"Eerste indruk"
1886, het jaar wat het startpunt is van de automobielhistorie. Op vele manieren is al geprobeerd om mensen vanzelf (auto) voort te laten bewegen, zoals de zeilwagen van Simon Stevin in 1602 en in 1769 Nicolas Cugnot met de stoommobiel. Prachtige ideeën, maar erg onpraktisch, de zeilwagen kon alleen maar met de wind mee en de stoomwagen was door zijn gigantische ketel onbestuurbaar.
Maar Carl Benz was de eerste die in 1886 een fatsoenlijk functionerende ‘ontploffings’motor had ontwikkeld en in een auto heeft gebouwd. Het geheel was betrouwbaar en productiewaardig en hij heeft patent aangevraagd op zijn uitvinding, Zie hier de verklaring van de naam van deze automobiel. Deze automobiel kreeg in 1888 wereldfaam, maar niet door de vernuftige techniek, maar door de ongehoorzame echtgenote van Carl, Bertha Benz, werd wereldfaam verkregen. Zij ging zonder toestemming te vragen aan manlief met haar 2 zoons in, beter gezegd op, dit vehikel van Mannheim naar Pforzheim, een rit van 106 kilometer. Dat exemplaar (nr.3) staat nu (uitgeleend door het Londense Science Museum) in het Carl Benz Museum in Ladenburg, het enige echte oorspronkelijke exemplaar. Alle anderen waar ter wereld in welk museum (zelfs in het Mercedes Benz Museum in Stuttgart) dan ook zijn kopietjes, de Duitsers hebben daar een mooi word voor; Nachbau.
ICM is de eerste die in schaal 1/24 een bouwpakket van dit historische voertuig uitbrengt. Als je de doos opent gaat je jongenshart sneller kloppen, de bloeddruk stijgt, transpiratiedruppels verschijnen op het voorhoofd en je mond loopt vol water. Mooi, heel mooi, prachtig, geweldig tot aan schitterend toe.
1 raampje onderdelen van grijs plastic, 2 halve raampjes voor de 3 wielen een plaatje foto-ets voor de immense spaken, natuurlijk de bouwhandleiding voor de 51 bouwfases en een mooie kopie van de patentaanvraag.
Op de grijze onderdelen zit wel wat flash maar dat nadeeltje valt in het niet bij het foto-etsgebeuren. Voor de wielen is een plastic pasvorm geleverd, waarin je de band/velg legt en daarop de hele ring met spaken, met een in te duwen naafje buig je alles wat naar buiten. Dat is voor een helft, voor de andere helft hetzelfde werk en als dat klaar is kunnen die tegen elkaar gemaakt worden. Ik ben ervan overtuigd dat het er prachtig uit gaat zien, maar dit is echt geen beginnerswerk. Net als de wijze hoe het motorblok opgebouwd wordt; aan elkaar, door elkaar, kruislings op elkaar, onderste boven, het lijkt het spelletje Twister wel.
Ik ga er aan beginnen, wordt dus vervolgd.
Met dank aan Glow2B
Reviewer: Geert Heijl
deze eerste indruk werd op de IPMS.NL website gepubliceerd 17 juni 2020