MERK: ICM
SCHAAL: 1/24
AANTAL ONDERDELEN: 203
PRIJS: ca. 45 Euro
Inhoud van de doos, 7 gietramen grijs, 1 gietraam doorzichtig en 5 zachte vinyl banden, 1 klein decalvel, bouwbeschrijving van 20 pagina’s A4 en een foldertje met de verflijn van ICM.
Totaal aantal onderdelen is 203
Het model komt in een stevige witte kartonnen doos, met daaroverheen de gekleurde deksel met de afbeelding van de A Ford. Er is gekozen voor een 4 persoons personenwagen als carrosserie opbouw, met opvouwbaar stoffen dak. Echter, het model is alleen te bouwen met “gesloten” dak. De gietramen zijn verpakt in een stevige hersluitbare plastic zak, de decals zijn ingevouwen in de beschrijving.
Op het eerste gezicht zien de gietramen er mooi strak en goed gedetailleerd uit. Veel kleinere onderdelen, bij de spaakwielen veel ruimte eromheen gelaten zodat het plastic tijdens de productie goed naar de juiste plaatsen vloeit. Zo te zien alles netjes en goed voor elkaar, zoals bekend van de moderne ICM dozen.
De gietramen zien er strak uit, geen flash, het plastic zelf is van de wat zachtere soort. Fijne gietnaden op het eerste gezicht, die zijn makkelijk weg te werken. Het enige “zwakke” punt, de onderdelen die bij het origineel zijn voorzien van een laagje glimmend chroom, zijn hier niet samengevoegd tot 1 gietraam met verchroomde onderdelen. Daar zal een oplossing voor gevonden moeten worden, in de vorm van Alclad of een soortgelijke spuitbare verf.
De A Ford kwam uit in 1928 en in is deze vorm tot 1931 in productie geweest, in modeljaar 1932 wijzigde het plaatwerk behoorlijk. Op het onderstel waren verschillende carrosserievormen verkrijgbaar met “harde” bovenkant, stoffen kap, 4-5 persoons, of 2-persoons met eventueel dicky-seats onder de kofferdeksel en natuurlijk ontbrak een pick-up/bestelwagen variant ook niet. Eenvoudig ladderchassis, starre as met dwarsgeplaatste bladveer voor, starre achteras met eenzelfde bladveer achter, aangevuld met torsiestaven in driehoeksvorm voor een “comfortabele” wegligging op de wegen/karrenpaden van die tijd. Aandrijving door een 3,3 liter 4 cilinder in lijn vloeistofgekoelde motor. In de korte productieperiode zijn er toch nog bijna 4,4 miljoen van gebouwd. Na de oorlog was dit ook het chassis dat enorm populair werd voor het ombouwen en aanpassen in de vorm van Hotrods. En dat is nog steeds het geval. Maar ICM heeft gekozen voor de standaard uitvoering, uit de fabriek, uit 1930-1932. Daarmee het hele Hotrod verschijnsel negerend, maar wel een kans biedend voor het bouwen van een echte oldtimer uit de jaren 30. Een onderwerp dat sinds de jaren 70 van de vorige eeuw toch uit het zicht is verdwenen.
Goed, de onderdelen bekeken, de eerste foto’s gemaakt, de tekening er bij gepakt, tijd om te plakken!
Met dank aan de IPMS Nederland voor het ter beschikking stellen van de bouwdoos.
Item 3048, 6 kleuren voor de buitenkant, acryl verf in 12 ml potjes.
REVIEWER: Peter Neinhuis
dit artikel werd gepubliceerd 6 november 2024 door de IPMS.NL webmaster