abarth 1

Merk:             Italeri
Model:           Fiat Abarth 695 SS / Assetto Corsa
Nr:                 4705
Schaal:         1/12
Onderdelen: zo’n 90 met extra veertjes, slangetjes, lapje stof, foto-etsdelen 
Prijs:             ca. 125,=  Euro  

 

De Fiat 500 is in 1957 het autootje dat de Italianen mobiel moest gaan maken, en dat lukte. Wie kent dat kleine schattige ding niet, op van die kruiwagenwieltjes, in de typische vale groene, blauwe, beige en witte tinten. Een opgeschoven stoffen kapje en het obligate jonge frisse koppeltje dat staand in de auto onbezorgd vrolijk lachend naar de destijds en nu nog steeds zo desolate Italiaanse economie.
Die economie, daar bemoeide Carlo Abarth zich niet zo mee, hij zag potentieel om goedkoop te kunnen racen, met minimale aanpassingen kon dit kleine stadsautootje omgetoverd worden naar een kittig straatracertje. De maximale snelheid ging voor de Abarth 695 SS zo maar van 90 km/u naar 105 km/u. Met nog wat meer aanpassingen heeft men er zelfs 140 km/u uitgepeuterd en de bolide kreeg de mooie naam Abarth 695 Assetto Corsa mee. Deze beide versies zijn uit deze mooie doos te bouwen. Het prachtig klinkende ”Assetto Corsa” betekent niet veel meer dan ‘raceuitvoering’ maar je moet toegeven, dat Italiaans klinkt al veel sneller.

Als ik dit schrijf is de goedheiligman al gearriveerd en dus klopt mijn hartje vol verwachting. In iedere hoek een koek en dat klopt, de doos is in iedere hoek tot aan de nok gevuld. Eén raampje voor chroom en 1 voor het glaswerk. Een wit voor de carrosseriedelen, evenals een witte carosserie. Een grijs raam voor het interieur, 2 metaalkleurige ramen voor motor, onderstel en velgonderdelen. Een zwart raam voor motor en onderstelonderdelen en een extra zwart raam voor de extra Assetto Corsa uitvoering (wel kuipstoeltjes maar geen rolkooi en gordels!). Twee setjes banden (smalle en brede), stukje stof voor het dak, foto-ets onderdelen voor onder andere de vloer en een zakje met wat slangetjes en veertjes. Tot slot een vel prachtige decals

De onderdelen zien er gaaf en strak uit, geen flash, amper een uitdrukpuntje te zien. De bouwhandleiding is een goed uitziend boekje, duidelijke tekeningen maar de volgorde? Het zal we een Italiaanse logica zijn maar de raampjes en de nummering worden helemaal niet gebruikt in de volgorde van nummering. Zo te zien vergt de voorbereiding wat meer aandacht dan gebruikelijk. Bij stap 8 moet je al de keuze maken welke van de 2 versies je gaat bouwen, het extra raampje met de Assetto Corsa onderdelen is gewoon tijdens het bouwproces er aan plakken, maar op de standaard onderdelen moet je ook wat aanpassinkjes doen, wat uitsnijden, boren en weglaten.

We gaan ermee aan de slag en in een toekomstige MIP zul je het bouwavontuur kunnen mee beleven.

Reviewer:    Geert Heijl

  • abarth-1
  • abarth-2
  • abarth-3
  • abarth-4
  • abarth-5
  • abarth-6
  • abarth-7
  • abarth-8
 

deze eerste indruk werd gepubliceerd 17 december 2018