Model | : Iveco Stralis Active Space Cube |
Merk | : Italeri |
Schaal | : 1/24 |
Merk kit: Italeri # 3869
Onderdelen: circa 280
Prijs: circa 56 Euro
Iveco Stralis Active Space Cube
We hebben er ruim drie jaar op mogen wachten, maar nu kunnen we dan eindelijk weer eens echt aan de slag met een moderne Europese vrachtwagen (verkrijgbaar sinds maart 2013). Omdat ik het model pas eind maart in de winkel kon ophalen en de kopij voor dit nummer al half april bij de redactie binnen moest zijn, kan er van een echt bouwverslag nog geen sprake zijn. Wel een impressie van het model, ondersteund door de informatie van Guido Kehder die eind 2012 al een “test” model voor Italeri mocht bouwen. Guido gebruikte voor de kleurstelling van zijn model niet het Italeri kleurenschema, maar dat van een bij hem bekende Duitse expediteur (www.monjeantransporte. de). Een en ander resulteerde in een tweede kleurenschema. Voor beide kleurstellingen zijn decals meegeleverd. De testbouw verliep zonder noemenswaardige problemen. Het model is uitstekend te bouwen. Guido bouwt vaak eerst de hele buitenkant van de cabine en dan het interieur en de achterwand op de bodemplaat. Daarna schuift hij de feitelijke cabine over het interieur heen. De cabine kan dan eerst netjes in kleur gespoten worden. Door deze manier van bouwen loop je niet de kans dat er, na het in elkaar zetten van de cabine, lelijke naden of lijmsporen te zien zijn. Aan het einde van dit artikel wat tips hoe dit gedaan moet worden. Het meest opvallende aan dit nieuwe model is de bouwbeschrijving. Dit zijn niet de bekende, getekende schetsen, maar door middel van 3D computer animatie gecreëerde “foto’s”. Het ziet er erg spannend uit, maar is wel duidelijk. Het nummer van het onderdeel en de letter van de sprue worden wel steeds aangegeven. De onderdelen zitten verpakt in twee plastic zakken; de transparante delen nog eens in een apart zakje. Alle onderdelen, nodig voor de cabine, zijn van wit plastic. Alle andere zijn van zwart plastic (de velgen zijn overigens, zoals zo vaak, in grijs uitgevoerd).
Let bij het losmaken van de zak met chassisdelen op: er zit los een stukje plastic gaas in dat als grille gebruikt kan worden (stappen 26 en29). Bijzonder gedetailleerd is de motor. Deze is voorzien van behoorlijk wat leidingwerk. Totaal meer dan 25 onderdeeltjes. Ook de traptreden en de roostervloer achter de cabine zien er prima uit: net echt geperforeerde tranenplaat! Alle onderdelen zijn flash vrij en ook de naden van de mallen zijn minimaal. Kortom het model lijkt mij zeer de moeite waard om te bouwen en laten we wel wezen: het is een behoorlijk moderne Europese truck. Tip: Bouw van de cabine Alle cabinedelen samen bouwen en schilderen. Van de bodemplaat moet aan de voorzijde, van beide hoeken, wat materiaal weggevijld worden. Daardoor kan deze in de cabine schuiven. Dashboard en de binnenbekleding van de deur nog niet monteren. De bouwvolgorde is dan: het raam in het dak monteren, daarna het binnendak (deel stap 37), dan het bodemdeel erin schuiven. Nu door de voorruit de deurbekleding en het dashboard monteren. Tot slot de voorruit van buienaf erin zetten. Rest nog wat klein spul zoals de spiegels, ruitenwisser enz. Tip: Spuitwerk Om de juiste maat te krijgen van de witte band op de deuren van de Monjean-uitvoering, moet er op de deuren een 37 mm brede, witte band geschilderd worden. Bij het spuiten kun je deze band afplakken met tape. Bovenzijde tape is bovenzijde deur. Tip: Gaatjes boren Het model ziet er beter uit als je in de verbrede bovenflenzen van de chassisbalken (delen 1A en 3A), daar waar de koppelschotel op rust, gaatjes boort.
Met dank aan Guido Kehder (foto’s gebouwd model)
Reviewer: Gert Vlaanderen
Gepubliceerd MIP 2013-3