MODEL: Truck conversion kit
MERK: Italeri doosnr. 776
SCHAAL: 1/24
PRIJS: Fl. 19,95;
GESCHIKT VOOR: alle categorien;
AANTAL ONDERDELEN: 136 ;
INHOUD DOOS: beweegbare laadklep merk "Meiller", beweegbare hydraulische kraan merk "Effer", zwaar transport velgen, velgen zonder maat reductie, 10 banden merk "Michelin xzp", zijspoilers voor Scania trucks;
PASSING ONDERDELEN: goed;
SCHAALNAUWKEURIGHEID: goed
GELIJKENIS T.O.V. ORIGINEEL: voor zover na te gaan goed;
DETAILLERING: redelijk, zie opmerkingen;
BOUWBESCHRIJVING: matig, zie opmerkingen;
SCHILDERINSTRUCTIES: geen;
Opmerkingen: Volgens de catalogus zouden in deze doos ook de volgende onderdelen moeten zitten: aangedreven vooras, stuurbare sleepas, aandrijfassen, spatborden, veerpaketten andere banden, ander merk kraan, extra chassis dwars- balken, bediening kast laadklep. Het is dus bijna een andere doos geworden maar de nummers zijn hetzelfde. De "Effer" kraan en de "Meiller" laadklep zijn geen gangbare merken in Nederland.
Bouwbeschrijving: kraan onderdeel 37 zit niet in de doos maar deze is al voorgemonteerd aan onderdeel 28. De flexibele leidingen zijn niet aangegeven en zitten ook niet in de doos. Volgens de tekening op bovenkant van de doos horen ze er wel op. Zelf maken dus. De decalposities zijn onduidelijk. Met behulp van de tekening op de bovenkant komt U een heel eind.
De laadklep: de onderdelen 80 en 79 zijn beide op het gietwerk als 79 genummerd. Onderdeel 80 is degene met de twee uitsparingen. Als U de delen 70 en 67 samenlijmt moeten deze niet op de onderste pennetjes van onderdeel 69 maar om de bovenste. Dit is het linkergedeelte van de klephefinrichting, de rechterkant is goed getekend. De delen 71 (2x) moeten dus niet om bovenste maar op de onderste pennetjes. Volgens de tekening moeten de delen 84 en 85 in gaatjes van de chassisbalk vallen. Deze gaatjes zijn er niet. Dit is nog goed ook want nu kunt U de klep eerst "stellen" door hem rechtop tegen de achterkant van de wagen te plaatsen en daarna vast te lijmen.
In enkele gevallen is het niet nodig deze verlengbalken te plaatsen. De laadklep is niet voorzien van anti slip profiel, volgens de tekening wel.
Algemene indruk: een bouwkit voor een gat in de markt. Maar m.i. in grote haast afgemaakt. (Of ongeinterresseerdheid). Vandaar de onvolkomenheden in deze doos en de afwezigheid van de "beloofde" extra onderdelen en veranderingen.
REVIEWER: Wiep Fonk
Gepubliceerd IPMS PIM 1986-1