revell lancia 37 07231

Model : LANCIA 
Merk : Revell  (kit nr.  07231)
Schaal : 1/ 24

 

Uitvoering  Lancia 37, Acropolis Rally Winner 1983

Nieuw model : Nee, kit is eerder uitgebracht door Hasegawa, Studio 27 heeft er nog een extra decal sheet voor uitgebracht;
Aantal onderdelen: 117 wit, 17 doorzichtig, 4 rubberbanden met 4 nylon busjes, een metalen antenne, een velletje wit vinyl en een complete decal sheet.

revell lancia 37 07231a

Het model is verpakt in de bekende envelop doos, de doorzichtige delen, de twee body-delen en de antenne en het vinyl in een aparte zak, de overige 5 gietramen zitten in één cellofaan zakje gepropt. De delen zien er goed uit, fraai gedetailleerd, helaas bevatten de kleinere delen weer de deuken van de uitspring pennen, daar gaat wat werk inzitten, maar op het eerste gezicht ziet alles er strak uit.
De bouw zelf is vrijwel volgens het boekje. Er zijn weinig problemen, het model bouwt heerlijk weg. De onderdelen hebben wel de nodige voorbewerkingen van schuren nodig om gietnaden weg te werken, maar dat is het dan wel. Vrijwel alles past welhaast met de bekende Japanse moderne perfectie. Het gebruik van putty of plamuur blijft beperkt tot het wegwerken van onnodige gaatjes in de neus en op de achterspoiler. Het enige wat aandacht vraag zijn de onderzijde van de deuren, en de neus zelf. Maar dat gaat gelijk mee met het wegwerken van de gaatjes aldaar.

lancia-02

lancia-03

Echte problemen ontstaan bij stap 46, met name bij de voorwielen. Dan blijkt dat die muurvast zitten, en niet kunnen draaien. Om dat goed te krijgen, moet op de onderste triangels die aan het chassis vastgegoten zitten, aan de driehoek flink gevijld en geschuurd worden, met de ronding van de velgen mee. Net zolang totdat het zaakje wel lekker loopt. Een ander probleem, wat ik moeilijk weg kon werken was een getordeerd chassis. Waarschijnlijk veroorzaakt door de vooras, dus die voorzicht bijgebogen, maar ik kwam er pas achter nadat alle 4 de wielen onder het model zaten, en er één achterwiel in de lucht bleef hangen.
De schilderinstructies zijn duidelijk, maar niet altijd overal even compleet. De buitenste randen van de velgen moeten chroomzilver worden, de binnenkant aluminium, en de onderkant moet een gele/bruine kleur krijgen, de kleur die Revell aangeeft kon ik niet meer krijgen. Gelukkig kon ik achter deze foutjes  van Revell komen door de mooie foto's die ik van deze Lancia zag in een Engels boek over rally auto's. Daaruit blijkt helaas ook dat Revell (en wellicht ook Hasegawa) onder de motorkap een grote steek hebben laten vallen. Van de detaillering daar klopt vrij weinig, er mist een groot aantal buizen van het space frame, en het grote reserve-wiel.

lancia-04

Een aantal onderdelen, zoals de zijruiten, de knipperlichten aan de zijkanten van de motorkap en de spiegels kunnen het beste aangebracht worden nadat de body voorzien is van decals. Helaas, om de één of andere reden zijn de grote decals die langs de neus lopen niet netjes in twee delen gesplitst op de plek waar de neus aan de rest van de body bevestigd moet gaan worden.

lancia-05

Naderhand dus zelf dit voorzichtig los snijden. Wat betreft de decals, vooral de grote decals die langs de zijkanten lopen verdienen enige aandacht. Netjes afknippen, uitsnijden van de overtollige randjes en het maken van enige extra insnijdingen op de plaatsen waar de body wat meer rondingen heeft. Aanbrengen met Microscale Sol is voor een aantal decals nodig om ze lekker soepel te maken zodat ze ook goed gaan zitten op de verschillende plaatsen.
lancia-06

Conclusie. Een gaaf model, dat vrij makkelijk bouwt. Grootste verschil met het Hasegawa origineel is het ontbreken van metal ets onderdelen, en het ontbreken van vinyl voor stoelriemen. Bij Studio 27 zijn voor de Hasegawa (en dus ook voor deze kit) nog metal ets setjes en andere decalsheets te koop. Voor iemand die het model verder wil detailleren zijn er in het motorcompartiment en onder de neus nog mogelijkheden te over.

Reviewer:  Peter Neinhuis

 

 

lancia-rev

Oorspronkelijk werd deze recensie gepubliceerd in de IPMS PIM 2003-1