aantal onderdelen: 110+
prijs: circa 55,- euro
Het origineel:
De BMW Z4 kwam in 2003 in productie en verving de BMW Z3. De Z4 is groter, sterker en heeft een beduidend stijver chassis dan zijn voorganger. De Z4 bood destijds de keuze tussen een viercilindermotor (2,0L) en drie typische zes-in-lijn-motoren (2,2l, een 2,5l en een 3,0l) uitgerust met het VANOS-variabel nokkenas-systeem. De productie werd in 2008 stopgezet. Er waren toen 200.000 Z4's gebouwd. In het voorjaar van 2009 kwam een nieuwe Z4 met een metalen klapdak. Bij het huidige model Z4 (2019) is het dak weer van stof en is er keuze uit drie motorisaties.
Het onderwerp van deze recensie is de meest krachtige daarvan, de M40i, met een 340pk (250 kW) sterke zescilinder.
De bouwdoos:
In de stevige en ruime doos zitten de frames keurig ieder in hun eigen plastic zakje. Drie lichtgrijze frames met (ruim 90) onderdelen voor ophanging, aandrijving en interieur. EĆ©n frame met zeer helder doorzichtig plastic voor al het glaswerk (18) en natuurlijk de bodemplaat en carrosserie. Daarnaast 4 rubber banden met fraai profiel, afplakmateriaal voor de ruiten, twee mini velletjes met stickers voor emblemen en dashboard, en prachtige mini-ets gordelsluitingen en twee strookjes vilt voor de veiligheidsgordels. Fijn om te zien dat de binnenzijde van de portieren separaat zijn, dat maakt het detailleren ervan een stuk gemakkelijker.
Tot slot de bouwinstructies, een 28 pagina tellend boekje met prima tekeningen hoe iets in elkaar moet. De tekst is in wel 6 talen, waaronder helaas geen Nederlands, maar wel Engels, Frans en Duits.
Eerste indruk, als je alles hebt uitgepakt: prachtig gietwerk, mooi gedetailleerd of het nu de ventilatieroosters op het dashboard zijn, de luchtinlaten, de achterin geplaatste versnellingsbak, of de geventileerde remschijven, etc., etc. Dat geeft goede hoop voor de pasvorm.
De carrosserie heeft geen bewegende delen, niet te openen deuren of kofferdeksel vind ik acceptabel maar ook de motorkap kan op dit model niet open. De reden is dat er geen motor onder zit.
Het model kan gebouwd worden met gesloten of open kap. De voorwielen kunnen draaien en de wielen ook. Zelf lijm ik ze altijd vast, nadat er eens een model van de werkbank afrolde, met alle gevolgen van dien.
En dan nog een kleur kiezen. Op de Nederlandse BMW-site is deze Z4 te configureren in 7 verschillende kleuren, daar zit vast een kleur bij die mij bevalt. Qua bekleding 4 kleuren leer, naast de standaard stoffen bekleding.
Conclusie: prachtig gietwerk met veel mooie details, bonuspunten voor afplakmateriaal en de gordels. Voor mij is een minpunt, zeker gezien de prijs van de bouwdoos, is de afwezigheid van die fraaie zescilinder turbomotor, en de ietwat simpel uitgevoerde voorwielophanging.
We gaan binnenkort beginnen aan deze mooie kit van rasechte sportwagen. Met dank aan de IPMS voor het ter beschikking stellen!
Reviewer: Joost Vermeer
dit artikel werd gepubliceerd 23 januari 2024 door de IPMS.NL webmaster