rev-minicooper

Revell Mini Cooper
SCHAAL: 1/24

PRIJS: fl. 29,95


ALGEMEEN: Na 41 jaar onafgebroken in productie te zijn geweest is in september 2000 het doek gevallen voor de good old Mini Cooper. Na 5,3 miljoen exemplaren komt er in juli 2001 een nieuwe Mini op de markt. Nu echter niet van Engelse makelij maar van Duitse. De nieuwe Mini wordt BMW's kleinste. Of de nieuwe BMW ooit de oude Mini uit de tijd van The Stones en The Beatles en natuurlijk de rally van Monte Carlo zal kunnen vervangen? De tijd zal het leren. Aan de auto zelf zal het niet liggen, deze is met z'n retro design qua kwaliteit en afwerking de meerdere van de oude Mini. Het zal de nieuwe BMW aan niets ontbreken, zo wordt de auto standaard met airco, ABS en electronische stabliliteits controle geleverd en wordt de auto voorzien voorzien van de nodige veiligheids-voorzieningen zoals hoofd , voor  en zij airbags en een flinke kreukelzone.
HET MODEL: Zodra ik de doos open en de diverse onderdelen onder de ogen krijg raak ik toch wel enigszins ontgoocheld. Ik moet bekennen dat ik er meer van had verwacht, niet alleen qua onderdelen, dat zijn er in dit geval 67, maar ook qua detaillering. De detaillering van de diverse onderdelen is wel erg simpel gehouden, het had allemaal wat scherper gekund. Dit klinkt wellicht negatief maar het is gewoon een constatering, het chroomwerk van de velgen, de strips en het interieur is daarentegen weer prima. Wat me ook direct opvalt zijn de toch wel dikke naden tussen de verschillende bodypanelen (1 mm en meer). Dit is toch echt te veel, het lijkt of Revell de mallen heeft gebruikt van een die cast model.
Hoewel de body onderdelen in donkergroen (Britisch racing green) worden aangeleverd heb ik er toch voor gekozen om mijn model te voorzien van een rode body, wit dak, witte spiegels en witte velgen. Het interieur heb ik in tegenstelling tot wat in de bouwbeschrijving staat aangegeven met semi-glanzend zwart gespoten, dit heb ik gedaan met Hema verf. Verder heb ik daar waar nodig het interieur voorzien van bare metal foil om zo de aluminium accenten die in het originele interieur veelvuldig aanwezig zijn na te bootsen. Verder heb ik, om wat details van m.n. het dashboard beter tot z'n recht te laten komen, hier en daar semi glanzend zwarte Humbrol verf en zwarte waterverf aangebracht.
DE BOUW: deze verliep overigens niet geheel zonder problemen, niet qua pasnauwkeurigheid want daar is niets op aan te merken. De problemen deden zich voor bij het aan elkaar lijmen van de diverse onderdelen, op een of andere manier heeft Revell een soort plastic gebruikt die niet echt lekker op de traditionele plastic lijmen reageert. Ik weet niet of jullie van een hele tijd terug nog de glazen 1 liter flessen herinneren van het merk Raak? Op deze flessen zaten altijd van die stevige geribbelde plastic doppen, het plastic van de kit onderdelen lijkt op het plastic van deze doppen, op een of andere manier stevig maar toch zacht. De enige lijm die werkte was de twee componenten lijm van Bison en secondelijm. Door de eenvoudige uitvoering van de kit worden er helaas geen remschijven bijgeleverd, raar want het origineel heeft er vier. Nog raarder is dat omdat op de voorzijde van de kit een Mini staat afgebeeld waarbij de remschijven duidelijk zichtbaar zijn.
Het enige lastige tijdens de bouw was het afplakken van de gespoten body. Zoals jullie op de foto kunnen zien loopt er rond de auto aan de onderzijde van de carrosserie en over de spatborden een zwarte kunststof band. Om deze ook op het model te verkrijgen heb ik de volledige body met Tamiya tape af moeten plakken en deze op maat moeten snijden, dit snijden ging helaas niet overal even soepel. Op twee plaatsen heb ik mis gesneden waardoor ik dus twee sneeƫn in het lakwerk heb, balen dus. Daarna heb ik met semi glanzend zwart van Humbrol de zwarte band gespoten.
BOUWBESCHRIJVING: hierop is niets aan te merken, deze laat niets te wensen over, goede duidelijke tekeningen en de wijze waarop de onderdelennummers en de te gebruiken kleuren verf is aangegeven is prima. Hoewel, met name in het interieur, te weinig wordt aangegeven welke kleuren verf er moeten worden gebruikt, foto's van het origineel leren namelijk dat het dashbord meer dan alleen uit chroom bestaat.
DECALS: Ook over de decals niets dan goed, geen doorzichtige randjes en de decals hechten (ook zonder Set en Sol) goed aan de ondergrond.
CONCLUSIE: Hoewel ik vooraf wat ontgoocheld was heb ik toch met heel veel plezier aan het kitje gewerkt, wat heeft geresulteerd in enorm attractief modelletje. Totaal heb ik er zo'n 12 uur aan besteed,

Reviewer: Jean Paul Spa

2001