1993 Toyota Carina-e
aantal onderdelen: 90
prijs: 49,- euro
Historie
De Toyota Carina heeft als typenaam bestaan van 1970 tot 1997. Zoals bekend bij de Japanners, zeker in de beginjaren, was een andere bouwjaar niet zomaar een auto met upgrades, maar een volkomen andere model, het leek nog niet op de vorige. Zo ook met deze. Het was ook de eerste Toyota die volledig buiten Japan gebouwd werd, en dan ook nog eens in Engeland, vandaar ook de toevoeging ‘E’ achter de Carina typeaanduiding. De auto is in normale burgerlijke uitvoering een wat saaie sedan, maar wel een die in zijn klasse voor zijn prijs meer ruimte bood dan de concurrenten en zeer betrouwbaar was. Deze doos bevat geen saaie maar een pittige uitvoering, namelijk die van het BTCC (British Touring Car Championship)
Het model
Dit is intussen het derde model dat ik van Beemax bouw en ook deze ziet er weer gelikt uit. Doos met een mooie illustratie, in de doos een duidelijke bouwhandleiding, velletje decals, 4 rubber banden, stukje zwart mesh, 1 chroom-, 1 transparant- en 7 witte raampjes en natuurlijk de carrosserie.
De decals zien er goed uit, mooi strak, helder van keur, enkel aan de carrosserie zit een fliedertje flash. De detaillering is meer dan keurig en wat ikzelf plezierig vind, geen overdaad aan onderdelen. Bijvoorbeeld de uitlaat is uit 1 stuk, waar je die ook wel eens in 5 onderdelen ziet. Opmerkelijk is dat er een dashboard in zit voor zowel recht als links gestuurd, terwijl deze toch echt alleen in Engeland, dus rechts gestuurd, gereden heeft. Wel mooi dat er dan ook een extra setje buitenspiegels bijzit, inderdaad voor de rechts- en links gestuurde versie. Tot slot de bijgevoegde kleurstelling, niet het veelvuldig voorkomende wit of rood, maar nagenoeg helemaal helder blauw, met een rood accentje.
We gaan er mee aan de slag,
Dank aan Glow2B en de IPMS voor het mogen bouwen van dit model.
Reviewer: Geert Heijl
dit artikel werd gepubliceerd 1 september 2023 door de IPMS.NL webmaster M. de Vreeze