aantal onderdelen: 121
prijs: circa 50,- euro
De Toyota Celica TA 64 is een echte jaren ’80 auto uit de vorige eeuw. Hoekig, tikje lomp, niet echt opvallend. Er zijn mooiere Celica’s ontworpen en gebouwd. Aan de andere kant, deze blokkendozen zie je in race- of rally uitvoering met enige regelmaat in de winkels verschijnen. Aoshima, Beemax, NuNu modelkits (allen uit dezelfde fabriek met ook vaak eenzelfde boxart) zijn hofleverancier op dit gebied geworden. Op zich een positieve ontwikkeling, zo verdwijnen deze auto’s wel uit het straatbeeld, maar niet uit de vitrinekast bij de liefhebbers.
Inhoud van de doos:
21 onderdelen doorzichtig, 12 verchroomde onderdelen, 42 witte onderdelen, 38 zwarte onderdelen, 4 vinyl banden, 5 poly busjes (in totaal 121 onderdelen), 1 stukje gaas, 1 setje verchroomde plakkers, 2 decal velletjes, 1 velletje afplak materiaal, bouwbeschrijving. Alle gietramen in aparte plastic zakjes.
De eerste indruk, positief. De inhoud van de doos ziet er netjes uit. Alle onderdelen aan de gietramen, het meegeleverde afplaksetje is een pluspunt. De onderdelen zien er scherp gegoten en mooi gedetailleerd uit. Op het eerste gezicht aan de buitenkant geen gietdeuken of gietnaden. De binnenkant van de body is niet superstrak. Het wegwerken van de naden is daar aan te bevelen.
De bouwbeschrijving oogt overzichtelijk, de stappen zien er logisch uit.
De kleuren hebben naar “goed” Oosters gebruik de Mr.Color verwijzingen, maar die zijn aangevuld met de Tamiya kleuren. Dat scheelt af en toe weer zoeken, al zijn de kleuren niet echt afwijkend van de “standaard” rallyauto kleuren.
De decals zien er strak en dun glanzend uit. De kwaliteit is even afwachten. In principe schilder je de body in glanzend wit, en komen daar alleen decals overheen. De rode vlakken hoef je dus niet te schilderen, maar het is wel het overwegen waard. Dat hangt er van af in hoeverre de decals doorschijnen, en daar kom je altijd te laat achter. Decals zijn er ook maar voor 1 auto, niet echt een ruime keuze.
Op de zijkant van de doos staan 2 foto’s van het “prototype” model, met de fijnzinnige opmerking dat die gebouwd is met detail-up onderdelen die als aparte set verkocht wordt. De bouwbeschrijving rept daar niet over, maar dit “verdienmodel” zie je bij Tamiya, Aoshima en Revell ook wel terug. Jammer dat deze onderdelen er niet bij zitten, maar wat ik meer mis is een mooi motorblokje in het vooronder. Kijkend naar de detaillering van de plastic onderdelen, en de losse motorkap, mag je dat wel verwachten. Ondanks dit gemis, een strak model.
Tijdens de Dakar groepsbouw maar eens kijken of het model net zo strak bouwt als de onderdelen er uit zien.
Reviewer: Peter Neinhuis
dit artikel werd gepubliceerd januari 2024 door de IPMS.NL webmaster M. de Vreeze