MODEL: Porsche 911 Carrera Cabrio
MERK: Revell
SCHAAL: 1/24
Kitnr. 07343
ONDERDELEN: 12 doorzichtig (apart verpakt) , 6 delen aluminium, 4 zachte rubberen banden met profiel, 6 carrosseriedelen in metallic blauw, 59 delen in zwart plastic. 13 decals met veel ruimte eromheen..
DETAILLERING: ziet er op het eerste gezicht goed uit. Onderdelen ogen vrij strak, met weinig naadwerk. Wil je de carrosserie niet spuiten dan heb je wel een probleem met de gietnaden die altijd over voorspatborden schijnen te moeten lopen. Slechts de onderkanten van de spiegels vertonen kuiltjes die gevuld moesten worden met een beetje plamuur. Kortom, een doos waar je zo mee aan de slag kunt, met maar één minpunt. De carrosserie is afgebroken van z’n gietraam en alvast op het chassis geplaatst. Mooie service, maar je moet nu wel de neus bijwerken omdat het afbreken toch niet zonder schade is gegaan.
BOUWBESCHRIJVING: uitgebreid en begint eerst met drie bladzijden veiligheid in alle mogelijke talen en een bladzijde met een overzicht van alle onderdelen die in de bouwdoos horen te zitten. Zo, en nu aan de slag.
- Stap 1 en 2, bouw van de uitlaten. Om de goede vorm te krijgen, goed kijken, en gebruik de bodemplaat om alles in de goede stand te fixeren. De tekeningen zijn wat onduidelijk, en met de bodemplaat eronder komt het goed uit.
- Stap 4 en 5 zou je per ongeluk onderdeel 13 vast kunnen lijmen aan de as-tap, vooral als je onervaren bent. Hier is de tekening onduidelijk, het “niet lijmen”symbool wordt hier helaas niet gebruikt.
- Stap 8, daar waar bijna alle onderdelen goed passen, passen de stoelhelften niet erg mooi. Door de onderelen geklemd te lijmen (knijpers) is het wellicht op te lossen, maar plamuren en schuren geeft het beste resultaat.
- Stap 10, het schilderen van het dashboard is wat rommelig, de kleuren zijn niet al te best aangegeven. Met logisch nadenken en goede informatie uit een goed Porsche boek kom je er wel, helaas had ik dat boek niet.
Zo’n boek was ook handig geweest om de onderdelen 59 en 69 te kunnen schilderen, want de kleur daarvan wordt niet aangegeven in de bouwbeschrijving. Afgaande op de doos heb ik onderdeel 59 zijdemat zwart geverfd, en onderdeel 69 de zonnekleppen in de interieurkleur donkerblauw en het afdichtrubber in zijdemat zwart.
- Stap 16, de montage van de wielen viel tegen, de mooie velgen vielen zo van de onderdelen 13 van de wielophanging af, er is niet eens sprake van enige klemming. Jammer dat zoiets bij Tamiya wel bijna altijd goed werkt met die nylon busjes. Ik heb het opgelost door de onderdelen 13 met wat tape te verdikken, zodat het zaakje klemvast zit. Het model kan dan rollen, en de wielen kunnen er vrij simpel onderuit gehaald worden. Het is ook mogelijk om heel voorzichtig de bussen in de velgen wat naar elkaar toe te buigen met een tangetje. De busjes zijn dan niet meer rond, maar je hebt dan wel een betere klemming en verlijmingsmogelijkheid.
Als laatste bouwtip voor het geheel het volgende. De knipper- en achterlichten worden direct op de carrosserie gelijmd. Om het mooier te maken is het handig om de ondergrond waarop ze komen de schilderen in aluminium of zilver, net als bij het orgineel. Doe je dat niet, dan zit je bij de achterlichten toch tegen blauw aan te kijken en da’s niet echt mooi. De koplampen krijgen wel een ondergrond kleur, dus dat kan bij de rest ook.
BESCHILDERING: Grootste gemis is een verfkleur voor de carrosserie. Die wordt in mooi metallic blauw geleverd, maar omdat er over de voorspatborden een naad loopt die moet worden weggeschuurd en de kleur niet overal gelijkmatig is, ontkom je niet aan een mooie laklaag. Ik heb gekozen voor Testor nr 2702, arctic bleu metallic. Mijn eerste ervaring met dit merk verf, en het is mij heel goed bevallen. Goed mengbaar met thinner en goed te verspuiten.
CONCLUSIE: Het model oogt goed, de onderdelen zijn ook in orde maar de bouwbeschrijving kan beter.
Voor de Porsche liefhebber een must, voor de minder ervaren bouwer ook goed te doen. Met dank aan Revell voor het beschikbaar stellen van het model,
Reviewer: Peter Neinhuis
2000