revell ford mustang 07046

Model:    Ford Mustang GT 2010
Merk:      Revell
Doosnummer: 07046
Schaal:   1/25 
Onderdelen:  circa 115
Prijs: ongeveer € 28,-

 

Eén Ford Mustang, twee Ford Mustangs, dat is waar jongens naar verlangen. Ik had al zo’n Muscle Mustang Boss uit 1970 in mijn voorraad, nu is daar de nieuwste doos van Revell de Ford Mustang GT uit 2010 bij gekomen. Er zijn overeenkomsten, beiden schaal 1/25, beiden geel en beiden de fastback carrosserie, ondanks de veertig jaren verschil zijn er veel overeenkomsten, retro-elementen heet dat tegenwoordig.

 

Gelukkig stralen de nieuwe Mustangs weer hun ‘eyecatching power’ uit, heel anders dan de wangedrochten die tussen de half zeventiger jaren en het millennium op straat verschenen.

De Ford Mustang stamt uit 1964 en was van meet af aan een populaire auto, niet alleen vanwege zijn looks maar ook vanwege zijn lage prijs. Verkrijgbaar in de hardtop, convertible en fastbackcarrosserie varianten. Diverse tuners hebben zich ook nog behoorlijk uit gekuurd op deze auto, waarvan die van Caroll Shelby wel de beroemdste zijn. De auto werd en wordt gebruikt om te toeren, te flaneren (cruisen heet dat tegenwoordig), te sporten, en (helaas) ook om de patser uit te hangen. Buiten het normale particuliere en sportgebruik zien we de Mustang ook veelvuldig in films terug. De twee beroemdste zijn de donkergroene GT-390 Bullit in de zeer legendarische filmachtervolging en de gele Mach I in ‘Gone in 60 seconds’.

De Mustang die ik hier bouwde is van 2010, een doorontwikkeling van de ‘nieuwe’ Mustang uit 2005, die alle 80-er jaren pijn aan de ogen veroorzakende modellen in de vergetelheid drukt. Dit model heeft weer een vloeiende lijn en straalt kracht uit van de 60-er jaren, retro-look noemen ze dat bij de marketing.

Over het Revell doostype zullen we het maar niet meer hebben, maar het moet gezegd dat de informatie op de doos een ruime voldoende scoort. De onderdelen zijn in geel, grijs, chroom en transparant en zien er goed uit, waarvan het glaswerk de kwalificatie ‘schitterend’ mee mag krijgen. Wat opvalt op de bodemplaat is dat daar de naam ‘ZongShan’ geprint staat, wellicht de finale controle van de Chinese inpakker? De onderdelen zien er verder goed uit, amper flash, maar de gietramen zijn vettig, als men zegt dat ze door de frituurpan gehaald zijn zou ik het meteen geloven. Het ontvetten nam dus veel meer tijd in beslag dan gebruikelijk.

De bouwtekening geeft een logische route voor de bouw aan, eerst het motorblok, dan het meubilair, de bodemplaat van de bovenbouw met de zijpanelen en het dashboard. Hiermee krijg je het interieur als een ‘bak’ die je later op de werkelijke bodemplaat zet waarin dan ook weer het motorblok geplaatst wordt. De kleurstelling van de auto is Amerikaans, rommelig dus, dat heb ik zelf enigszins naar de Europese smaak aangepast net als de kale vloer, ik heb daar grijze flocking als tapijt op gelijmd en dat ook doorgetrokken naar de hoedenplank. Dan is er ook nog eens sprake van ‘over-detaillering’. Waar we in het interieur vaak met verfdrupjes of drybrushing kunnen werken om knopjes, klepjes en schuifjes zichtbaar te maken, heeft Revell gekozen om decals op de aanwezige reliëfknoppen te plakken, de decals zijn tussen 0.7 en 1.5 mm groot. Een voorbeeld is het schakelpatroon op de versnellingspookje van 1 mm, het pookje is een ronde knop, dat ging dus niet lukken.

Als de interieurbak en de bodem samengevoegd zijn kan begonnen worden met het onderstel, dat gaat goed, en is behoorlijk gedetailleerd, op de remschijven na. Waar ik vorig jaar Revell een pluim kon geven voor de schitterende remschijven, met koelgleuven en mooie remklauwen onder de groene Vaillant Porsche, moet ik hier toch mijn wenkbrauwen fronsen, een glad schijfje met een knobbeltje voor de remklauw en een decal die de koelgleuven moet voorstellen, tja dat kan dus stukken beter. De verchroomde wielen zijn de rioolontstopper ingegaan omdat de wielen nagenoeg geheel zwart zijn met een chroomaccentje.

Bij de carrosserie zijn voor drie kleurvarianten decals meegeleverd, maar ik heb besloten om die niet te gebruiken. Niet omdat de decals niet goed zijn, integendeel, de kwaliteit is uitstekend, maar dan wordt het zo’n saaie ‘die heeft iedereen’ Mustang. Ik bouw hem helemaal met de ‘fabrieksinstellingen’ op de striping na. Dit heeft een tweeledig doel, je krijgt iets anders dan anders en ik wil laten zien dat je met een minimale aanpassing er totaal andere ‘looks’ op je automodel krijgt.

Je ziet de decalloze ‘af-fabriek- Mustang’ en de wat aangepaste. De aanpassingen zitten in de wielen, die komen van een Corvette en zijn geel met zwart, het spoilertje is vervangen door fameuze taartschep en de striping is van eigen ontwerp. Op de flanken het woeste hoofd van een vierbenige Mustang, omdat het er ook uit ziet als een Arabische volbloed is de striping van het ‘Arabische-badhuistegeltjes-motief. En ‘tadaaa’, er staat hetzelfde maar toch anders.

Ondanks dat dit geen auto is waar ik zelf een model van zou kopen, niet in 1/1 of 1/25, is dit een plezierig bouwpakket om te bouwen. Hij past goed dus bouwt het lekker weg, voor zowel de beginnende als de gevorderde bouwer, zowel voor de standaardbouwers als voor de ‘oppimpbouwers’. Er zijn mogelijkheden te over. Aanbevelenswaard.

Ook hier weer mijn dank aan Revell voor het beschikbaar stellen van deze doos.

Reviewer:  Geert Heijl

 

De update van maart 2020 bevat extra foto's van het ondertussen gebouwde model van Geert!

  • 1970-op-2010
  • IMG_5525
  • IMG_5761
  • IMG_5762
  • IMG_5900
  • IMG_5905
  • IMG_5907
  • IMG_5910
  • IMG_5917
  • af_fabriek_achter
  • af_fabriek_voor
  • af_fabriek_zijkant
  • alle_decals
  • chroomwerk
  • doos-met-bodydelen
  • doos_met_bodydelen
  • flocking_als_tapijt
  • gedecaleerd_achter
  • gedecaleerd_voor
  • gedecaleerd_zijkant
  • gedetailleerde-motor
  • gedetailleerde_motor
  • helder-glaswerk
  • helder_glaswerk
  • interieur
  • interieurbak
  • licht-geel-2010-donker-geel-1970
  • scherp-gelijnde-body
  • smalle-bandjes
  • tekening-en-decals

deze eerste indruk werd 25 februari 2020 gepubliceerd op deze IPMS.NL site; update 19-03-2020