MODEL:  Revell Kenworth "Dump truck" 
MERK: Revell 07406 
SCHAAL: 1/25

Prijs: EURO 60,-

DSCN1960
De truck
De Kenworth W-900 wordt al sinds 1956 gebouwd als een Class-8 truck ,  zware truck klasse boven 15 ton. De truck is nog steeds in productie in een vrijwel ongewijzigde vorm, de grootste zichtbare verandering zijn de koplampen die nu vierkant zijn.
De truck is leverbaar met diverse motoren en versnellingsbakken. De kiepbak is naar een ontwerp van Truckweld in Oregon USA.

Het model
Deze kit is een heruitgave dat van 1994 tot 1997 in de catalogus stond. Het is best een indrukwekkende doos met 8 zakken met onderdelen + een losse cabine en motorkap en een hoop chroom dat pijn aan je ogen doet! Een zonnebril had Revell ook wel mee mogen leveren. Er zit best wel wat flash en aan de cabine en motorkap zitten dikke gietranden, die toch wel de leeftijd van de mal verraden. Met wat vijl en schuur werk is het wel netjes te krijgen maar pasop dat je de klinknagels niet weg schuurt.

De bouw
Er zit een dik boekwerk bij van 20 pagina's met 102 bouwstappen, die je beter eerst maar door kan nemen want sommige bouwstappen kun je beter eerder of later doen. Zo moet je in stap16, 4 ophangpunten verwijderen, dat kun je beter eerst doen voordat je het chassis in elkaar zet. Het chassis gaat gemakkelijk in elkaar en lijnt goed uit. Het hulpchassis van de kiepbak heb ik ook al in elkaar gezet en gemonteerd zodat alles in een keer gespoten kan worden voor een netter resultaat. Onderdelen 16-17 -18 heb ik pas na het spuiten (aluminium 99) van het chassis gemonteerd, decal 11 op onderdeel 17 kan je achterwegen laten, die zie je toch niet meer (zwart op zwart). Het motorblok gaat gemakkelijk in elkaar en moet Caterpillar geel worden dat je moet mengen: 60% beige sm314+40% geel sm310, ik zelf heb wat restjes verf gebruikt en een schaalmodel van een CAT graafmachine als voorbeeld om tot de juiste kleur te komen. Ik ben niet zo bij met mengen, maar bij Revell zijn ze er gek op, zo moet je ook een keer zwart met donkergrijs mengen....  Zijn er ook kits waarbij je niet hoeft te mengen? Ik zoek liever naar een alternatieve kleur van andere leveranciers.


Er zit een mooie decal bij voor op het kleppen deksel, maar het CAT logo zit in het model gegoten dus je vijlt dat er af of gebruik decalsoft. Als eerder vermeld vergt de cabine wel wat werk, en het interieur heeft behoorlijk wat flash, de cabine, motorkap, luchtfilters en schutboard heb ik met de airbrush nachtblauw 54 gespoten. Het dashboard moet je gladschuren om decal 1 er op te plakken, het is wel wat werk maar het word wel mooi, decals 5+6 moeten anders om 6+5. Omdat dit een dagcabine is gaat er in stap47 een plaat in de achterwand, die jammer genoeg te klein is en een grote kier rondom laat zien,verf de achterkant van het binnenwerk blauw voor montage. Als de kiepbak erop zit valt het niet meer zo op maar toch had dit wel netter gekund. De beugels voor de luchtfilters in stap 50+51zijn erg broos en bij mij miste er een pootje wat ik gerepareerd heb met een stukje sprue, voor de rest gaf de bouw geen problemen. De zonneklep moet zilver worden geverfd ,maar dat zag er niet uit dus ik heb de boel weer glad geschuurd en beplakt met Bare-metalfoil en ik ben erg blij met het resultaat, de montage beugels van de luchtfilters en de cilinders van de kiepbak heb ik ook met Bare-metalfoil beplakt i.p.v  zilver geverfd. Het was voor mij de eerste keer dat ik met Bare-metalfoil werkte en ik ben verkocht (zie hieronder).

De kiepbak heb ik tegelijk met het chassis gespoten, zorg dat je genoeg verf hebt bij mij gingen er wel 4 potjes doorheen. Het kopschot heb ik daarna afgeplakt en de voorkant nachtblauw gespoten tegelijk met de cabine.
De bovenkant van de zijkanten heb ik met de kwast blauw geverfd, spuiten had ook gekund. De montage van de kiepbak is makkelijk alleen stap 93 vergt wat aandacht, als je onderdeel 206 ondersteboven tegen nr. 199 plakt passen nrs. 207+208 niet, er moet ruimte blijven voor de nokjes. Wees voorzichtig met de montage van de chroom delen van de bak, het is erg zonde als daar lijmresten op komen, het chroom van de te plakken delen eerst weg schuren anders plakt het niet. Na het verwijderen van de chroomedelen uit de sprue heb ik de kale plekjes met kleine stukjes Bare-metalfoil beplakt, het is een gepriegel maar wel de moeite waard. Er zit een mooi vel decals bij en je kunt twee uitvoeringen maken. Ik heb gekozen voor Funderburg, een bedrijf dat volgens Google nog steeds bestaat alleen heb ik geen foto van de echte truck kunnen vinden, kan iemand mij daar aan helpen?

De Funderburg decal voor op de cabine bestaat uit 3 met elkaar verbonden delen, dat maakt het plaatsen er niet makkelijker op. Een keer sloeg er een deel om en ik ben een tijd bezig geweest om dat goed te krijgen en ik dacht even dat ik een nieuw vel zou moeten vragen bij Revell's Abteilung X.

Op de zijkant van de kiepbak komen reflectors waarbij je wel decalsoft nodig hebt om ze in de rondjes te krijgen. Voor de recensie heb ik het maar gedaan, maar zelf zou ik de rondjes met clear orange invullen.
Er zitten meerdere kentekenplaten bij, maar voor de Funderburg moet je de New Jersey platen gebruiken. Toen de truck in elkaar zat heb ik de verlichting en de lampglaasjes geplaatst, de glaasjes heb ik op de sprue al voor gelakt met clear red + orange en na montage nog bij getipt. Als laatste heb ik de spiegels en antennes geplaatst, dit is erg fragiel.


Conclusie
Het is een bewerkelijke wat gedateerde kit waar je toch wel wat ervaring voor moet hebben om een net resultaat te krijgen, dit is een kit waar veel tijd in gaat zitten. Wat dat betreft krijg je wel waar voor je geld, ik heb er veel bouwplezier aan gehad. Als Revell besluit de mal van de cabine en motorkap op te frissen, dan is een update naar het huidige model misschien wel te overwegen. Dan kan het model weer een paar jaar mee, en zijn er volop mogelijkheden voor nieuwe uitvoeringen.
Voor de detaillisten is hier en daar nog wel wat te verbeteren en toe te voegen. Als je van Amerikaanse trucks houdt en blingbling en niet vies bent van een beetje werk, dan is deze kit een aanrader. Ik ben wel blij met dit soort heruitgaven.

Met dank aan Revell voor het beschikbaar stellen van deze kit.

Reviewer: Jan Planken

2014-3

  • DSCN1960
  • DSCN1963
  • DSCN1965
  • DSCN1967
  • DSCN1969
  • DSCN1972
  • DSCN1973
  • DSCN1983
  • IMG_1776

BAREMETAL FOIL TIP:

Het is niet zo makkelijk om een smalle rechte strook Bare-metalfoil af te snijden om op een opliggend paneel te plakken. Daarom plak ik langs de rand van het paneel een strook maskingtape.
Dan plak ik de Bare-metalfoil op z'n plaats en over de maskingtape. Als de foil goed aangedrukt is, dan ga ik met een nieuw mes zonder druk langs de paneelrand en verwijder ik voorzichtig de maskingtape met de overtollige foil. De blauwe luchtfilters van de Revell Kenworth W-900 laten zien hoe dat gaat.

De strips op het model zijn heel smal en dun "0,5mm" en om zo'n strook Bare-metal foil te snijden en netjes op te plakken is onmogelijk. Hier heb ik het zelfde gedaan als bij de luchtfilters met een mooi resultaat.
Veel succes,

Jan Planken.