MERK: Revell
SCHAAL: 1/24
UITVOERING: London bus
Doosnummer 07651 • Spuitgiet • 391 onderdelen • € 49,95
Een testshot van deze kit is al voorgesteld in MIP 5 - 2011, ons IPMS Nederland blad.
Hier is ook de historie van de bus al beschreven, zodat ik hiervoor naar de eerder genoemde MIP wil verwijzen. Begin dit jaar is de kit uitgeleverd door Revell. De inhoud is per gietraam verpakt in plastic. Het decalvel vult bijna de hele oppervlakte van de doos. De bouwbeschrijving is zoals we gewend zijn van Revell. In de schilderaanwijzing moeten helaas weer veel kleuren gemengd worden. De bus is in twee varianten te bouwen met twee verschillende motoren. Dit wordt ook duidelijk in de bouwbeschrijving aangegeven. Ik heb er voor gekozen om de variant met de Leyland motor te bouwen. Op internet zijn er overigens de nodige foto’s van deze bus te vinden. Ook in andere kleuren dan rood. Hopelijk brengt Revell in de toekomst ook nog andere decals voor de bus uit. Er is inmiddels wel een ets set voor de bus verschenen. Ik ben begonnen met de bouw van de motor. Dankzij de goede pasvorm levert dit geen problemen op.
Het eerste probleem ontstaat bij stap 10. Deel B22 moet iets afgeschuind worden, anders kunnen de wielen bijna niet naar links sturen. Ik heb bij stap 13 de spatlappen nog maar even weggelaten zodat het chassis nog neergezet kan worden. Bij de montage van de wielen in stap 16 moet deel 44 gedraaid worden (zie foto). De naaf 46 centreert dan beter en heeft minder speling op de as. De banden zitten te ruim op de velg, ze kunnen heen en weer bewegen en vertonen hoogteslag. Tijdens de show in Fulda hebben we dit probleem bij de aanwezige mensen van Revell aangekaart. Ze waren verrast door het probleem en gaan de oorzaak opzoeken. Het schijnt niet bij alle banden voor te komen want bij de aanwezige modellen zaten de banden wel goed op de velgen. Ik heb verder de bouwbeschrijving gevolgd tot aan stap 28. Om het schilderen te vergemakkelijken heb ik een aantal delen al samengevoegd. Zoals zijwanden en bodemplaten van interieur en trappenhuis. De stoelen zijn een waar monnikenwerk, de stoelframes moeten voorzichtig uit de draagramen gezaagd worden en vergen veel afbraamwerk. Het in stappen opbouwen van de carrosserie zag ik ook niet zo zitten.
Om mooi strak schilderwerk te krijgen is de complete carrosserie in elkaar gezet. Hierbij de delen goed afbramen en de lijmnaden opschuren voor een goede hechting. Als de carrosserie gereed is, moet je de plafondelen van stappen 63, 69 en 70 in de carrosserie lijmen. Dan het complete bovenste dek. Dan het onderste interieur monteren en als laatste het chassis. Als laatste kunnen dan de ramen geplaatst worden. Vervolgens kan de bus voorzien worden van de decals.
Conclusie
Ik denk dat Revell een goede keus heeft gemaakt om deze dubbeldekker uit te brengen. Eindelijk weer eens een echt nieuw model en niet de zoveelste heruitgave. Goed doordachte constructie met goede centreermogelijkheden en pasnokken. Verrassend lage prijs voor de geleverde kwaliteit, zeker in vergelijking met de huidige truckmodellen. Jammer genoeg zijn er geen verchroomde delen, ik heb Alclad gebruikt voor de stoelframes en de grilleomranding. Er is een aanvullende etsset leverbaar.
Met dank aan Revell voor het beschikbaar stellen van het recensiemodel.
REVIEWER: Jan Kolkman
herst 2012
TIP: kijk ook op ons IPMS NL FORUM voor een leuk bouwverslag.... [externe link]
Op deze IPMS Nederland website staat maar een beperkt deel van onze recensies. In het clubblad MIP staan alle recensies! Wordt dus vooral IPMS lid om ons mooie blad te ontvangen!