Bouwdoos: MINI Cooper Winner Rally Monte Carlo 1964

Merk:  Revell

Schaal:  1/24

Kit no:  07064

mini box

Ik mocht deze doos van Revell ontvangen om er een recentie van te maken, nog bedankt hiervoor.
Eerst even wat over mezelf.
Ik ben Antonio van Boxtel, 37 jaar oud en van jongs af aan bouw ik al auto's waarbij ik een lichte voorkeur voor de Ford Mustang heb maar verder maakt het mij niet zoveel uit wat ik bouw, als ik het maar een leuk model vind.
Je kunt mij terugvinden op verschillende modelbouwforums waar ik van mijn bouwsels verslagen probeer bij te houden.

Goed, dan nu de kit.

Eerst een korte introductie van het model.
Het legendarische plaatje van de MINI Cooper grijpt terug op twee belangrijke gebeurtenissen.
Als eerste het geniale ontwerp van deze compacte auto. In 1956 startte Sir Alec Issigonis met de ontwikkeling van een slimme kleine auto, die economisch moest zijn en plaats moest bieden aan vier volwassenen met hun bagage. Om dit te bereiken werd de motor dwars voorin geplaatst met de versnellingsbak onder de motor gebouwd, zodat de motor en versnellingsbak van dezelfde olie gebruik maakten. Hierdoor werd heel veel ruimte bespaard. Bij de MINI is iedere centimeter ruimte gebruikt waarvan bijna 80% van het koetswerk werd gebruikt voor interieurruimte. De eerste MINI rolde van de band in augustus 1959 als Austin Seven en Morris MINI Minor. John Cooper zag gelijk het potentieel in deze 3,06 meter kleine auto en kwam vrij snel met de directie van de British Motor Corporation (BMC) overeen om een sportievere variant te ontwikkelen, welke als MINI Cooper van de band rolde. Het grote enthousiasme waarmee de auto werd onthaald zorgde ervoor dat de naam MINI Cooper synoniem werd voor alle MINI's.
De tweede reden voor de legendarische reputatie van de MINI Cooper zijn de successen in de autosport van deze wendbare vierzitter.


De kit wordt geleverd in de van Revell bekende, niet al te handige,envelopdoos.

En wat zit er allemaal in, nou dit:
Twee zakjes met verchroomde onderdelen, een zakje met bandjes ,
een body in rood plastic,
4 gietbomen in grijs plastic,
3 gietbomen in wit plastic,
een zakje met doorzichtige delen,
een duidelijke bouwbeschrijving in de bekende Revell opzet en een vel met nette en strakke decals

MCWRMC64 03

 

MCWRMC64 06

De bouw.

Het gehele model wordt recht uit de doos gebouwd en geschilderd met Revell acryl verf in de kleuren zoals aangegeven in de instructie, tenzij anders aangegeven.
Ik heb niet helemaal de instructies van Revell gevolgd en ben begonnen met het prepareren van de body en het onderstel daar deze allemaal rood geschilderd dienen te worden.
Aan het onderstel werd de motorruimte geconstrueerd na eerst een aantal extra gaten uitgeboord te hebben. Omdat ik de boor toch in de handen had gelijk maar gekeken of er nog meer gaten geboord moesten worden, dit was inderdaad het geval. Gelukkig zijn de meeste gaten al voorgegoten aan de achterzijde van de onderdelen en hoeven ze alleen nog maar open gemaakt te worden.
De motorruimte bestaat uit de twee binnenschermen en het schutbord welke op de bodemplaat geplaatst dienen te worden. Volgens de instructie dient dit te gebeuren nadat de motor is geplaatst maar dan blijven de lijmnaden zichtbaar en is het risico dat de onderdelen minder goed passen een stuk groter. Er komen geen onderdelen in de knel als dit eerst in elkaar gezet wordt dus dat maar gedaan. Wel moesten er een paar uitdrukpunten weggeschuurd en opgevuld worden.
Toen was de body aan de beurt. Hier geen uitdrukpunten, wel een paar hele flinke gietnaden, zinkgaten en hier en daar flink wat extra plastic. Toen dit was weggewerkt heb ik aan de voor- en achterzijde de delen welke onder de bumpers gemonteerd worden geplaatst. Dit kan zonder problemen, de bodemplaat kan hierna nog steeds gemonteerd worden. Als laatste werd de motorkap voorzien van zijn scharnierbeugel. Alle body onderdelen zijn hiermee gereed voor de volgende behandeling, namelijk de lak.

Na de primer gespoten te hebben, in dit geval grijs van Vallejo, heb ik de kleur gespoten waarna een laag blanke lak volgde.

Hierover werden de decals geplaatst waarna er weer een laagje blanke lak volgde. De decals reageerden prima op medium sol en sluiten strak aan zonder zilvering. Als laatste volgde nog een laag blanke lak uit een spuitbus op alkyd basis die ik al een aantal jaren had staan en waarbij ik me afvroeg of die het nog wel zou doen.

 

cooper 1

Nu ga ik verder de volgorde van de bouwbeschrijving aanhouden.
De motor werd samengebouwd, het koppelingshuis werd er tegenaan gebouwd en de startmotor en bobine werden geplaatst. Dit geheel werd voorzien van hun kleurtjes. Nu wilde Revell dat ik hiervoor zijdemat olijfgroen ging gebruiken. Die had ik niet in de voorraad en na de kleur op internet vergeleken te hebben met de kleur van de motorblokken vond ik hem ook niet echt kloppend. Aldus ben ik gaan zoeken in mijn voorraad en kwam uiteindelijk uit op mat olijfgroen met een laagje parketplus. Na droging geeft dit een beetje een gelige zweem en een eiglans wat een stuk beter overeen komt met het origineel. De kleurtjes werden aangebracht en hierna werd het geheel in de parketplus gedompeld. Na droging werden er nog verschillende details aangebracht waarna het motorblok gereed was om gemonteerd te worden in de motorruimte.

cooper 2

Gelijk met het plaatsen van de motor moet ook de radiateur geplaatst worden. Echter, de radiateur kwam niet op zijn plek. Omdat ik de motorruimte van tevoren al opgebouwd had was er niet genoeg ruimte om motor van de zijkant in de motorruimte te schuiven waarmee de koelvin in de behuizing op de radiateur geschoven werd. Als de radiateur gelijk met de motor geplaatst werd wilde deze niet ver genoeg naar beneden zakken omdat er een steun in de weg zat. Dit werd opgelost door een stukje van de radiateur af te snijden en nu kwam het geheel goed op zijn plaats. Het onderstel en de inrichting van de motorruimte werden verder opgebouwd en hier kwam ik geen noemenswaardige problemen meer tegen. Wel werden er een aantal onderdelen voorzien van mat zwart in plaats van een vreemde zijdeglans mengkleur. Ook bij de wielen ben ik weer afgeweken. Hier zou een rood-oranje mengkleur gebruikt moeten worden. Die kleur ben ik nergens op foto's tegengekomen, wel wit wat ik hier dan ook gebruikt heb. .

Verder met het interieur. Ook hierbij heb ik mij niet helemaal aan de kleuren in de instructie gehouden. Zo moest de vloerbedekking geschilderd worden in houtkleur wat mij nogal vreemd overkwam. Een beetje zoeken op internet leerde mij dat dit gevoel juist was en dat het eerder rood met een zweempje blauw zou moeten zijn. Op andere plaatjes kwam ik ook gewoon rood tegen. Aldus heb ik de vloer voorzien van mat rood en verder de instructies aangehouden. Ook hier geen noemenswaardige problemen. Ook bij de stoelbekleding en stoelframes ben ik van de instrukties afgeweken en heb mat grijs op de stoelen gebruikt in plaats van zijdemat grijs, stof glimt immers nooit. De stoelframes heb ik in zijdemat grijs geschilderd, dat was dan weer meer correct als mat grijs.

cooper 18

Nu is het tijd om alle losse onderdelen samen te bouwen en alle lampen en dergelijke te plaatsen. Ik heb ervoor gekozen om eerst de lampen en andere kleine onderdelen in en op de body te plaatsen, nu kon ik deze delen mooi van binnen uit verlijmen. Normaal zou ik alle chroom verwijderen en opnieuw met chroomverf spuiten, nu heb ik dat niet gedaan, alleen alle chroomdelen gedompeld in parket plus. Hierdoor krijgt het chroom een wat minder harde glans waardoor het voor mij mooier overkomt. Ook hecht verf nu wat beter op onderdelen die een ander kleurtje erbij krijgen. Ook hier heb ik mij niet helemaal aan de kleuren in de instructie gehouden, in plaats van glans zwart op de lampen heb ik zijdemat zwart gebruikt. Nu werden ook de ruiten en het dak geplaatst en na alles goed schoongemaakt te hebben zijn het interieur en de body samengebouwd waarna het geheel op de bodemplaat werd gebouwd. Als laatste zijn de beschermplaten onder de motor en de tank geplaatst waarna er nog een poetsbeurtje volgde en het model klaar was.

mini 4

Conclusie.

Uit deze bouwdoos is een heel net model van deze iconische auto te bouwen. Er is nog wel wat ruimte voor extra detaillering, zoals gordels en hier en daar een extra slangetje of kabeltje al is dat niet direct noodzakelijk. Ik heb de indruk dat er bij de ontwikkeling van deze kit is gekeken naar een gerestaureerde auto die te sterk is opgepoetst waardoor verschillende kleuren niet helemaal overeen komen met de werkelijkheid, dit heb ik in mijn model dan ook aangepast. Vanwege dat het een rallymodel is, gebaseerd op een standaard model blijven er een paar onderdelen over welke eventueel bij andere projecten van pas kunnen komen. Door de vele, duidelijk zichtbare, uitdrukpunten en forse gietnaden is flink schoonmaak- en opvulwerk noodzakelijk, wat door enkele fijne onderdelen soms wat lastig is, om alles mooi strak te krijgen. De passing van de verschillende onderdelen is verder prima.

Met dank aan Revell voor het beschikbaar stellen van deze bouwdoos.

Reviewer: Antonio van Boxtel

Gepubliceerd juli 2015