In de welbekende Revell enveloppe doos vind je een grote plastic zak, met daarin de zakjes met verschillende gietramen, de bouwbeschrijving, het decalvel voor 1 versie en de niet te vermijden waarschuwingen. Twee gietramen met witte onderdelen, 2 gietramen met zwarte onderdelen, 1 gietraam voor de verchroomde onderdelen, 1 gietraam voor doorzichtige delen, 4 vinylbanden met profiel en 4 nylon klembusjes. Een totaal van 119 onderdelen.
Het is geen eigen Revell ontwerp, maar een Fujimi heruitgave van een origineel uit 2003. Fujimi heeft exact hetzelfde model in deze kleuren ook al eens uitgebracht. Dat heeft Revell in het verleden wel eens vaker gedaan, goede Fujimi automodellen onder eigen vlag uitbrengen, al dan niet onder het predicaat “Premium”. Een beetje opvallend, want Revell heeft ook in het verleden eigenlijk geen Porsche 917 in het assortiment gehad, terwijl de 917 wel een iconische Duitse Le Mans racer is geweest.
De onderdelen aan de gietramen zien er redelijk goed uit. Er zijn overal gietnaden, ik had witte gietramen die krom waren. Doorzichtige delen zijn mooi helder, de profielbanden zien er strak uit. De carrosserie-onderdelen hebben wat last van krimpdeuken bij de neus en bulten achter de voorwielen. Het achterdek heeft opliggende paneellijnen waar het racenummer in hoort met de verlichting. De onderdelen ogen wat fragiel waar het gaat om de buisconstructies rondom de motor. Hier verraadt zich de Fujimi achtergrond duidelijk. De ‘Made in Japan’ opdrukjes links en rechts spreken ook boekdelen.
De handleiding, gekleurd, A3 formaat, werkt volgens het bekende Revell principe, eerst de (22) kleuren, overzichtje van de te gebruiken onderdelen uit de gietramen en dan 42 bouwstappen om tot een mooi eindresultaat te komen.
Wat betreft het onderwerp zelf, de Porsche 917, valt wel een boekenkast te vullen aan publicaties en achtergronden. Ontworpen eind jaren ‘60 van de vorige eeuw, een aluminium buizenchassis (gewicht 50 kg), afgedekt met glasvezel carrosserie, de achterwielen aangedreven door 2 gekoppelde Porsche 911 zescilinder motoren, waardoor er een brute twaalfcilinder boxermotor ontstond. Een fragiel racemonster (zoals alle Formule wagens en lange afstand racers in die tijd) dat in 1970 en 1971 (met jonkheer Gijs van Lennep en Helmut Marko als rijders) Le Mans wist te winnen. Het origineel is bewaard gebleven, en staat in deze kleuren in het Porsche museum in Stuttgart, naast andere 917’s.
De doos is een 917 KH uitvoering, KH is de afkorting voor Kurz Heck, oftewel een korte achterkant. Decals ook voor maar 1 uitvoering, de winnende nummer 23, dus de keuze is niet reuze. Maar niet getreurd, er zijn genoeg alternatieve decalvellen in omloop voor een andere versie van een 917 K.
Reviewer: Peter Neinhuis
Deze eerste indruk werd gepubliceerd op deze IPMS website 26 oktober 2022