English readers can read the review here...
De vierwiel aangedreven Unimog TLF (Tanklöschfahrzeug) -8 serie is tevens bestemd voor offroad gebruik. Dankzij de bluswatervoorziening van 1800 liter is hij geschikt voor het snel bestrijden van branden en voor het blussen met watertoevoer, zelfs in ruw terrein. De Unimog U 1300 L werd gebouwd van 1975 tot 1993.
Het model werd al in 1985 uitgebracht en is sindsdien in 18 versies of heruitgaven verschenen. Dit is het model van dit jaar (2023) als limited edition en volledig "NIEUW", zoals de verpakkingstekst belooft. Wat Revell daarbij onder nieuw verstaat is mij niet geheel duidelijk want nieuwe mallen zijn het zeker niet. Ook Scalemates plaatst hier duidelijk een vraagteken bij.
De omslagafbeelding op de typische Revell verpakking met zijflappen zonder binnendoos toont het gebouwde model tegen een fotorealistische achtergrond. Details van het model zijn te zien op de achterkant van de doos. De spuitframes zijn respectievelijk wit, rood en grijs gekleurd, zodat het ook zonder verf kan worden gebouwd. Het model wordt daarom ook in ongeverfde staat op de verpakking getoond.
De onderdelen zijn goed, detailniveau komt overeen met de jaren '80. Dat is niet erg, maar het geeft ook geen reden tot juichen. Het model heeft veel flash en dat kan ook eigenlijk niet anders gezien de leeftijd van het model, 1985. De mallen zullen best geleden hebben Nabewerking, als je het zo wilt noemen is op veel van de onderdelen zeker nodig, denk ook aan de naden, maar is met goed modelbouw gereedschap zeker niet onmogelijk.
Twee deuren van achter opbouw zijn beweegbaar en tonen de binneninrichting.
Heel jammer dat sommige onderdelen, zoals een bijl, koppelstuk, spuitmond en slangen, om er maar een paar te noemen, op de wand van de binneninrichting zijn meegegoten. Hier had Revell met een paar nieuwe onderdelen het model duidelijk kunnen verbeteren. Toch zijn er ook een hele reeks accessoires die afzonderlijk worden bijgeleverd en het interieur aantrekkelijker maken. De opgerolde brandslangen, waterkannen en losse koppelingen bijvoorbeeld. In 1985 was 3D drukken er nog niet, althans niet in de vorm zoals we die nu kennen. Met behulp van 3D druk kunnen natuurlijk veel van de meegegoten onderdelen los vervaardigd worden, samen met losse gedrukte traanplaat onderdelen kan het model heel goed heel mooi verfraaid worden. Wil je dit niet of heb je de mogelijkheden niet dan zal het zodanig verven van de onderdelen dat ze “loskomen” van de achtergrond de enige oplossing bieden, hiervoor zijn zeker technieken.
De al eerdergenoemde losse slangen zou ik zeker vervangen door zelfgemaakte, dat moet te doen zijn van of met (epoxy)plamuur.
De cabine is niet overdreven gedetailleerd, maar biedt zeker mogelijkheden tot het uitbreiden en verbeteren. Er zijn op het internet foto’s te vinden van het interieur, overigens ook van de inhoud van de opbouw en daar valt best mee te variëren. Een “motor” heeft het model ook, is summier, maar de cabine is uit een stuk gegoten en de motorkap kan niet open, dus je ziet hem toch niet, behalve van onderen. Voor de koplampen zit een draadbescherming. Deze kon ik bij de frames niet vinden, maar het blijkt een daadwerkelijk van draad gemaakt onderdeel te zijn. Na behoorlijk zoeken bleek het ergens in de handleiding verstopt te zijn. Wat mij betreft niet zo slim van Revell want het valt er zo uit en het risico is groot dat dat net gebeurt op een plek waar je het niet meer vinden kan. Ik heb het snel op de voorkant van de handleiding geplakt. Ook doen Revell, net als bij bijvoorbeeld antennes van tanks! Het is redelijk stijf draad, dat wordt nog wat om dat in de juiste vorm te buigen…..
Stuur en wielen mits correct gemonteerd zijn beweegbaar.
De cabine heeft een voorruit, en de driehoekige klapraampjes in de deur, maar geen deurramen en geen achterramen. Heel apart en eigenlijk vreemd, of ook weer niet want ze hebben er in geen van de versies bijgezeten. Hier had Revell opnieuw met nieuwe onderdelen kunnen komen. Omdat ramen in sponningen zitten is het simpel erachter plakken niet echt realistisch, dat gelt ook voor de deurramen. Optie is om de deurramen dan in gedeeltelijk open positie erin te lijmen. Voor de achterramen is op het internet een techniek te vinden met plakband, maar ze zijn niet echt goed in zicht dus tegen de achterkant lijmen kan zeker ook.
Voor alle lampen/lichten zitten er de heldere delen bij, kleur moet je wel zelf aanbrengen dus. Op foto’s is duidelijk te zien dat aan de voorkant in het midden van de bumper een lier zit. Het model heeft die niet althans wat erbij zit geeft mij niet de indruk van een lier; lijkt meer op een trekbeugel. De keuze is aan u als bouwer. Boven op de cabine zitten twee zwaailichten. In vrijwel alle gevallen op foto’s die ik gezien heb zijn deze beschermd door een kleine draadkooi. Het model heeft die niet, wat kan. Ook hier weer uw eigen keuze. Boven op de bovenbouw zijn de railing en de ladder(s) keurig meegeleverd. De correcte schaalverhouding is voor mij niet te controleren omdat ik geen voorbeeldvoertuig heb gezien. Het ziet er in ieder geval realistisch uit.
De banden zijn van rubber, tenminste daar ga ik van uit, plastic kan ook. In ieder geval zal dit op den duur gaan leiden tot het vergaan van de banden. Ik heb zelfs al op het internet gelezen dat met betrekking tot deze banden (oude versie?) er zelfs vloeistof uitloopt. Inzakken met de tijd gaan ze in ieder geval. After-market zijn ze nog niet verkrijgbaar, althans volgens Scalemates niet specifiek voor dit model, wellicht in combinatie met andere 1/24 modellen, maar dat zal zoeken worden.
Positief punt is dat de banden geen naden hebben!
De bijgeleverde decalset heeft als datum 2023, dus ik ga ervan uit dat het ook de kwaliteit van 2023 is. Ik heb niet echt iets kunnen ontdekken waaruit zou blijken dat het oude decalvellen zijn. Gedrukt in Italië zien ze er prima uit.
Het biedt de mogelijkheid om een versie te bouwen van de:
Brandweer Trier (Duitsland)
Brandweer Bad Oeynhausen (Duitsland)
Brandweer Höxter (Duitsland)
Brandweer Braunschweig (Duitsland)
Brandweer Venlo (Nederland)
Brandweer Salzburg (Oostenrijk)
Brandweer Altstätten (Zwitserland)
Brandweer Hasselt (België)
Met andere woorden de keuze is reuze!
De handleiding is in kleur en dus “nieuw” in vergelijking tot de oudere modellen. Zoals altijd hebben de kleuraanbevelingen alleen betrekking op Revell's eigen kleurenaanbod. De bouwstappen worden duidelijk gepresenteerd.
Conclusie
De opmerking “nieuw” van Revell kan ik niet plaatsen. Het model is uit 1985 en dat is ook te zien aan de kwaliteit van de geleverde onderdelen. Behoorlijk wat flash en grove naden. Meegegoten onderdelen die ook als detail nieuw hadden kunnen worden bijgeleverd.
Het blijft echter een leuk attractief model in de Revell serie met vele mogelijkheden om extra te verfraaien en aan te passen. Je kunt er echt helemaal op los gaan. Ieder naar zijn eigen kunnen.
Revell geeft level 5 aan, da’s best gevorderd, maar als je lekker als beginner zonder verven aan de slag gaat kom je ook toe aan een leuk model wat goed op de schoorsteenmantel oogt en aandacht zal trekken. Niks mis mee. Als brandweer je ding is lekker kopen en gaan bouwen.
After-market producten worden door Scalemates niet aangegeven, wellicht stapt iemand in deze niche.
Prijs, tja het is een 1/24 model, maar met een kwaliteit van 1985? Ik zou het er niet voor uitgeven, maar het ligt niet in mijn interesse, maar brandweerfreaks waarschijnlijk wel. Als in zoveel gevallen is het de koper die bepaalt. Ik ga het model in ieder geval met veel plezier bouwen en zal u erover berichten.
Met dank aan IPMS Nederland en Revell/Hobbytime voor het beschikbaar stellen van het model.
Reviewer: Fred Bachofner
Deze eerste indruk werd gepubliceerd 9 oktober door M. de Vreeze, IPMS NL webmaster