Model: Ford Sierra RS 500 ( uitvoering: Gr.fl team Eggenberger )
Merk: Tamiya (doosnr. 24080 )
Schaal: 1/24
Prijs: FI 36,95 (destijds in 1988)
Geschikt voor: beginnende- en gevorderde autogekken.
Nieuw model: ja, april '89
Aantal onderdelen: 36 in zwart, 7 transparant en 8 mat verchroomd polystyreen plus "rubber" raceslicks en aluminium asjes, totaal 63 onderdelen.
Aantal versies: 1 met keuze uit twee beschilderingen en uit hetzelfde team in hetzelfde jaar 1980.
Schaalnauwkeurigheid: zeer goed.
Gelijkenis: zeer goed, correct tot in de kleinste details, ik heb slechts een foutje kunnen vinden; de breedstralers in de bumpers (delen E4) moeten vervangen worden door roosters (zie foto en tekeningen op de deksel).
Detaillering: zeer goed, zie opmerkingen.
Bouwbeschrijving: goed duidelijk, tekst in engels duits, frans en japans, tekeningen zijn wat mij betreft nog steeds beter dan welk ander merk ook.
Schilderinstructies: per stap met Tamiya nummers aangegeven .
Decals: schitterende set met dayglow rode opschriften en details zoals het instumentenpaneel, zeer compleet en zeer goed en zuiver gedrukt; dayglow opschriften hebben zwarte rand- en om het uitvloeien van de lastige dayglo inkt te verbergen. Keuze uit de nummers 1 en 2 uit de Eggenberger stal seizoen '88. Voor de sprintraces zit alles op het decalvel, alleen wie een Francor champs uitvoering wil maken komt een nummer voor op het dak te kort, zie voor details de diverse autosport (jaar)boeken van het afgelopen seizoen. Verder is een los setje decals voor de banden bijgevoegd, deze zijn zelfklevend en in de bouwbeschrijving staat een uitvoerige gebruiksaanwijzing .
Opmerkingen: Ik heb nog steeds geen aandelen Tamiya of zo iets, deze kit is wat mij betreft gewoon weer een schot in de roos. Op het eerste gezicht stamt dit model af van de Sierra XR4i (doos 2452), maar wie de twee kits vergelijkt ontdekt dat vrijwel alle onderdelen zijn aangepast. Er zijn wat opvallende verschillen:
Ten eerste: de motorkap van de nieuwe kit zit dicht. De motor is nog steeds als los onderdeel bijgeleverd (geheel aangepast) maar de bovenhelft ontbreekt, evenals de details rond de motor Wie de motorkap toch wil openzetten, pas op, het te maken kleppendeksel van de Cosworth 4 cylinder heeft veel relief-opschriften en het motorruim zit vol met kabels en slangen, ik kan goed begrijpen dat Tamiya de kap heeft dichtgemaakt!
Ten tweede: dit is een groep A circuitwagen, dus onderstel en interieur zijn volledig aangepast.
Bij het onderstel is Tamiya zelfs zover gegaan dat de diameter van de stabilisatorstang voor de voorwielen iets groter gemaakt is! Verder grotere remschijven, lichtgewicht wielarmen en wielpoten raceuitlaat en een dikkere aandrijfas. In het interieur is het zichtbare deel van de rolkooi bijgeleverd, het gedeelte wat boven de deuren langs naar het dashboard loopt is, evenals de buis achter de deur, weggelaten. Deze stukken zijn nauwelijks te zien en bovendien zit de glas kuip in de weg. Verder ontbreken alleen stoelriemen en pedalen.
flan de buitenkant ontbreekt de dakantenne, deze zit midden op het dak, ter hoogte van de achterrand van de portieren.
Ombouwfreaks opgelet: kruisen van deze doos met een XR4i levert een fraaie groep N racer op. Wie een rallywagen wil maken kan beter nog even wachten, het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat ook die door Tamiya wordt uitgebracht.
Pas overigens bij het verbouwen naar andere versies op: de Eggenberger stal gebruikt een afwijkend type rolkooi (lichtgewicht) tov. de andere teams. De aluminium asjes zijn voorzien van zeshoekige koppen en lijken daardoor precies op de velgmoeren van het origineel. Bovendien maken de asjes het makkelijk om andere velgen onder de wagen te zetten. De geleverde velgen zijn overigens zeer fraai, maar worden niet door iedere stal gebruikt.
Conclusie: als Tamiya zo doorgaat kom ik binnenkort superlatieven tekort voor mijn kitreviews! Aanbevolen, of eigenlijk verplichte maar voor modelbouwende autogekken.
REVIEWER: ERIC VERSCHUUR
GEPUBLICEERD IN PIM 1989