Model : GAZ M1
Schaal : 1/35
Merk : Zvezda
Kitnr. : 3634
Prijs : rond de € 23,-
Eerste blik in de doos.
De GAZ-M1 was de Sovjet versie van de Ford model B. Om te voldoen aan de vraag naar personenauto's had de USSR in de jaren '30 de licentierechten van Ford gekocht. Na een paar aanpassingen i.v.m de Russische wegen, of beter gezegd aan het ontbreken daarvan, werd de auto als GAZ-M1 geproduceerd. De aanpassingen bestonden voornamelijk uit een iets andere lijn van de voorspatborden en uit een sterkere ophanging en wielen. De productie liep tot in 1943. Toen waren in totaal bijna 63.000 exemplaren geproduceerd.
De GAZ-M1 werd gebruikt als personenauto, taxi, politieauto en dergelijke. In WO2 vooral als stafauto. In Russische speelfilms en foto's over WO2 zie je deze auto overal terugkomen. Het is daar dan ook een iconische auto geworden, te vergelijken met de Citroen Traction Avant en de VW Kever. In Rusland rijden er tegenwoordig weer veel gerestaureerde exemplaren rond, bijvoorbeeld als trouwauto of op miliaria shows.
Het model bestaat uit circa 170 onderdelen. Het interieur is compleet en ook is er een motor met radiator en zelfs een accu. Het chassis is erg uitgebreid en goed gedetailleerd. Hoewel dit nu slechts een review is op basis van een eerste blik, kon ik het niet laten om al vast wat te bouwen. De detaillering gaat heel ver. Zo zijn bijvoorbeeld de luchtroosters van de motorkap open. Dit zijn mooie regelmatige kieren, geheel zonder flash, van niet meer dan enkele tienden millimeter breed!
De kit bevat decals voor twee versies. De een is zwart, de ander blauw met een rode bies. De stafauto's werden ook wel groen geschilderd.
Conclusie.
Een prachtig gedetailleerde kit voor een redelijke prijs. Zowel de liefhebber van militaire als civiele auto's zal hiermee veel plezier beleven. Zelf zie ik al mogelijkheden om het chassis te gebruiken voor een BA-20 pantserwagen of om de GAZ-M1 om te bouwen naar een Ford model B. Kortom, dit is een kit waar je heel veel kanten mee op kan.
Over de passing en schaalnauwkeurigheid kan ik nu nog niets zeggen. In de MIP komt een meer gedetailleerde recensie waar dit ook besproken wordt.
IPMS Nederland website Herfst 2015