MODEL: HMS Invincible
MERK: Revell, nr 5020
SCHAAL: 1/700
PRIJS: fl 34,95
NIEUW MODEL: ja (in samenwerking met Dragon?)
UITVOERING: Falklandsoorlog (1982)
SCHAALNAUWKEURIGHEID: Schip in lengte 2 mm te kort, dit is 29,3 cm. Deze lengte staat ook op de doos (volgens de catalogus moet de lengte van het model wel 29,5 cm zijn).
BOUWBESCHRIJVING: Duidelijke bouwbeschrijving.
AANTAL ONDERDELEN:, 5 gietframes, netjes verpakt
DETAILLERING: geen waterlijnmodel, fraaie detaillering op romp en opbouw. Op het vliegdek is de detaillering te grof.
GESCHIEDENIS: In de jaren zeventig werd de HMS Invincible ontwikkeld als doorlopend dek kruiser (politieke benaming). In 1980 werd zij in dienst gesteld als ASW vliegkampschip. De HMS Invincible was de eerste van de klasse van drie en is als enige tijdens de Falklands oorlog ingezet. Het schip heeft hier zijn taak zeer goed volbracht. De verkoop aan Australië waarvan sprake was voor deze oorlog, is dan ook nooit doorgegaan.
Na de Falklands oorlog is het schip voorzien van meer luchtafweer in de vorm van twee stuks Phalanx "Close In Weapon System" (deze zijn niet bijgeleverd). De HMS Ark Royal heeft er zelfs drie.
BOUW: Het samenvoegen van de romp leverde geen problemen op. Revell heeft voor een aparte manier van passing gekozen. Het bodemvlak is in drie delen verdeeld die over elkaar heen schuiven. Het voordek moet tegelijkertijd worden mee gelijmd zodat de breedte voor het vliegdek goed is. Mijn exemplaar had hier wat extra tape nodig om goed te passen. De spiegel wordt er los ingezet en had wat plamuur nodig (jammer dat de spiegel zo dik is).
Het vliegdek heeft helaas hele grove belijning, hier moet met schuurpapier worden gewerkt (WEM gaat hiervoor een decalset leveren). De schans is los en heeft een hoek van 7 graden (bij de HMS Ark Royal is deze 12 graden). De schans was in lengte richting iets te lang. Dit was makkelijk aan te passen. Het dek heeft schuine randen aan de zijden en past taps in de romp. Door deze constructie ontstaan geen randen en kieren.
Het onderwaterschip moet worden voorzien van kimkielen, stabilisatoren, roeren, schroefassen, uithouders en schroeven. Op het model staat goed aangegeven waar wat moet komen en de passing is goed. De uithouders zijn wel iets groot uitgevallen.
De uitbouwen zijn los en eenvoudig aan te brengen. Bij de lange uitbouw aan bakboord hadden nog wel twee extra steunpunten mogen zitten.
Ook de opbouw wordt met schuine kanten in elkaar gezet (let er hierbij goed op of het haaks in elkaar zit) en past goed op zijn plaats op het dek. De rest van de onderdelen zoals schoorsteen, masten en brug passen goed en zijn makkelijk in elkaar te zetten. Tevens wordt de opbouw voorzien van allerlei wapens en radars waardoor het geheel aardig is gedetailleerd.
Of de vormgeving van masten en schoorstenen goed is kan ik niet met zekerheid zeggen. In vergelijking met de foto's denk ik van wel. White Ensign heeft voor dit model een upgrade set aangekondigd.
Tenslotte wordt het schip voorzien van alle sloepen, reddingsvlotten en de Seadart (deze is vrij simpel uitgevoerd). De bijgeleverde vliegtuigen: twee Seakings (en niet één zoals op de doos staat), vier Harriers en één Lynx (deze hoort niet tot de standaard uitrusting van het schip) kunnen erop worden gelijmd. Voor de vliegtuigen zijn zelfs roundels bijgeleverd.
CONCLUSIE: Een zeer fraai model die zijn prijs zeker waard is, met een goede passing en met als enige minpunt de dekbelijning. Zeker met een photo etched setje en met de aangekondigde decalset van White Ensign Models is hier een kunstwerk van te maken. Wilt u een latere uitvoering bouwen, dan moet u nog even wachten op de HMS Ark Royal die Revell dit jaar gaat uitbrengen,
Reviewer: Michel Woort
Aanvulling op de kitbespreking van Michel Woort:
De basis voor dit model is gelegd door Pit Road/Skywave, die echter op een gegeven moment de mallen, voor zover ze klaar waren, aan Dragon en Revell heeft verkocht. De bedoeling is dat Revell alleen in Europa levert en Dragon in de rest van de wereld.
De klasse bestaat momenteel uit 3 schepen, te weten HMS Invincible (R05), HMS Illustrious (R06) en HMS Ark Royal (R07). Het ligt in de bedoeling dit laatste schip eind dit jaar als model op de markt te brengen. Hopelijk zijn de mallen dan ook zodanig aangepast, want de verschillen zijn toch vrij aanzienlijk in vergelijking met de originele versie van de Invincible uit 1982.
De Invincible was oorspronkelijk uitsluitend bewapend met de Sea Dart twin launcher. Tijdens de Falkland oorlog bleek dit niet voldoende te zijn, zodat de Illustrious voorzien werd van 2 Phalanx kanonnen en 2 20mm mitrailleurs. Toen dit schip als aflossing van de Invincible in de wateren bij Falkland arriveerde was de oorlog afgelopen.
Terug in Engeland is de Invincible eveneens uitgerust met deze bewapening. De 2 mitrailleurs voor de tweede schoorsteen moeten bij dit model dan ook niet geplaatst worden.
Momenteel zijn de Invincible en Illustrious uitgerust met 3 Goalkeeper kanonnen en 2 Oerlikon BMARC 20mm mitrailleurs. De Ark Royal heeft in plaats van de Goalkeepers 3 Phalanx kanonnen aan boord.
Beide wapens zitten op het kleine (B) raampje, resp. de no's 55 (1x) en 71 (2x). Deze wapenraampjes zitten bij alle moderne Engelse jagers van het Type 42, dus in de reservedoos zijn voldoende aantallen voorhanden.
In Amerikaanse besprekingen heeft men kritiek op de schoorstenen en de boten. Over de boten kan ik kort zijn, de foto's uit 1982 tonen geen verschil met de modelversie. De schoorstenen zouden te laag zijn, maar ik vind dit verschil marginaal. Misschien zou een plaatje van 1mm dikte de hoogte iets verbeteren, maar van mij hoeft dat niet op deze schaal.
Het achterdek ligt te laag t.o.v. de openingen in de romp, maar dit is vrij eenvoudig op de goede hoogte te brengen met een plaatje plastic. Verdere detaillering van dit dek is wel aan te bevelen.
De belijning op het vliegdek is veel te grof, wegschuren is de beste oplossing. De dwarsstrepen op het achterste gedeelte van het vliegdek kloppen niet. De lijn over de achterste lift weglaten; verder loopt er een stippellijn kort voorbij de 500 ft. markering. Volgens mij klopt de nummering van de landinspunten niet helemaal. De 1, 2 en 3 zijn goed, 6 moet zijn 4, 8 moet zijn 6 en 10 moet zijn 8. De 10 wordt niet gebruikt. Tot slot moet de lijn voor de 1 doorlopen over de hele breedte. Probeer zoveel mogelijk met foto's e.e.a. te controleren.
Het model is full hull uitgevoerd, de lijn op de romp geeft echter niet de werkelijke waterlijn weer, maar de scheiding tussen de "rode" onderwaterromp en de zwarte boottopping. De boottopping is bij deze klasse vrij breed (of hoog). De schroefbeschermers (de uitstulpingen achter aan de romp) zitten volledig in de zwarte band.
Wil je een waterlijnversie maken, dan is een zaagsnede vlak onder deze beschermers wellicht de beste keuze, maar denk er wel om dat er een behoorlijke spanning in de romp zit, waarvan ik de uitwerking op deze operatie niet kan inschatten.
Tot slot kan met foto etswerk een mooi resultaat bereikt worden, speciaal de vangnetten langs het vliegdek worden op het model node gemist. Denk er wel om dat deze netten niet boven de gangways (B29 en B30) zaten. Aan de buitenzijde naast het eiland loopt een normale reling. Verder natuurlijk relingen op de normale plaatsen. Ook de grote radar (B1) kan beter van etswerk gemaakt worden. White Ensign Models brengt white metal vliegtuigen en helicopters op de markt.
Kleurenschema: Romp en opbouw: Light Grey BS. 697 (Xtracolor X136 (90%) + Xtracolor X141 (10%)); Alle dekken Dark Grey BS. 638 (Xtracolor X004) Belijning wit (vaak vervuild tot licht grijs). Met dank aan Revell voor het beschikbaarstellen van het model,
Reviewer: Rob Burgerhout
1999-3