MODEL: Queen Mary 2
MODEL: Airfix 12250 (= Heller 52902)
SCHAAL: 1/600
PRIJS: circa EUR 50, . Zowel de Airfix als de Heller doos worden compleet met lijm en verf geleverd. Er is ook een "gift" set verschenen.
NIEUW: Ja , 2004
GESCHIKT VOOR: gemiddelde bouwers
AANTAL ONDERDELEN: 239 (waarvan één groot glas frame)
SCHAALNAUWKEURIGHEID: redelijk/goed, maar in de lengte wel 5 mm te kort ten opzichte van de door de rederij opgegeven lengte. Niet duidelijk is over welke lengte wordt gesproken.
GELIJKENIS: In vergelijking met de foto's op internet zeer goed.
BOUWBESCHRIJVING: Dat is een verschil met de oude Airfix handleiding, zeer duidelijk net zoals bij Revell in een boekje.
SCHILDERINSTRUCTIES: duidelijk, alles in Humbrol nummers. Zeer goed dat de witte delen al wit zijn, dat scheelt een hoop schilderen.
DECALS: ja een zeer groot vel met ramen, zwembaden, de naam en de waterlijn.Ze hebben namelijk alle detaillering van de zijkant op de decal gedaan. Hiermee krijg je een zeer strakke en vlakke detaillering die anders niet te verkrijgen is. Daarnaast maak je het model zo zeer geschikt voor het grotere publiek.
DE BOUW: Wat als eerste opvalt is dat er weinig flash op de delen zit. Gelukkig maar want anders was het een hoop vijl werk geworden met al die openingen. De romp is uit één stuk, je moet alleen de boegsectie onder water aan de romp bevestigen. Leuk detail is, dat je hier kan kiezen of je de boegschroeven open of dicht wilt plaatsen. De scheidingsrand tussen boven en onder water is iets te grof, deze iets weg schuren. Ook op de bodem moet een naad worden weggeschuurd.
Wat wel opvalt is het feit dat stabilisatoren ontbreken.
De romp zelf is vrij dik. Hier kan je iets wegschuren maar pas wel continue de glas delen, anders steken die straks uit. Wat ook kan is het wel helemaal mooi wegschuren en dan gebruikmaken van de meegeleverde clearfix. De vorm van de pod aandrijving komt goed overeen met de foto's op internet. Wat verder opvalt, is dat deze naar voren staan. Hiervan zijn ook wat foto's terug te vinden op internet dus ben ik er vanuit gegaan dat dit klopt. De eerste twee staan vast naar voren en met de andere twee kan worden gestuurd.
De plaatsing van de opbouw gebeurd in delen. Bij het review exemplaar had ik wel problemen met de passing van het achterschip. Dat is met putty op te lossen. Dankzij het systeem met de twee dwarsschotten staat de hele opbouw stevig in elkaar.
Op de zijkanten voor was ook iets putty nodig maar voor de rest past alles goed in elkaar.
De rijen met reddingsboten en tenders maken de zijkant verder af. Ook hier waren niet veel pas problemen. Voor de rest is het schip vrij kaal, maar ja, dat is de echte boot ook.
De schilder instructies zijn duidelijk en zoals eerder genoemd is de scheiding van de kleuren plastic goed gekozen. Valt er verder nog iets over de decals te zeggen? Als ik de foto's op internet bekijk, heb ik het gevoel dat de witte lijn iets te dik is. Dit is helaas slecht te verhelpen omdat op deze decal gelijk alle uitwaterings en waarschuwings merktekens staan.
CONCLUSIE: ik ben zeer positief over de kit, er zitten een aantal leuke dingen in (decal detaiLlering en veel glas), die er voor zorgen dat het een leuke kit is om te bouwen. De schaal vind ik goed gekozen er ontstaat nu een aardige vloot liners die begint bij de Titanic (Academy) en de Mauretania (Airfix). Deze loopt door in de Queen Mary (Revell, deze is 1/592) en de Queen Elizabeth (Airfix). Waarna de Canberra, France en de Queen Elizabeth II (Airfix) de rij afsloten. Nu is deze lijn mooi doorgetrokken met de Queen Mary 2. Nu maar hopen dat Airfix/Heller deze lijn verder in gaat vullen.
Ook is er door WEM al een ets set aangekondigd om te zorgen voor de verdere detaillering en de railings.
DOCUMENTATIE: de volgende site is zeer interessant: www.worldshipny.com
Met dank aan de firma Edor voor het beschikbaar stellen van een review exemplaar,
Reviewer: Michiel Woort
Verschenen in IPMS / PIM 6-2004