revell missouri 05071 

MODEL :   USS Missouri

MERK :     Revell (kit no.05071)

SCHAAL : 1/350

Prijs: geschat ca. 22,50
Nieuw model:
nee, heruitgave
Aantal onderdelen: 549
Uitvoeringen: twee, 1944-1947 en 1948 tot 1955
Bouwbeschrijving: van het bekende Revell format goed
Vergelijking origineel: redelijk tot goed, de lengte en breedte zijn goed, maar het schip is in de neus iets te smal (op breedte dek) en de bulb is te klein.
Beschildering: hier heeft Revell veel laten liggen, het fraaie Measure 32, Design 22 D (1944) wordt niet genoemd. En ook Measure 22 (1945) wordt niet gegeven (deze staat overigens wel op de foto’s op de zijkant van de deksel). Wat overblijft is het standaard Haze Grey van (1946-1955). Revell geeft hun eigen verven als mengkleur aan maar je kan ook gebruik maken van de WEM-verven, deze zijn gelijk op kleur.
Passing: redelijk er moet vrij veel flash worden verwijderd en her en der moet er iets op maat worden gevijld.
Detaillering: goed, hoewel alles vrij grof is, is het model zeker niet slecht gedetailleerd. Op een aantal plaatsen (o.a. het hoofddek) is wel wat slijtage waar te nemen.

Overige opmerkingen: dit model heeft als voordeel dat er ook een Korea uitvoering kan worden gemaakt. Pas op alleen de achtermast heeft Revell hiervoor aangepast en niet het radarsysteem op de voormast. Ook worden de aanpassingen in het 20 mm geschut niet aangegeven en ontbreekt er een helikopter. Daarnaast zitten er wel twee motorboten in welke na WW II aanboord zijn gekomen.

Vergelijking met de Tamiya USS Missouri: Op de meeste punten wint het Tamiya model (deze is recenter). Toch zijn een paar punten die voor het Revell-model spreken, het hoofddek is uit één stuk en je kan een naoorlogse Iowa Class maken. De vorm van de bulb, schroefastunnel en de breedte in het voordek is bij Tamiya beter. Maar dat kan je ook van de prijs zeggen, ga je met foto-etsonderdelen aan de gang en pas de bulb en tunnel aan. Dan scheelt deze uitvoering je snel 30 Euro.

Origineel informatie:
Geschiedenis 1944-1955: ondanks dat ze als derde schip in de klasse opstapel is gezet, is ze als vierde en laatste in dienst gesteld in juni 1944. Tot november 1944 heeft ze gediend aan de Oostkust van de VS en daarna is ze naar de Pacific gestuurd. Hier heeft ze vooral dienst gedaan als luchtverdediging rond de grote carriers. Op 2 september 1944 is op het schip de officiële overgave van Japan getekend in de baai van Tokio.
Hierna is het schip teruggekeerd naar de oostkust van Amerika en opereerde hiervan uit op de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee. In augustus 1950 vertrok ze naar Korea waar ze twee “tour of duties” heeft volbracht. Het einde van deze oorlog betekende ook het einde van haar eerste actieve loopbaan en in 1955 ging ze in Norfolk in de reserve.

De bouw: zoals eerder gezegd is de beschrijving duidelijk en in een goede volgorde. Eerst begin je aan de romp en het hoofddek en daarna met de opbouw. Bouw je het schip uit 1944-1946 dan moet je de op liggende strip op de zijkant van de romp voor het eerste geschut verwijderen. Deze is pas zichtbaar op foto’s van 1947– 1954. De passing van het hoofddek van mijn model was niet optimaal. En ook bij de zijkanten van de opbouw en de onderdelen is “droge” passing gewenst. De opbouw is namelijk een frame waarbij de delen van de zijkant er tegenaan worden gezet, hier is ook wat plamuur nodig. Revell gaat bij tekening 42 in de fout met de verfinstructies, C moet verwijzen naar de opstaande zijkanten. Ook op een aantal andere plaatsen is wat plamuur nodig om kleine spleetjes op te vullen.
Het boordvliegtuig is de SC 1 Seahawk deze stond van begin 1945 tot 1948 aanboord. Hierna zijn geen boordvliegtuigen meer aanboord geweest en verdwenen de katapult, de vliegtuigkraan bleef nog wel aanboord.

Referenties:
Iowa Class Battleships van Robert F Sumrall ;
Warship’s data 2 USS Missouri 1941-1984 ook van Robert F Sumrall.

Reviewer: Michiel Woort

 

revell missouri 05071a

Oorspronkelijk gepubliceerd in IPMS PIM juli 2002