IPMS Nederland

ipms logo groot

button-lid-worden

wat-is-ipms

google translate

winkelkaart logo

Zvezda - Boeing B777-300ER (1/144)

MERK:  Zvezda
Model:  Boeing  B777-300ER
Schaal:  1/144

777 300ER 3

Doosnummer: 7012

147 onderdelen

prijs ongeveer € 25,00

Deze kit bestaat uit 147 onderdelen ( 11 doorzichtig, 136 grijs) en ligt voor € 24,95 in de winkel. De schaal is ‘natuurlijk’ 1/144.


Als er op het gebied van de civiele modelbouw een leverancier goed bezig is, dan is dat Zvezda wel. Na klasse modellen van de Boeing 747-8i, Boeing 787-8 en de Airbus A321-200 bracht men in december 2015 weer een mooi model uit, de Boeing 777-300ER.


Een stukje geschiedenis.
De Boeing 777-300ER is de 4e versie van het o zo succesvolle Boeing 777 programma en is een Extended Range versie van de reeds in productie zijnde 777-300B. De 777-300 versie werd ontwikkeld op verzoek van Cathay Pacific Airways, die een grotere versie van de 777-200 wilde hebben, die evenveel passagiers als de 747-200/300 kon vervoeren, maar vele malen economischer was in gebruik. Toen General Electric een versie van de GE90 ontwikkelde met een stuwkracht van meer dan 100.000 kg stuwkracht, zag Boeing de optie om deze twee succesvolle producten te combineren en kwam de 777-300ER in de kijker. Een versie die gelijk was aan de 777-300, maar een veel groter bereik had. Zowel Japan Airlines als Air France zagen er wel wat in en bestelden de kist. Er vliegen thans een kleine 450 van rond en er staan nog eens 200 op de backlog van Boeing. Ook onze eigen KLM vliegt ermee en het toestel is daar de vervanger van zowel de MD-11P als de 747-406B. Ook zien we Schiphol de 777-300ER in de schema’s van o.a. Garuda, Eva Air en Cathay Pacific Airways. Ook het prototype heeft Schiphol een bezoek gebracht. Het is deze versie die we met deze doos kunnen maken.


De kit
De eerste indruk is goed. Een grote doos verraadt dat de 777-300 zelf ook geen kleine kist is. Het model zit verpakt in vier zakken; drie met het model in licht grijs en één zak met de doorzichtige delen. Helaas is het soort plastic wat Zvezda gebruikt, zachter dan bijvoorbeeld van Hasegawa. We hebben dus verstevigingsmateriaal nodig. De bouwtekening is zoals we van Zvezda gewend zijn: één vel waarop op beide zijden de bouwtekening is afgedrukt.

b777 parts 3

b777 parts 2

 b777 parts 1

 

De decals omvatten de testversie en ziet er best goed uit.

777 300ER

De bouw
De bouw is min of meer opgedeeld in vier stappen: de romp, de vleugels, de twee motoren en het landingsgestel.
Bij aanvang van de bouw begin ik met een droogpassing van beide romphelften. Het valt me op dat dit niet echt goed lijkt te passen; de beide romphelften buigen wat. Gezien de lengte niet verrassend, gezien het zachte plastic. Het is dus nodig om eerst een frame maken om dit te versterken. Dit frame bestaat uit vier schotten, die ik onderling met plastic strips verbind voor de stabiliteit.

Aan de binnenzijde moeten eerst de nodige doorzichtige onderdelen worden bevestigd. Bij de kit wordt een best wel redelijk gedetailleerde cockpit geleverd. Ik heb dit erin gezet en om alles wat reëel te maken, heb ik er twee piloot-figuurtjes ingezet ( poppetjes zijn te verkrijgen uit bijvoorbeeld de treinbouw in schaal N). De samenbouw van de vleugels levert geen problemen op, maar weer vanwege het wat zachtere plastic, heb ik de vleugels verstevigd met plastic strips.
En in tegenstelling tot de andere Zvezda kisten moet deze kit wel werden voorzien van een neusgewicht. Op de bouwtekening wordt 10 gram aangegeven. Ik doe hier standaard meer in dan deze aangegeven hoeveelheid.

Als de rompdelen gelijmd zijn, is weinig plamuur nodig voor verdere afwerking. Als ook de vleugels eraan zitten, is ook hierbij weinig plamuur nodig. Nadat de romp en vleugels zijn gebouwd, verf ik dit geheel. Eerst in primer, daarna in het schema van de prototype. Zvezda geeft netjes aan hoe dat te doen.
Volgende stap zijn de twee GE90 motoren. Hier is veel oog voor detail en net als bij de Boeing 747-8i en de Boeing 787-8 zijn deze motoren perfect. Een deel verf ik eerst alvorens de motoren in elkaar te bouwen en eenmaal gebouwd ziet het er mooi uit. Deze twee items zijn daarna in de definitieve kleuren geverfd.


Daarna volgt het landingsgestel en ook dit is goed te doen. Opvallend detail zijn de aan te brengen remschijven bij het gestel.

Met een romp die klaar is, is het nu tijd voor het bevestigen van de twee motoren en het landingsgestel en voilà, we hebben een mooi model gebouwd.
Nu resten nog twee stappen te doen. Als eerste het aanbrengen van de transfers. Zo als vermeldt is deze kit te bouwen in de test-schema en dus maken we deze kit in dit schema en dat ziet er best wel gelikt uit.
Nu de decals erop en dit was goed te doen. Nu een laag vernis overheen en ..... Oeps, dit had ik beter niet kunnen doen, want een vervelende reactie volgde en overal op de kist kwamen bellen tevoorschijn. Gr.... Dat is dus even een tegenslag. Dus de kit geheel weer kaal geschuurd en de romp zo goed mogelijk hersteld. Wat nu. Dit is een recensie-kit en de wens is om die met originele transfers te bouwen, maar die heb ik niet meer. Dus duiken we in ebay en gaan op jacht naar een decal-setje. Geen succes en dus een nieuwe kit gekocht en dus gebruiken we de decals uit deze doos. Uiteindelijk staat er dan toch een mooie kit.

De laatste check. De kit vergelijken met het origineel. Een Boeing 777-300ER is 73,9 meter lang en heeft een spanwijdte van 64,8 meter. Deze kit op schaal 1:144 moet een lengte hebben van 51,3 cm en een spanwijdte van 45 cm. Het model meet 50,2 cm lang bij 45 cm spanwijdte. De spanwijdte is dus goed, maar de romp iets te kort. Nu ik dit model naast een door mij aangepaste 777-200 van Doyusha zet (deze is omgebouwd naar een KLM 777-300ER) valt me op dat de motoren van de Zvezda kleiner zijn dan die van Braz Models. Nu heb ik geen gegevens over de grootte van de GE90-110 motoren en weet dus niet wat correct is, maar toch is dit jammer als je, zoals ik, reeds een aantal modellen hebt, die de Braz models motoren hebben. Het valt op.

Met deze kit heeft Zvezda een mooi model neergezet, dat goed is te bouwen. Jammer van de twee mishaps ( motoren en lengte) en hoop ik ook dat ze hun plastic wat harder en dus ook steviger maken. In mijn ogen een must voor grote modellen als deze.

Nu ook Revell hem uit gaat brengen zal het niet lang meer duren voordat er in de aftermarkt volop materiaal beschikbaar zal komen om onder meer andere maatschappijen te kunnen maken.

Met dank aan Zvezda voor het beschikbaar stellen van het model voor recensie door een lid van IPMS Nederland.


REVIEWER:    André Verduijn

b777 b

b777 a

Dit artikel werd gepubliceerd op deze IPMS website april 2017

ipms logo groot

button-lid-worden

wat-is-ipms

google translate

winkelkaart logo

map-nederland2

 

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "