conc-11050g  ENGLISH REVIEW HERE...

Model: BAC/Aerospatiale CONCORDE 
Merk:   Airfix (Humbrol)
Schaal: 1/72

MERK: Airfix, nummer 11050 
PRIJS: eur 44,95 (bij LHS) 
NIEUW MODEL: Ja, 2004

ONDERDELEN: ongeveer 130 in zacht plastic, niet altijd strak. Ook rubber banden. Onderdelen verdeeld over witte, zwarte en doorzichtige sprues, inclusief zacht plastic voor de banden en een hele grote zwarte standaard met bolscharnier.

INHOUD DOOS: Een hele mooie grote stevige doos vol! Verder zijn er 12 kleine potjes acrylverf, 2 penseeltjes, een tubetje lijm en een tubetje clear fix voor de cabineramen en 2 ijzeren staafjes voor versterking van het hoofdonderstel meegeleverd.

AANTAL VERSIES: 3, alle kleurenschema's van British Airways (BA). Wie de Air France versie wil, kope de Heller uitgave. Dit is hetzelfde model, met alleen Air France decals. Ook 5 euro goedkoper en bovendien voorzien van een boekje over de Concorde.
DETAILLERING: De onderdelen hebben ingegraveerde paneellijnen die hier en daar wel wat fijner zouden kunnen. De cockpit is voldoende ingericht. De instrumentenpanelen worden voorzien van decals. Volledige
wielbakken zijn aanwezig, waarin een mooi onderstel gaat. De motorgondels zijn voorzien van inlaatkanalen met compressors en de uitlaten van turbine's. De neus is beweegbaar. Hier en daar is de detaillering wat simpel, maar dat heeft alles te maken met de prijs van de kit.

SCHAALNAUWKEURIGHEID: lengte model 86,5 cm. Dit is binnen paar millimeter. De spanwijdte van het model is 36,4 cm, 9 mm te veel. Echter dit valt niet op. Ik heb diverse foto's in boeken bekeken en op internet voor wat snelle info. 

GELIJKENIS: De vleugels hebben de zo karakteristieke welvingen. De romp oogt op het eerste gezicht ook goed, zie opmerkingen.

PASSING ONDERDELEN: Niet overal loepzuiver, maar veel beter dan ik had verwacht. Zorgvuldig werken moet veel schuurwerk kunnen voorkomen. De romp bestaat uit meerdere segmenten, het is aan te raden om één helft volledig op te bouwen op een glasplaat, in plaats van per segment, zoals in de handleiding staat. Wel is de romp voorzien van diverse schotjes om het verband te waarborgen. De vleugels hebben separate stuurvlakken. Aan de onderkant hiervan moeten "ejector pin marks" worden opgevuld.  

BOUWBESCHRIJVING: In 35 stappen met symbooltjes voor de uit te voeren handelingen. De "lijmen" of "clearfix gebruiken" symbooltjes zijn niet altijd even duidelijk, de tekeningen zijn dit wel.
SCHILDERINSTRUCTIES: Bij elke bouwstap aangegeven. De kleurenschema's zijn niet al te groot, maar voldoende duidelijk.

DECALS: uitgebreid decalvel, bijna net zo lang als de doos. Op het vel zitten kentekens voor alle BA Concordes en voor alle kleurenschema's die ze gehad hebben. De decals geven niet bij alle varianten het volledige kleurenschema. Hier en daar moet er nog wel het één en ander geschilderd worden. Verder zit er stencilling op het vel.

conc-decals
OPMERKINGEN: Eindelijk, hij is er! In Engeland was de langverwachte grote Concorde in no-time uitverkocht en moest de rest van Europa het doen met allerlei discussies en bouwverslagen op Internet. De halve PIM redactie kon er eindelijk één scoren op de afgelopen Nationals.  Het model is duidelijk bedoeld voor een groot publiek. Grote delen zijn in wit plastic uitgevoerd met zwarte details voor motorgondels en het onderstel in zilverkleurig. Met de kleine potjes verf kun je de details schilderen en zodoende toch een aardig model bouwen. Naar keuze kun je het model op z'n wielen of op de standaard zetten of ophangen aan 3 touwtjes. Door de detaillering beperkt te houden is de prijs ook leuk gebleven.  Toen deze PIM werd gemaakt werd tegelijk deze kit bekeken en met tape in elkaar gezet en nagelopen. Het is een bakbeest!

De volgende zaken vielen op:
- De neus kan bewegen, het windscherm gaat mee naar beneden. De stangetjes die daarvoor zorgen zijn ook doorzichtig. Daardoor vallen ze niet op, maar zullen ze des te eerder afbreken. Vastlijmen van de neus is aan te raden. Daarbij kan dan gelijk het voor-windscherm worden gecorrigeerd, het is ongeveer een derde deel (minstens 12 mm) te lang.
- De neuswielbak zit ca. 13 mm te ver naar achteren. De voorrand van de bak zit ongeveer ter hoogte van de voorzijde van het voorste cabineraam. Dankzij de losse wielbak is verplaatsing uiterst eenvoudig.  

conc-nose conc-upview 

- Bovenop de romp zit aan de linkerzijde een langwerpige antenne fairing. Het betreffende onderdeel is veel te hoog en moet door iets lagers worden vervangen. Sommige foto's laten er ook één aan de rechterzijde zien. Dat moet nog nader worden uitgezocht.

- Het aantal cabineramen verschilt tussen de BA-versie en de Air France versie:  cabineramen BA Air France >  voorste rij 18 19/17  en achterste rij 26 29

De kit heeft het aantal ramen voor een Air France kist. Voor British Airways kunnen simpelweg wat ramen worden dichtgestopt.

- Helaas zit het grootste probleem van de kit ook bij die cabineramen. Ze zijn namelijk (veel) te groot. In werkelijkheid zijn ze op schaal 1,4 x 2,3 mm maar bij het model 2x3 mm . Verder ontbreekt in de kit het vlakke gedeelte in de ronding van de romp ter plaatse van de ramen; om constructieve redenen zijn deze vlak. Correctie is mogelijk, maar lastig en vereist het nodige zaagwerk. Opmerking: indien het eerste
BA schema wordt aangebracht valt de donkerblauwe cheatline over de vlakke strip in de romp inclusief cabineramen en valt bovenstaande tekortkoming niet meer op.

CONCLUSIE: Een hartstikke leuke kit voor een hele mooie prijs, waaruit zonder meer een leuk en indrukwekkend model gebouwd kan worden. Met weinig moeite is
hij verder te detailleren. Voor een wat meer gelijkend model moet er het een en ander gezaagd worden.

Pre-viewer: Peter Booy

2004-6

conc-parts conc-ref

Internet Referenties:
http://www.aerospaceweb.org/question/planes/q0186.shtml
http://www.airliners.net/info/stats.main?id=6

conc-peter

....


ENGLISH TEXT:

AIRFIX CONCORDE in 1/72 SCALE

KIT CONTENTS: A very big full box. There are 90 parts, mostly in white coloured plastic but also "rubber" tires and the required transparant parts. Also in the box are a very large model stand and a set of 12 acryllic paints with brushes, clearfix and cement. For the main undercarriage you get two metal rods for strength.


VERSIONS: 3, all schemes of British Airways (BA) in this box. The kit has also been issued by Humbrol HELLER with Air France decals. In this box you get a small book about the concorde and the kit is slightly cheaper.

DETAILLING: The main parts have engraved panellines, a bit rough but adequate for this airliner in this scale. Cockpit has a good interior, main cabin no interior but this can not be seen through the small open cabin windows as set in the kit (see notes later about the windows) .

Instrumentpanels have decals and the kit has a complete set of undercarriage parts and wheelbays.  Enginepods are good with some parts in black and aluminium with compressor faces.
The kit's nose is movable to show several configurations such as in cruise and during landing. The nose parts are a bit rough as they are movable but still easily breakable (more on that later...)
Detailling is effective regarding the low price of this impressive large kit.

Kit can be put on its undercarriage, on a very large stand included in the kit and.... hanged to the ceiling...

SCALE ACCURACY : length model 86,5 cm, this is within a few millimeters. Wing span is 36,4 cm, 9 mm too much; the latter is hardly noticeable however.. Overall it looks OK. The wings have the curved shape at the tip and look OK also.

FIT OF PARTS: You will need some filler but this is not surprising as the kit is large. Nothing however that can not be solved by the average modeller. The kit is kept low cost for big market so it has some separate fuselage segments. When working with patient, it can be made into a nice replica.  Within the fuselage there are bulkheads supplied. Maybe it is a good idea to assemble a fuselage half on a flat surface first. Some ejector pin marks need filling.

INSTRUCTIONS: new style with 35 steps. The glue symbols are a bit overdone but otherwise good instructions. Decal and paint instruction sheet is a bit small. For all parts separate paint instructions are given.
NOTE: the model can be made by a beginner with the large parts unpainted with some details painted with the provided paints.

DECALS: large sheet for BA markings, as wide as the box. Several BA schemes can be made. Some cheatlines need painting however in particular aircraft schemes. Stencils are also provided which is rare for an airliner kit. Very nicely done!

SPECIAL REMARKS: at least... she's there ! In the UK the kit seems to be sold out very quickly, I got one at the Dutch Nationals / Euro Scale Modelling.  The model is aimed at a big audience/ market and the design of the kit is made for that purpose. Costs are kept low with only essentially required parts but the kit is nicely done however. Paints are provided but the serious modeller needs his/hers own
stock. The Airfix paints are not really useable as they do not cover very well. Dry-fitting and studying pictures revealed the following:

= the nose is moveable but this has resulted in a compromise regarding accuracy. The forward windscreen is way too long (about one third, at least 12 mm. ) .  Best approach is to choose a nose position , shorten the part through sanding and finally to set in place. Correct the windscreen as needed. Filling and plastic card may be required.

= nosewheel gear bay is too far aft (about 13 mm). Cut out at the forward edge and reposition. Note that main nosegear doors are often closed. Can be corrected.

= upper fuselage large antenna fairing provided as a separate part is to thick. Refine; sometimes two fairings are seen on planes on both right and left at aft upper fuselage. Check pictures of your particular Concorde.

= Cabin windows: number and positions vary; check pictures. I have so far seen the following cabin window configurations:

cabinwindows British Airways Air France >
forward row 18 19/17
rear row 26 29
It looks as the kit has the "all" Air Trance window configuration opened up, Fill as needed the windows of your particular desired kit plane.

= Unfortunately the cabin windows area is inaccurate.  First, the windows are too large! Because of aviation regulatory security requirements related to the high altitude Concorde operations, to reduce decompression risk, the windows were made very small indeed.. In scale 1/72 they should be 1,4 x 2,3 mm but the model windows model are 2 x 3 mm The kit windows are thus too big (note that the rectangular shape is correct).  The cabin windows were also made flat and this can be seen in some concorde pictures of the real plane through the cabin cross profile / section. It has flat
fuselage/window surfaces running from forward to back along the cabin windows in the fuselage. So the real Concorde fuselage is not fully circular but the kit's fuselage is.

The best corrective measure seems to be :
a. cut out the cabinwindows/ strip along the fuselage sides
b. replace strip with flat piece of narrow transparant acetate/sheet.; set/glue and adjust all needed parts. Strengthen with strip.
c. next, mask the windows on the transparatnt strip to their correct smaller size.
d. airbrush / paint the model as usual

There is however a short cut possible:  choose the older BA scheme with the dark blue cheat line over the cabin windows. This effectively hides their too large size and also at the same time suggests a flat section at the windows..


CONCLUDING REMARKS: GET THIS ONE!
A very nice kit of a very remarkable aircraft. Reserve ample shelf space for this big Concorde.
The price is very low for what you get and Airfix is to be congratulated with the new kit! Maybe some corrections / detail sets will appear but I will not wait for them..

Pre-viewer: Peter Booy