beljet0

Model : Bell 206 Jet Ranger
Merk : Revell
Schaal : 1/32 

Bestelnummer: 04479
Prijs: 14.95 euro
Soort: Spuitgiet

Nieuw model. Nee, Revell heeft dit model eerder in 1985 uitgebracht in een heel lelijk kleurenschema. Het model is oorspronkelijk eind jaren zestig door IMC uitgebracht.

bel-imc

Geschikt voor : Recht uit de doos voor (iets) gevorderden.
Aantal delen: 74
Aantal versies: 2. De eerste voor een Bell 206B3 Jet Ranger III in een kleurig Duits civiel jasje van de firma Heliteam met registratie D-HMOT en de tweede voor een bijna geheel blauwe Agusta Bell 206B3 Jet Ranger III van de Oostenrijkse politie met registratie OE-BXC.
beljet7.beljet5
Historie origineel
De Bell Jet Ranger is een veel gebruikte civiele helikopter, met name in Amerika. Daarom is het toestel ook regelmatig in Amerikaanse tv-series te zien. In Europa wordt de Jet Ranger in licensie gefabriceerd onder de naam Agusta Bell. De Jet Ranger begon zijn leven in de jaren zestig als YOH-4A, maar verloor de competitie voor een lichte militaire verkenningsheli van Hughes. Het winnende ontwerp was de OH-6 Cayuse. Vervolgens bouwde Bell de OH-4 om tot de civiele Jet Ranger, die vervolgens heel goed werd verkocht. Zo goed, dat ook de militairen weer belangstelling kregen en hem als OH-58 Kiowa aanschaften. Inmiddels zijn we zowel civiel als militair vele varianten en namen verder en begint het er op te lijken dat Bell nu toch echt aan een nieuwe opvolger van de Jet Ranger zal moeten gaan werken.

Het model
De schaalnauwkeurigheid is in orde. De rotordiameter scheelt 3 mm en de romplengte 1 mm op schaal met het origineel. Ook de gelijkenis is op zich goed op een nare neusvorm na.( zie ook de opmerkingen).  Bij het model loopt de neus in een vloeiende bocht over in het windscherm. Bij de echte Jet Ranger is de neus iets hoger en zit er toch echt een knik tussen neus en windscherm.
beljet6.beljet4
Wat betreft de detaillering het volgende. De romp heeft alleen een paar opliggende lijntjes die een vroeg kleurenschema aangeven. Het interieur is eenvoudig, maar volledig ingericht. Dus naast de stoelen zijn er een instrumentenpaneel, "collective" en "cyclic" stuurorganen en voetensturen. Er zitten losse deuren in de romp, die naar keuze open of dicht gelijmd kunnen worden. De geleiders voor de schuiframen zijn véél te grof. Verder zit in de romp een bagageruim waarvan de deur met een groot scharnier wel bewegend kan worden geplaatst. Verder is er een héél eenvoudige motor onder losse motorkappen bijgevoegd. Bij de oorspronkelijke IMC kit was dit motortje verchroomd. De rotor heeft te dikke stuurstangen, maar is verder in orde en wordt in een aardige tandwielkast gestoken. De kappen eromheen maar dichtlaten, de omgeving is echt te eenvoudig weergegeven.
De passing is als je zorgvuldig werkt helemaal niet zo slecht. Alleen de wanden van de kofferbak kieren wat.
De bouwbeschrijving heeft de gebruikelijke kwaliteit van Revell: in 17 duidelijke stappen wordt je door de bouw van het model geleid.
De gebruikelijke vlaggetjes in de bouwbeschrijving tonen de kleurenschema ‘s en een mengrecept voor de blauwe kleur van de Oostenrijkse politieheli. Beide kleurenschema's zijn in zeer duidelijke vier-aanzichtentekeningen met aparte inzetjes voor kielvlak en rotoren weergegeven. Voor de Duitse kist is nog een tekening weergegeven van de golvende kleurscheiding op de romp in schaal 1/32, zodat deze kan worden overgenomen op een stuk afplaktape. Attent!
De decals vormen een heel mooi gedrukt setje. De Duitse kist is zwart met rood en voorzien van goudkleurige golvende biezen en registratie. Die laatsten zijn, samen met een aantal rode delen, heel mooi gedrukt op de decalsheet. Ook de decals voor de Oostenrijkse versie zijn compleet. Attent is de toevoeging van roosterdecals voor de motorkappen en decals voor de instrumentenpanelen.

Over eventuele aanpassingen het volgende. Wie een correcte Jet Ranger in de kast wil hebben staan moet net als wijlen Michael Jackson de neus verbouwen. Je kunt een eind komen met ophoging van de neus en bijwerken van het windscherm. Het resultaat "voor" en "na" staat op de bijgaande foto's.
beljet1.beljet2
het model met een te lage neus en een rare knik   en... gecorrigeerd met een stuk plastic als onderplaat en plamuur bij het glaswerk

Voor het overige is het model best een goede en getrouwe weergave van de eerste civiele productieversie van de Jet Ranger uit de jaren zestig. De liefhebber kan de stuurstangen van de hoofdrotor verfijnen, die van de staartrotor aanbrengen en de veel te grof weergegeven geleiderails van de schuiframen in de deuren verkleinen.

Opmerkingen.
Tja, een goede lezer had het misschien al opgemerkt. De kit portretteert een vroege Jet Ranger en beide versies in de doos zijn van de huidige productieversie, de (Agusta) Bell 206B3 Jet Ranger III. Om met het interieur te beginnen: dit heeft een veel uitgebreider, dus groter, instrumentenpaneel dan de vroege versie. Dit zal je zelf moeten maken. Verder moeten er hoofdsteunen boven de voorstoelen worden aangebracht. Aan de buitenkant vallen met name de afwijkende roosters op de motorkappen op. Ja, dat zijn die zoals ze op de decalsheet van Revell te vinden zijn. De Jet Ranger kan met vele opties worden uitgerust. Een heel uitgebreid overzicht is te vinden op de internetsite van Bell Helicopters, zie documentatie. Tik je de registraties van beide versies in Google in, dan kom je voor mooie foto's ondermeer op het onvolprezen “Airliners.net” uit (zie documentatie). Dan slaat de schrik je om het hart. Een heleboel opties uit de brochure van Bell zijn inderdaad op beide kisten aangebracht. Als eerste valt het verhoogde landingsgestel op. Voor het model betekent dit het weghalen van de stroomlijnkappen onder de romp, het aanbrengen van een sleuf voor de achterste schaatsdrager en het volledig nieuw maken van het verhoogde schaatsonderstel. Daarnaast is de Duitse D-HMOT ook nog voorzien van bolle ruiten in ALLE VIER de portieren. Dan ben je dus echt aan de beurt… Dan heb ik het verder maar niet over eenvoudige zaken als cable cutters, zoeklichten, opstapjes e.d.. Kortom, beide versies, hoewel erg mooi, vragen erg veel werk om correct te bouwen.

beljet8
    courtesy: http://www.planepictures.net

Documentatie
Het grote boze internet, met name www.airliners.net en

http://www.bellhelicopter.com/en/aircraft/commercial/bell206B-3.cfm.

Download bij Bell meteen de pdf-documenten! Daarin staat alles wat je nodig hebt om dit model goed te kunnen bouwen. Verder heb ik toevallig een oude brochure van het origineel in m'n bezit. Daarin kun je goed zien dat IMC destijds z'n huiswerk toch behoorlijk had gedaan.

Samenvattend kom ik tot de conclusie dat het een aardig model van een vroege Jet Ranger is, met twee mooie kleurenschema's van latere versies die helaas heel veel aanvullend werk vragen. Het was slimmer geweest als Revell dit model met een paar kleurenschema's uit de jaren zestig en zeventig, passend bij de kit, had uitgevoerd. Wel ben ik blij dat het model er weer is. Het is de enige Jet Ranger in schaal 1/32.

Met dank aan Revell voor het recensie exemplaar.

Reviewer: Peter Booy

2010-1