MODEL: Ekranoplan A-90 Orljonok
MERK: Revell 04609
SCHAAL: 1/144
NIEUW MODEL: ja, april 2000; nooit eerder uitgebracht
PRIJS:
AANTAL ONDERDELEN: circa 40
GESCHIKT VOOR: beginners en gevorderden.
DECALS: voor twee grijze Soviet Navy versies circa 1990
SCHAALNAUWKEURIGHEID: voorzover er gegevens beschikbaar behoorlijk goed: spanwijdte 31.5 m, lengte 58 m, hoogte 16 m in het echt; modellengte 40 cm.
HISTORIE: Reeds in de jaren zeventig waren er hevige speculaties over zeer grote en gevaarlijke Caspian Seamonsters gebaseerd op geheime CIA rapporten. De Soviets experimenteerden met grote vliegtuigen elke in grond effect laag over de zee en grond onder westers radarbereik konden vliegen. Begin 1970 was er zelf een toestel van bijna 100 m lengte! Verder werden zeer veel kleinere toestellen uitgeprobeerd. Van één daarvan heeft Revell een prima model uitgebracht; het betreft hier ontwerp A.90.150 van Sukhoi-Nizhny Novgorod waarvan voorzover bekend een drietal exemplaren zijn gebouwd. Het toestel heeft twee straalmotoren in de neus die zowel onder de gewelfde vleugel blazen als onder het midden van de romp. In de staart zit hoog boven het water een zware motor met twee contra-roterende props die voor de normale voortstuwing zorgen. De romp van het teostel is fors met ruimte voor lichte tanks en voertuigen. De neus scharniert geheel naar rechts om toegang te krijgen tot de het ruim. De bemanning is normaal 10 man en het toestel heeft een radarbult en een geschutskoepel vlak achter de cockpit. Het toestel kan tot op 50 m boven het oppervlak vliegen met een maximum snelheid van naar schatting 400 km/uur. Een toestel crashte in september 1992 en na flinke corrosie problemen werden ze allen in 1992 uit dienst gesteld.
GELIJKENIS: het ziet ernaar uit dat Revell de beschikking heeft gehad over prima informatie. De AS.90 lijkt prima op de foto's en de afmetingen zijn redelijk goed voorzover dat controleerbaar is met enkele hoofdmaten.
DE BOUW: de onderdelen hebben een enigszins ruw oppervlak maar dat is niet storend. DE passing is prima, al moet wel de flash met name van alle paspennen verwijderd worden. Verder de dunne antennes verwijderen, e.e.a glad schuren en pas op het laatst weer aanbrengen. De verdere bouw van het model geeft geen problemen, het past goed.
DETAILLERING: er zijn maar weinig details aanwezig maar voldoende voor deze schaal. De propeller moet nog wat verfijnd worden van de Kutznetsov NK12 motor in de staart. Verder kunnen de raampjes nog uitgeboord worden, en met clear gevuld al zit er verder geen interieur bij.
BESCHILDERING: het basis schema dat Revell aangeeft is een grijs mengschema met wat bruin. Daar heb ik verder geen informatie over. Wel is er ook een versie geweest met een witte rompbovenzijde, grijze onderzijde met blauwe biezen. De decals zijn voor twee versies: eenvoudig maar toch kleurrijk en voldoende gedetailleerd.
CONCLUSIE: een leuk bijzonder toestel waarvan het goed is dat Revell het durft uit te brengen en welke prima past bij diverse andere 1/144 modellen.
LITERATUUR: Flight international no.4354, January 1993; Aviation week October 7, 1991;
Soviet SIG IPMS UK.
Met dank aan Revell voor het beschikbaar stellen van het recensie exemplaar,
Reviewer: Meindert de Vreeze
2000-3