Model : Douglas DC-2
Merk : MPM kit no. 72019
Schaal : 1/72
Prijs: fl. 99,50 (!)
SOORT: Spuitgiet
NIEUW MODEL: Ja , eindelijk een goede injection kit
GESCHIKT VOOR: Gevorderden
AANTAL DELEN: ca. 44, donkergrijs en doorzichtig plastic
AANTAL VERSIES: Een. Er zijn een aantal onderdelen bijgesloten die voor geen van de beschilderingen gebruikt worden, t.w. het latere type kielvlak zoals dat ook is aangebracht op de DC-2 die nu op Lelystad staat, en een rompneus zonder de twee schijnwerpers.
DECALSHEET: vier versies, allemaal militair: 1) een bruin-groen gecamoufleerde kist van de Australische luchtmacht 1943, registratie A30-12, squadroncode REoA. 2) blank metalen R2D-1 van de US Marines, 1940. 3) blank metalen R2D-1 van de US Navy, 1934. 4) Zandkleurig-groen gecamoufleerde kist van L.A.P.E. Toledo, een luchtvaartmaatschappij die voor de Spaanse republikeinen vloog in de burgeroorlog; registratie EC-XAX.
SCHAALNAUWKEURIGHEID: Spanwijdte 7 mm te klein (2%), lengte 3 mm te klein (1%), spanwijdte stabilo 3 mm te groot (3%).
GELIJKENIS: Goed. Een aantal punten zijn niet helemaal wat ze wezen moeten: de romp is achter de vleugel ca 2 mm te laag, de romp is 1 mm te smal. De motorkappen zijn 2 mm te kort. De cabineramen en de deur zitten allemaal 2,5 mm te ver naar achteren.
DETAILLERING: heel netjes, fijne gravering, mooie paneelafwerking. MPM heeft duidelijk de oude Italeri-Dakota als voorbeeld genomen, en de detaillering daar aan gelijk gemaakt. Bijvoorbeeld de motoren (Wright Cyclone) zien er keurig uit. Ook de doekbespanning van de roeren ziet er prima uit. een deel van de MPM kit onderdelen Toch ook hier een paar fouten: de ribbels die onder de middenvleugel zijn aangebracht zaten wel zo bij de DC-1, bij de DC-2 zat er slechts ‚‚n korte ribbel, net iets uit het midden aan stuurboord. De opening aan de voorzijde van de motorkappen is te groot, de gondel achter de motorkap is te vloeiend van vorm.
De wielruimten horen niet afgerond te zijn aan de voorkant (zoals bij de DC-1), maar recht met kleine schuine hoekjes, en een halfronde uitsparing om het wiel. De stuurwielen in de cockpit zouden volledig rond moeten zijn, met een iets afgeplatte onderzijde. Voor de propellers kan men beter die van Aeroclub (P017) nemen, de naven en bladen zijn daarvan veel beter.
PASSING: Goed. Deze kit heeft echter geen paspennen, zoals we dat bij normale kits gewend zijn. Dit vereist wat meer zorg bij het lijmen van de onderdelen, daarom is het ook geen model voor beginners.
BOUWBESCHRIJVING: Duidelijk. In stap 5 wordt de V-stelling van de vleugel aangegeven: deze moet echter 5 graden zijn i.p.v. 7 graden.
OPMERKING: We mogen erg blij zijn met deze kit! Dit is de eerste eenvoudig te bouwen spuitgietkit van de Douglas DC-2, na twee vacuformkits (J&L en Execuform), en een van resin (Dekno). Aan de nieuwe MPM-kit zit wel een ontzettend duur prijskaartje! Daarom heb ik in het bovenstaande de kit behoorlijk kritisch bekeken, want voor zo'n prijs mag je ook iets heel goeds verwachten, vind ik. En dan moet ik vaststellen dat er wel het een en ander aan schort. MPM was kennelijk niet goed op de hoogte van alle verschillen tussen de DC-1 en de DC-2.
Is dit nu het beste model van de DC-2?
Persoonlijk vind ik de vacuformkit van Execuform nog steeds beter, deze is in basisafmetingen volledig correct, maar de keerzijde is dat hij vreselijk lastig te bouwen is, en absoluut geen detaillering heeft.
Alleen voor de echte diehards, dus. Voor de iets minder veeleisende modelbouwer is nu de nieuwe MPM kit dus een uitkomst, maar helaas wel een heel dure!
Tenslotte: Voor een Nederlandse DC-2 heeft Luuk Boerman inmiddels een prachtige decalsheet uitgebracht, Cloudmaster 72/15, voor bijna alle Nederlandse (KLM) en Nederlands-Indische (KNILM) beschilderingen, waaronder de Uiver. Ook het oranje schema tijdens de mobilisatie zit erbij, en een van de door de Duitsers buitgemaakte kisten in groene camouflage. Alleen de gecamoufleerde
DC-2 (PH-ALE Edelvalk, G-AGBH) die tijdens de oorlog vanuit Engeland heeft gevlogen in een soort BOAC schema, deze zelfde kist kort na de oorlog op Schiphol met oranje driehoeken (NL-203) en de Indische kisten die vlak voor de capitulatie gecamoufleerd werden ontbreken. Misschien komt DutchDecal daar later nog eens mee.
Reviewer: Maarten Schönfeld
1999