rev-rj85-04208

Model : AVRO RJ-85 (BAe 146-200)

Merk : Revell (cat.nr. 04208)

Schaal : 1/144

Prijs: fl. 24,95

Algemene informatie:De AVRO RJ-85 is de gemoderniseerde versie van de BAe 146-200. De eerste BAe 146-200 vloog op 1 augustus 1982 en de eerste lijnvlucht was op 27 juni 1983, slechts een maand na het begin van de BAe 146-100 diensten.

Specificaties: korte afstand verkeersvliegtuig; Motoren: vier Textron Lycoming ALF 502R-5 turbofans; Prestaties: maximum kruissnelheid 767 km/u; maximum vliegbereik 2733 km (met maximum lading 2179 km); Gewicht: leeg bedrijfsgewicht 23.266 kg; max. startgewicht 42.184 kg; max. betalende lading 10.753 kg; Afmetingen: spanwijdte 26,21 m, lengte 28,6 m, hoogte 8,59 m, vleugeloppervlak 77,3 m; Accomodatie: max. capaciteit 112 passagiers in zes stoelen op een rij.

De uiterlijke verschillen tussen de AVRO RJ-85 en de BAe 146-200 zijn beperkt. Alleen de positie van de antennes op de romp verschilt.

Bouwdoos: De eerste indruk is uitstekend. De doos bevat 63 onderdelen verdeeld over 4 ramen. De oppervlakte structuren zijn gedetailleerd en komen overeen met de tekeningen van een BAe 146-200 (Airplane nummer 21). Het landingsgestel is zeer gedetailleerd. De navigatielichten te monteren in vleugels en romp zijn van doorzichtig materiaal. Als de antennes gemonteerd worden conform de bouwbeschrijving dan komt dit overeen met de plaats van de antennes op een RJ85. Belangrijkste verschil met de Bae 146 is de antenne op de rugvin, bij de BAe 146 is deze niet op de rugvin opgenomen maar voor de twee DF-ringantennes. Overigens heb ik foto's gezien van Bae 146's met zowel één als twee DF-ringantennes. (Controleer met foto's van het model dat je wilt bouwen of je een ringantenne moet verwijderen)

Montage: Als de bouwbeschrijving wordt gevolg, moeten de landingsgestellen eerst in de houders worden aangebracht alvorens deze houders in de romp te monteren. Niet doen dus. De kans dat landingsgestellen breken tijdens het verdere bouwproces is groot. Breng de houders zonder het landingsgestel in de romp aan, het landingsgestel kan later zonder probleem worden gemonteerd. De houder voor het hoofdlandingsgestel dient met de twee inkepingen naar de neus gericht te worden gemonteerd (zie bouwfase 8). De romphelften passen uitstekend op elkaar. Zelf heb ik de meeste aandacht besteed aan de aansluiting aan de onderzijde van de romp, schuren is op die plaats erg lastig door de in de structuur van de romp opgenomen antennes. Het cockpitraam is simpel te monteren en sluit goed op de romp aan. De bovenzijde van de vleugels wordt geleverd in één geheel, terwijl de onderzijde uit twee delen bestaat.

Helaas sluiten de vleugels niet goed op de romp aan. Aan de onderzijde van de vleugels blijft duidelijk ruimte bestaan in de aansluiting met de romp wat m.i. niet juist is. De ruimte die aan de bovenzijde overblijft tussen de flaps en de romp is op zich juist. Op foto's is deze ruimte ook zichtbaar. De ruimte die bij dit model overblijft lijkt me echter te groot. Op dit punt behoeft het model wat aanpassing met behulp van vulmiddel en plasticcard. Ook voor de staartvleugel is wat vulmiddel en schuurwerk nodig om alles goed te laten passen. De motoren passen goed in elkaar. Let wel op op welke plaats je ze monteert. De bouwbeschrijving is op dit punt onjuist. Bij de montage dien je de motoren uit de bouwfasen 10 en 12 om te wisselen.

Het hoofdlandingsgestel is lastig te monteren. Bestudeer eerst de foto's op de doos en zo mogelijk andere detailfoto's om te zien hoe het exact moet staan. Bestudeer ook de bouwtekening uitvoerig. Let met name op onderdelen 7 en 11, de bouwtekening is hier niet echt helder. Achterop de hoofdonderstelpoot zit een klein puntje, hierop passen deze onderdelen. Begin pas met definitief monteren als je zeker weet dat je de juiste manier gevonden hebt.

Gelijkenis: Mijn model staat nog niet geheel in elkaar. Voorzover ik het nu kan zien is de gelijkenis goed. Belangrijkste minpunt zijn de in de vleugelwortels op de romp gemonteerde lichten. Als je het model van de voorzijde bekijkt zie je ze niet zitten, terwijl dit in werkelijkheid wel het geval is.

Decals: Revell levert decals bij voor Crossair en Lufthansa (uiteraard!). Tevens bevat de sheet een algemeen deel met de nodige details voor de romp en de vleugels. Daarnaast zijn op dit moment decals beschikbaar voor Sabena (Skyline decals) en voor Transavia (Dutch Decal). Met het Transavia decal kun je het toestel nabouwen dat Transavia deze zomer heeft geleased van Flightline. Het decal verscheen bijna gelijktijdig met het Revell model op de markt. Hiermee speelt Dutch Decal dus uitstekend op de markontwikkelingen in. Het Sabena decal is zeer gedetailleerd en bevat onder meer de afbeelding van Suske en Wiske en details voor vleugel en romp die op het Revell sheet ontbreken. Deze striphelden vind je op alle BAe 146's van Sabena.

Conclusie: Al met al een uitstekend model met slechts enkele schoonheidsfoutjes. Het biedt de airlinerfan de broodnodige afwisseling op al het Airbus en Boeing geweld.

reviewer: Johan Eijkenaar

2003-1