welsh il 76 sl81

Model :   Ilyushin Il-76TD/MD
Merk :     Welsh Models (kit nr. SL81)
Schaal :  1/144 

 

Prijs: fl. 99,95 (gulden!)

Onderdelen: vacuform romp, vleugels en staartdelen (1.25mm plastic), 11 onderdelen van resin, 39 metalen onderdelen.

Decals: HeavyLift, Cubana

Bouwbeschrijving: Gebruikelijke opzet van Welsh: 1/1 tekeningen van het model, met tekstuele uitleg over bouwwijze en bouwvolgorde

Commentaar: De eerste stap bij het bouwen van dit model is het maken van de keuze of de ramen uitgevijld gaan worden, of dat gebruik gemaakt wordt van de bijgeleverde decals. Aangezien mijn hele collectie ramen van Kristal Kleer heeft, werd voor de eerste optie gekozen. Dit maakt meteen de eerste actie al tot een uitdaging, aangezien de cockpit maar liefst 41 kleine raampjes heeft, waarvan sommige erg
klein, en met erg scherpe hoeken. Deze cockpitramen zijn verdiept aangebracht, hetgeen handig is indien tot uitvijlen wordt besloten. Wel is hier een waarschuwing nodig: bij het voorste windshield van de cockpit mist de middenstijl; het raampje erboven is wel een geheel. In de decal is dit wel correct. In elke romphelft hoeven slechts drie andere vensters te worden gemaakt; deze moeten zelf gepositioneerd en
gedimensioneerd worden, waarbij de tekeningen en decals van nut zijn.  

De vacuformdelen worden zoals gebruikelijk eerst grof uit het plastic gesneden, en vervolgens door middel van nat schuren op maat geslepen. Dit beviel mij bij dit model erg goed; hoewel ik vaak het advies gehoord en gelezen heb om met kleine vacuformmodellen te beginnen zijn de delen van dit model juist erg prettig hanteerbaar; iedereen die wel eens een staartvlakje voor een Fokker 27 of iets dergelijks op schaal 1/144 heeft geschuurd weet wel wat ik bedoel...  De bouwdoos is geschikt voor twee versies: de Il-76MD en de Il-76TD. Het verschil
tussen deze twee wordt vaak aan de geschutskoepel gekoppeld, waarbij deze bij de TD vervangen zou zijn door een gestroomlijnde 'punt'. Dit is echter maar ten dele waar: in pricipe staat de letter T voor de civiele variant, terwijl militaire versies een M krijgen. De D wordt toegevoegd om de long-range variant aan te duiden. Er bestaan echter ook militaire Il-76 (Dus M's) zonder geschutskoepel. Om de versie zonder
geschutskoepel te maken moet deze van het model verwijderd worden, en vervangen door een glad rompeinde.  

De vleugels worden aan de romp bevestigd met behulp van een vacuform-spant, dat door twee gaten in de romp steekt; in de vleugels moet hiervoor zelf de positie
bepaald en uitgespaard worden. Dit spant maakt de constructie zeer stabiel en vormvast. Het horizontale staartdeel valt over een lip bovenop de staart en past eveneens perfect. De metalen 'flapjack fairings', per vleugel nummer 0 tm 6, moeten goed op volgorde gehouden worden, aangezien zij niet van groot naar klein aflopen.  

De motoren, geheel uit resin, vergen extra aandacht. Hoewel deze slechts uit twee delen bestaan is de passing van het voorste deel (inlaat en fan) op de motor zelf slecht
- enerzijds is de diameter van de voorkant groter dan die van de motor zelf, anderzijds mist het lichte schuinstaan van de voorkant van de inlaat. Dit heeft nogal wat vijl- en polijstwerk van resin tot gevolg. De nokjes waarmee de motoren uiteindelijk aan de vleugel gehangen moeten worden zijn vrij kwetsbaar; druk deze niet met geweld in niet perfect passende (en zelf te boren) gaatjes. Het is aan te bevelen de motoruitlaten aan de achterzijde uit te boren met een micro-boormachine plus frees, aangezien de achterkant gewoon dicht is.  Onderaan de romp moeten een soort buik en uitstulpingen aan de zijkanten
aangebracht worden, waarin later het onderstel wordt aangebracht. Deze delen passen relatief goed, de naden zijn eenvoudig met putty te vullen.  Het onderstel van deze kist betekent heel wat werk: er zijn maar liefst 20 wielen, die op 5 onderstelpoten zijn aangebracht. Zelfs het neuswiel is vierdubbel. Gelukkig zijn de poten van metaal, zodat een en ander nog wat verbogen kan worden om een goed
contact met de bodem te garanderen. Het hoofdonderstel is, bleek mij achteraf, net iets te lang - dit zou ietsje ingekort moeten worden, zodat de kist later licht achteroverhangt, zoals het orgineel ook doet. Tenslotte is het ook een zwaar vrachtvliegtuig !


Qua beschildering zijn decals voor HeavyLift en Cubana bijgevoegd. Voor mijzelf moest het natuurlijk weer veel exotischer, zodat tot handmatig schilderen van de kleuren van CAAK / Chosonminhang Korean Airways werd besloten. Leuk schrift, dat Koreaans! De bijgeleverde decals schijnen echter goed te passen; wat betreft HeavyLift zijn een aantal speciale decals bijgevoegd voor de Belfast en de CL-44 van
dezelfde maatschappij.  Om het model een echte russische uitstraling te geven moeten uiteindelijk nog een heel aantal antennes zelf gemaakt en aangebracht worden; hierbij zijn foto's, vooral van de neus, erg behulpzaam.

Referenties: 'Russian Propliners & Jetliners', Collin Ballantine, Airlife Publishing Ltd, 1993 en 'Russian Airliners', Paul Duffy, Osprey Aerospace, 1993.

Conclusie: In het algemeen beviel mij dit model uitstekend, en tussen alle Boeings, Airbussen en McDonnell-Douglas-kisten is het ook in schaal 1/144 een blikvanger.
Nu maar hopen op voortzetting van de Russische reeks van Welsh!

Reviewer: Pieter de Wilde

welsh-il76

Oorspronkelijk werd deze recensie gepubliceerd in de IPMS PIM 2008