711

seafire hobbycraft 48

Model:   Vickers Supermarine Seafire XV
Merk:    Hobbycraft
Schaal:  1/48
Prijs:      Fl 19,95  (in 1989)

Deze bouwdoos bevat 46 lichtgrijze onderdelen van een (Sea) Spitfire type met een Rolls Royce Griffon motor, welke bij mijn weten nog niet eerder, behalve in vacu form, op deze schaal is uitgebracht. De bouwtekening is simpel doch begrijpelijk. De kleurgegeven en bijgeleverde transfers zijn ook simpel maar onvoldoende. Men heeft de keus tussen een Seafire van de Britse marine en een van de Canadese marine, doch geen enkele squadron aanduiding.

De detaillering (paneellijnen) op de romp en vleugels is ingegraveerd en ziet er goed uit. De cockpit is van het nodige voorzien en bevat een mooi instrumentenpaneel met glazen vizier, stoel plus-achterkant, een soort van vloer met losse voetpedalen en goed uitziende stuurknuppel. De reeds aangebrachte detaillering op de zijkanten van de cockpit vind ik wat grof, maar is bij een dicht cockpit dak voldoende. Superdetaillisten kunnen zich uiteraard weer uitleven naar eigen behoefte. De gelijkenis van het model tov. foto's is goed, behalve de vorm van de uitlaatpijpen van de motor. Het model heeft ronde uitlaten, in werkelijkheid hebben deze een wat afgeplatte vorm, de zgn. fishtail exhaust.

De wielpoten zijn ook te grof en verkeerd van vorm, ze behoeven verbetering. De passing van de onderdelen op zich is redelijk tot goed, maar de aansluitng van vleugels op de romp zal echter, zoals in veel gevallen, aangesmeerd met plamuur en glad geschuurd moeten worden. Door de Griffonmotor biedt deze bouwdoos weer tal van ombouwmoqelijkheden voor andere Spitfiretypes met zo’n motor. Een ervan is de niet moeilijke ombouw naar een Spit Mk XII. Dit type heeft nl. ook een vier bladige propeller, terwijl heel veel andere types met deze motor een vijfbladige propeller hebben.

Kortweg gezegd dient voor deze ombouw het volgend gewijzigd te worden:
afknotten van de vleugeltips, de radiatorbak links onder de vleugel vervangen door een buisvormige inlaat a la Spitfire Mk V.
Naast de twee kanonlopen nog twee stompvormige loopjes aanbrengen, zoals bij de Mk IX. Verwijderen, van de vanghaak aan het staartroer. Verkleinen van de "luchthapper" achter de motor onderaan de romp. Aanbrengen van een kleine bult (bv. met houtlijm) vooraan midden op de motorkap, vlak achter de propeller.

De beschildering volgt het standaard RAF schema met de volgende verven van Humbrol: dark green (HB 1 /30), ocean grey (HB 3 /106) en medium seagrey (HB 6 /64) en uiteraard andere transfers.
Voor nadere gegevens over de ombouw, verwijs ik u naar een goed artikel in het Amerikaanse modelbouwtijdschrift. "Fine Scale Modeler" van augustus 1987.

Tenslotte vind ik, gezien het voorafgaande en de prijs, dit een goede bouwdoos en zou ik er een cijfer aan mogen geven, dan krijgt deze bouwdoos van mij een acht.
 
REVIEWER : SIMON TAAMS

GEPUBLICEERD IN PIM 1989