1080

su 15 pioneer

MODEL:     SUKHOI SU-21 FLAGON F (BETER BEKEND ALS Su-15F)
MERK:       PIONEER 2
SCHAAL:  1/72
PRIJS:        FL 22,95   (in 1990)

Aantal onderdelen: 50 waarvan 1 transparant 

Pioneer 2 wordt steeds beter. De maten zijn naar mijn mening ok en de panelling zijn fijn ingegraveerd. Zoals gebruikelijk bij modellen van Sovjet toestellen zijn er weer een aantal grotere en kleinere fouten gemaakt. Het meeste werk is het veranderen van de stand van de luchtinlaten, deze horen nl. iets schuin tegen de romp te staan ipv. Recht op het model!!! Ik heb dit ueranderd door aan de bovenkant van de romp 2mm tussen de romp helften te zetten (van achterkant cockpit tot midden van de vleugel, spleet die voor de cockpit ontstaat dichtplamuren) en aan de onderkant van de romp 1mm van elke helft wegvijlen (zelfde plaats als boven). Deze fout moet echt gecorrigeerd!

De onderkant van de romphelften moeten hierdoor met superlijm aan elkaar gelijmd worden. Dit alles is echter minder werk dan het lijkt en heeft als bijkomend voordeel dat de canopy minder dicht op de rand van de romp komt te zitten. De cockpit zal gedetailleerd moeten worden. De spleten in de splitterplaten moeten dicht geplamuurd worden want op deze plaats zitten geel/zwarte intakewarning strepen. De “RWR” fairing onder het richtingsroer ontbreekt (zie tek. op de doos) en onder de achterkant van de romp moet een tweede set Odd Rods worden aangebracht.

De bewapening bestaat uit uier AA-3 Anab's terwijl de Su-15 hiervan maar twee kan meenemen, een IR versie (met bolle neus) aan de rechter uleugel en een SAR versie (puntige neus) aan de linker uleugel.
Aan de binnenste vleugel pylons kunnen AA-2 Atol's of AA-8 Aphid's worden opgehangen. Verder kan een Su-15 onder de romp nog twee brandstoftanks of in plaats daarvan twee gunpods meenemen..

Zoals gewoonlijk bij kits van Sovjet toestellen zijn de decals tamelijk summier: alleen 6 sterren en 2 nummers.

Hoewel deze kit niet perfect is kan er met wat extra werk toch een zeer goed replica van een Su-15 van gemaakt worden.

Ref. : Air International april 1979 en jan 1989

REVIEWER:  JOHAN DE WOLF

GEPUBLICEERD IN PIM 1990