1090

italeri a4m 72

MODEL: McDonnell Douglas A-4M Skyhawk

MERK: Italeri  no.157

SCHAAL: 1/72

De carriere van de echte Skyhawk begon in 1952 met een ontwerp dat in zijn geraffineerde eenvoud sindsdien niet overtroffen is. De verlangde prestaties werden niet alleen ruimschoots geleverd, maar zeer ruim binnen de verwachte kostprijs en afmetingen. Kom daar nu maar eens om!

(KIJK BIJ DE IPMS SKYHAWK SPECIAL VOOR SKYHAWK HISTORIE...)

Praktisch gedurende deze hele carriere zijn er ook modellen van de "Scooter" uitgebracht. Tegelijk met het naderend einde van de loopbaan van de A-4 (hoewel je dat nooit zeker weet) brengt Italeri een model van de laatste versie, de A-4M. Qua prijs een aantrekkelijk model in een tijd waarin de dozen steeds groter en duurder worden. Persoonlijk heeft dit toestel me steeds aangesproken vanwege de uiterst simpele en toch fraaie vorm. Vooral de oudere versies boden de mogelijkheid voor diverse kleurige uitvoeringen. Ter vergelijking had ik nog ongebouwde kits van de Revell en Esci A-4E en -P en van de Matchbox A-4M. Japanse modellen zijn dus niet in de vergelijking betrokken, hetgeen gelet op de prijs misschien nog wel eerlijk is ook. Het Airfix model uit de jaren zestig is wel weer verkrijgbaar maar dat kan echt niet meer.

De Matchbox-kit valt zoals wel vaker af door de diepe groeven. De bijgeleverde bewapening komt echter goed van pas, aangezien de Italeri kit voor de vijf ophang- punten over maar een droptank en twee rakethouders beschikt. Bij de Revell- en de Esci-kit is het iets beter gesteld. De bochel is bij de Italeri-kit integraal met de romp verbonden, zodat de weg terug naar oudere versies wel erg lastig is geworden. De Revell- en Esci- kit hebben de "hump" los bijgeleverd. Italeri levert decals in een royale set met twee mogelijkheden, een voor het moderne multigrijze schema met nog grijzere kentekens en een voor een wat fleuriger oudere uitmonstering, beide voor de US Marines. Liefhebbers van een Israelische kist moeten dus bij hun eigen voorraden of bij Microscale te biecht.

Romp en vleugels zijn even veel en fijn gedetailleerd als de Revell/Esci kits. Lengte en spanwijdte kloppen tot op de millimeter, terwijl de concurrenten volgens mij ettelijke millimeters te lang zijn. Pasvorm van romp en vleugels goed tot zeer goed. De canopy moet iets afgeschuurd worden en mijn exemplaar was in de ruime doos zonder plastic binnenzak op reis geweest en licht gekrast. De te verven delen van de canopy zijn mat, wat ik persoonlijk toejuich. Wielkasten en -deuren leuk gedetailleerd, evenals de wielnaven. Het cockpitinterieur is wat summier, de consoles naast de stoel zijn ternauwemood aanwezig en het vizier ontbreekt.

De concurrentie is op dit punt echter ook niet volmaakt en het is te verbeteren. In zijn geheel is deze kit minstens concurrerend met de Europese concurrenten in deze prijsklassa, maar mij is niet bekend of Japanse duurdere kits ook naar verhouding meer leveren.

De vraag is altijd of je van zo'n kit ook iets anders kunt bouwen dan de fabrikant bedacht heeft. Voor de A-4M zijn de mogelijkheden niet erg groot. Er zijn van dit type ook maar 162 stuks gebouwd. Aangezien ook de A-4E en -F in principe binnen bereik liggen, maakt dat de mogelijkheden iets groter, maar het blijft toch bij Israelisch, Indonesisch (ex-Israelisch), Koeweit A-4KU of voor de echte fanaten het zeer fraai uitgedoste laatst geleverde toestel. Argentijnse A-4's ten tijde van de Falkland-oorlog waren nog zonder "hump”.

Samenvattend: een leuke aanwinst, alleen al voor de liefhebbers van de huidige camouflagekleuren, zeker als ze niet gelijk tegen de 20 gulden willen neertellen voor wat in feite toch een vrij simpel model is.

 

REVIEWER:   Dick Boogaard

Gepubliceerd PIM 1987-4