1063

hasegawa f 18a 810

MODEL:    McDonnell Douglas F/A-18A Hornet / CF-18A
MERK:       Hasegawa (doos nr. 810)
SCHAAL:  1/72

PRIJS:     fl. 21,95

GESCHIKT VOOR: wat gevorderde bouwers i.v.m. vleugel- en motorgondelconstructie;
NIEUW MODEL: ja; uitgave jaar 1985.
AANTAL ONDERDELEN: 52, plus 20 voor stores, piloot met losse arm en cockpitkap met losse voorruit en HUD;

AANTAL VERSIES: 1 (eigenlijk 3);
SCHAALNAUWKEURIGHEID: goed, alle afwijkingen binnen de 1mm m.u.v de spanwijdte van de staartvlakken, die 1,5 mm te klein is;
GELIJKENIS: zeer goed;
PASSING: goed tot zeer goed, hier en daar zit een klein randje flash in de weg, maar met wat zorgvuldigheid tijdens het bouwen blijft plamuur en schuurwerk nagenoeg achterwege. De vleugels laten enige speling toe (juiste stand -3°). De staartvinnen staan echter vanzelf in de goede stand. ( 20°);

DETAILLERING: zeer goed: oppervlak: fijne inliggende lijntjes en zeer fraaie roosters ed, voorts goed gedetailleerde wiel- en remklepbakken, mooie neuswielpoot en wielvelgen. Nieuwe zeer dunne (0,5mm) cockpitkap !
BOUWBESCHRIJVING: goed duidelijk, alleen de exacte plaats van de FLIR-pod is wat vaag; 

SCHILDERINSTRUCTIES: Gunze Sangyo nrs, namen en Fed.Std.nrs. Prima aanduiding verschil in detailkleuren tussen de uitvoeringen;
DECALS: Microscale-plus-kwaliteit. Goed gedrukt, zeer uitgebreid, 8 kleuren,veel met witte rug, zeer fraaie stencilling set en alle items zijn in de juiste stand en plaats aangegeven op de schema's! Drie uitvoeringen mogelijk: VFA113" Stingers" (US Navy), VMFA531 "Grey Ghosts" (US Marines) en 410 Sqn"Codgars" (Canadian AF). Cockpitpanelen zijn als decals uitgevoerd en geheel correct.

OPMERKINGEN: in principe is dit model uit 1985. Vergeleken met hun eerdere doos van de prototype Hornet (doos E18) zijn alle verschillen tussen proto-en productietype bijgewerkt. Helaas vertonen de afgedichte LEX spleten een krimpdeukje. De romp is zo opgebouwd dat in een aparte uitgave ook een TF-18 van te maken is (doos 811, d.m.v. een extra rekje onderdelen en ander glaswerk). T.o.v. de oude doos zijn de volgende onderdelen toegevoegd: piloot met losse arm (i.p.v neusspriet), romp-en vleugelpylons, drie 330 gallon droptanks, twee racks, SCAM-en FLIR-pod en een cockpitladder. Wie deze ladder wil gebruiken moet deze wel detailleren (steunstangen en gaatjes missen) en de bak in de LEX uithollen (deze is dicht). De zijpanelen van de motorgondels vereisen wat extra geduld bij het lijmen, anders wordt het plamuren. De mallenmakers bij Hasegawa hebben blijkbaar een hekel aan pitotbuizen ed. want dit is de zoveelste nieuwe doos die het zonder moet stellen. Twee grote pitots horen onder de neus naast de bladantenne en een kleine hoort links onder de romp bij het eind van het smalle deel van de achterste neuswieldeur (juist, daar dus). Het model heeft nog steeds de wat te magere hoofdwielpoten (heus, de echte zijn vreselijk dik) en het gietfoutje in de rechter inlaatlip, maar daar tegenover staan de prima staartvinconstructie, de cockpitkap en de gewijzigde neuswielpoot. De CF-18 onderscheidt zich van zijn Amerikaanse broer door oa andere stoelriemen en een zoeklicht in de linker rompneushelft. De stoelriemen moeten zelf gemaakt worden, het zoeklicht is als zilveren decal meegeleverd, maar een stukje helder plastic met wat aluminiumfolie erachter toont m.i. beter.

LITERATUUR: o.a Detail & Scale vol.o voor detailfoto's; Aviation News vol.13 nr.4, CF-18A en -B van 410 Sqn; Aviation News vol.14 nr.23. Schaaltekeningenfreaks hoedt U: noch Detail & Scale, noch Aviation News zijn foutloos. Bij D&S (part 1) gaat het mis bij de details (o.a klepgeleiders en een vreemde bocht in bovenaanzicht) en de Av.Nws. tekeningen vertonen ernstige fouten (romp 5 mm te kort, aantal tekeningen in spiegelbeeld, klepgeleiders fout, vorm en doorsnee inlaten en romp fout, echter wel leuke details oa radar, tankstang en oude ovale droptanks).

CONCLUSIE: Een mooie F-18 kit en tot nu toe de meest correcte op l/72. Ook de duurste? Ach, een andere doos plus een vel Microscale decals kost meer en of het resultaat dan net zo mooi is? Ik heb mijn twijfels!

REVIEWER:  Eric Verschuur

Gepubliceerd IPMS blad PIM 1986-2

update: ondertussen zijn er veel meer en betere modellen van de F-18 uitgebracht

 

hasegawa f 18a 810p

    <overzicht van de onderdelen in deze bouwdoos>