1187

revell i 16 03914 box

Model:   Polikarpov I-16 Type 24 “Rata”  
Merk:  Revell nr. 03914
Schaal: 1/32
Prijs:  circa 39,95 euro
Aantal onderdelen: 115


De Russische Polikarpov I-16 was de eerste eendekker jager met intrekbaar onderstel. Toen het eerste prototype op 30 december 1933 z’n eerste vlucht maakte was het een revolutionair ontwerp. Na de nodige ontwikkeling ging in 1934 de I-16 als Type 4 in productie. Daarna volgden nog vele varianten. Met Type 29 werd in 1941 de productie gestaakt. De I-16 werd al snel in de Spaanse Burgeroorlog ingezet, waar het van de Nationalisten de bijnaam “Rata” (rat) kreeg en de bijnaam “Mosca” (vlieg) van de Republikeinen. In de Tweede Wereldoorlog is de I-16 voornamelijk ingezet door Rusland, totdat de “Ishak” (ezel, de Russische bijnaam dat leek op I-16 in het Russisch) rond 1943 toch echt verouderd was.


Er was al eens eerder in 1/32 een model van de I-16. Dat was een goede short-run kit van Azur/Special Hobby. Rond de jaarwisseling van 2017/18 bracht ICM hun eerste 1/32 kit uit en dat was de I-16 van het latere Type 24. Er zat onder andere een sterkere motor met een verstelbare propeller op en onder de vleugels konden raketten of brandstoftanks worden meegenomen. In maart 2018 kwam deze I-16 uit bij Revell, zodat de verkrijgbaarheid een stuk beter wordt. Of dat een goede zet is geweest zal blijken.


De eerste indruk is in ieder geval goed. In de niet te grote doos zit een zak met 3 grijze rekken en een klein doorzichtig rekje in een eigen zakje. Het gietwerk is loeistrak! Er zijn relatief kleine aanhechtpunten aan de onderdelen, op vaak slimme plaatsen, zodat loshalen van de onderdelen makkelijk gaat. De vormen van de I-16 zijn heel goed getroffen. De vleugels en staartvlakken waren (gedeeltelijk) met linnen bekleed, dat effect is heel mooi subtiel weergegeven. De romp was grotendeels van hout, dus glad en dus zitten daar niet veel oppervlaktedetails op. De meeste metalen panelen zijn volledig opliggend uitgevoerd. Dat is authentiek, want de Russische vliegtuigfabrieken stonden in die tijd niet bekend om hun strakke afwerking. Het oogt goed. Apart is de metalen plaat met twee luiken die alleen onder de rechtervleugel zit. Dat is correct, achter de luiken zaten twee uitklapbare fakkels voor nachtlandingen, techniek uit de Eerste Wereldoorlog! De metalen plaat zat daar om te voorkomen dat het vleugellinnen in de fik vloog.


De cockpit is heel netjes uitgevoerd. Er zit niet veel in, maar dat was bij de echte ook zo. Wel ontbreekt er nog wel het een en ander. Op de wandjes tussen het instrumentenpaneel en de klapdeurtjes zaten aan beide kanten nog wat hendels voor onder andere de koelschuiven in de motorkap en voor de bediening van de verstelbare propeller. De zwengel voor het handbediende intrekbare onderstel is wel aanwezig en kan eventueel aan de voorzijde van wat kabels worden voorzien. In ieder geval is het raadzaam de stoel te voorzien van gordels. In de open cockpit is dit een goed zichtbare aanvulling. Geinig is het doorzichtige onderdeel voor het instrumentenpaneel. Er zijn decals voor de instrumenten. De bouwbeschrijving geeft het niet duidelijk aan, maar voor het mooiste effect moet het decal achter het doorzichtige onderdeel worden geplakt. Ze zijn echter niet gespiegeld afgedrukt, dus gebruik van decalfix of blanke lak om ze aan de bedrukte zijde vast te plakken is aan te raden. Door de rest van het paneel om de instrumenten te schilderen worden mooie “glazen” instrumenten gemaakt.


Voor de cockpit zit een mooie gedetailleerde motor en nette mitrailleurs. Als alle motorpanelen worden dicht gelijmd zal daar bijna niets van te zien zijn. Dat hoeft echter niet, zoals het gebouwde model op de doos ook laat zien. De kleine inlaten op de voorste motorkap voor carburateur en oliekoeler zijn erg ondiep uitgevoerd. De liefhebber kan ze uitboren. De koelschuiven zijn beweegbaar en kunnen dus in verschillende standen worden gezet.


De ailerons kunnen in verschillende standen aan de vleugels worden gelijmd. Het richtings- en de hoogteroeren zijn beweegbaar.


Er zit een prachtig gedetailleerd onderstel onder het model. Het enige dat ontbreekt zijn de kabels die van de wielnaven naar de wielbakken lopen. Revell geeft het niet aan, echter het gebouwde model op de doos en op de handleiding heeft ze wel. Die horen er wel op, het is een karakteristiek onderdeel van de I-16. De bouw wordt afgerond met kleine onderdelen zoals de guncamera op de rug.


De bouwbeschrijving is, zoals we inmiddels van Revell gewend zijn, in kleur uitgevoerd en is onderverdeeld in 57 duidelijke stappen. Er zijn twee kleurenschema’s bijgevoegd, elk lekker groot in kleur gedrukt over twee bladzijden. De eerste is “witte 13”, gecamoufleerd in groen (AMT-4), zwart (AMT-6) en lichtblauw (AMT-7), van het 7e IAP, in 1941 gebruikt in het front bij Leningrad en de tweede is “rood 41”, in aluminium dope en lichtblauw (AMT-7), van 4e FAR Russische marine, de luchtvaartafdeling van de Baltische vloot, gebruikt in de winter van 1941/42. Van de gecamoufleerde “witte 13” bestaat één foto, die je overal terugziet. Die foto heb ik uitgebreid bestudeerd en ik denk dat het hier inderdaad om een Type 24 gaat. Dit toestel heeft raketten onder de vleugels en een antennedraad. De raketten zitten er helaas niet bij, maar Brengun heeft een setje met 6 resin RS82 raketten met lanceerrails. Eduard heeft inmiddels een “Zoom” foto-ets setje voor de cockpit met daarin een radiokast die op de vloer tussen stuurknuppel en voetenstuur wordt geplaatst. De liefhebber kan dit model dus helemaal conform de foto bouwen.


Voor de Russische camouflagekleuren geeft Revell uiteraard mengrecepten voor hun eigen verf. Als ik op de foto’s van het gebouwde model af ga ziet die voor het camouflagegroen er wat licht uit. Gelukkig zijn er inmiddels diverse verffabrikanten die de Russische AMT-kleuren in hun assortiment hebben. Zelf ga ik de lakverven van MRP op dit model uitproberen.

Er zit een klein maar fijn decalsetje in de doos. Die voorziet in alle benodigde kentekens, opschriften en instrumenten.
De bouw van het model is inmiddels gestart en ik kan melden dat de passing van de onderdelen tot nu toe erg goed is. Te zijner tijd volgt er een bouwverslag in de MIP.

Conclusie: Deze 1/32 kit van de I-16 Type 24 is uitstekend en is een regelrechte aanrader. Het is een goede zet geweest om dit ICM model ook als Revell bouwdoos uit te brengen.


Met dank aan Revell voor het recensie exemplaar.

Reviewer:  Peter Booij

 

 

Deze recensie werd gepubliceerd op de website 9 juni 2018