916

 

heller t28 0 

 
Merk:   Heller
Onderwerp:  North American T-28 Trojan / Fennec  
Kitno.:   80279
Schaal:  1/72
Prijs:  circa  13,- Euro

Eerste indruk.

De North American Aviation (NAA) T-28 werd ontwikkeld als opvolger van de T-6 Texan, ook van NAA. Het prototype vloog in 1949 en al snel volgde een order van de USAF voor 266 stuks van de T-28A Trojan, uitgerust met een motor van 800 pk en een tweebladige propeller. De US Navy kreeg ook belangstelling voor de Trojan maar wilde meer motorvermogen. De T-28B kreeg een stermotor van 1425 pk en een driebladige propeller. Verder kreeg deze versie onder andere een kleiner neuswiel en een remklep op de buik. Naast de T-28B bestelde de US NAVY ook de T-28C. Deze had een vanghaak onder de romp gekregen voor het landen op vliegdekschepen. Alle Trojans waren in staat om bewapening onder de vleugel mee te voeren.


In 1954 waren de Fransen op zoek naar een grondaanvalsvliegtuig, in verband met hun koloniale oorlog in Algerije. Omdat de Franse vliegtuigindustrie niets passends had werd in het buitenland rondgekeken. Frankrijk zag het potentieel van de Trojan als een COIN (Counter Insurgency) vliegtuig, maar kon de T-28B niet bestellen omdat NAA geen extra capaciteit had. Derhalve werden 148 surplus T-28A’s overgenomen. Die werden in Frankrijk omgebouwd op basis van een ontwerp van Pacific Airmotive die surplus T-28A’s ombouwde voor de civiele markt en uitrustte met de 1425 pk sterke motor met bijbehorende motorkap van de T-28B. De Franse T-28 Fennecs waren naast de sterkere motor uitgerust met een luchthapper voor het windscherm voor extra ventilatie, pantserplaten naast de voorste cockpit, Franse instrumenten, radio’s en gashendels. Tenslotte werd de vleugel aangepast met specifieke ophangpunten voor Franse bewapening. Later werd er nog een hogere cockpitkap geplaatst.
De Fennecs zijn succesvol in Algerije ingezet. Nadat de oorlog aldaar was afgelopen zijn er 25 stuks verkocht aan Marokko. Beide landen konden de Fennecs toen ze buiten gebruik werden gesteld goed verkopen. Onder andere Haïti, Argentinië en Honduras hebben met Fennecs gevlogen.

De Duitse firma Glow2B heeft Heller overgenomen en blaast het Franse merk weer nieuw leven in. Naast een paar nieuwe modellen worden een heleboel oude Heller modellen opnieuw uitgebracht.

Het 1/72 model van de Fennec kwam voor het eerst in 1981 op de markt en werd destijds goed ontvangen. In het handige klapdoosje van deze uitgave zitten twee nieuwe kleine gietramen, elk met onderdelen voor een pod met twee mitrailleurs. Verder is er een prachtig uitgebreid decalvel voor maar liefst 5 versies! Dat zijn drie aluminiumkleurige Franse Fennecs die in Algerije werden gebruikt, een zandkleurige Marokkaanse Fennec en een gele T-28B Trojan van de US Navy. Verder zijn uiteraard alle oorspronkelijke gietramen in de doos aanwezig: drie lichtgrijze en een doorzichtige met een hele heldere cockpitkap. Helaas is de laatste niet apart verpakt, waardoor er krassen op zijn gekomen die moeten worden weggepolijst.
Aangezien dit een geschenkset is zit er ook nog een zakje met vier potjes acrylverf en een tubetje lijm bij. Volgens het extra kartonnetje aan de buitenkant zou er ook nog een penseeltje in de doos moeten zitten, maar helaas. Voor ons geen halszaak, maar voor de doelgroep vervelend. Hopelijk komt dit niet te vaak voor. Verder zit er een bouwbeschrijving in en twee vellen met de vijf kleurenschema’s in kleur en aparte schema’s voor de Franse en voor de Amerikaanse stencilling.

Het gietwerk is netjes. Slechts op een paar kleine onderdelen zit wat flash. De onderdelen hebben fijne opliggende paneellijnen en een paar prominente klinknagels. Die laatste kunnen met een schuurpapiertje wat minder prominent worden gemaakt. Uiteraard zijn de stuurvlakken ook ingegraveerd. Onder in de centersectie van de vleugel is een remklep ingegraveerd. De Fennec was afgeleid van de T-28A die er géén had. Voor een Fennec zal deze klep moeten worden weggeplamuurd, voor een T-28B kan hij blijven zitten. De specifieke brede ophangpunten voor de Franse gunpods zijn helaas met de onderhelft van de vleugel meegegoten. Wegsnijden voor een T-28B betekent twee grote gaten in de vleugel die dan moeten worden opgevuld met een stukje plastic plaat. Dit is nooit een handige keuze van Heller geweest.

Goed getroffen zijn de pantserplaten bij de cockpit. Voor de cockpit zit de luchthapper voor de Fennec. Als deze voor een T-28B wordt weggehaald ontstaat er een gat in de romp dat ook moet worden gevuld met een plaatje plastic. De cockpit is netjes en voldoende gedetailleerd voor een dichte kap, de enige mogelijkheid. Wel is het aan te raden nog wat gordels op de stoelen te maken. De kap zelf is van het hoge type (de Fennec heeft ook nog enige tijd met de lage kap van deT-28A gevlogen) en schijnt in het echt wat hoger te zijn dan de kappen van de T-28B en -C, maar uitsluitsel daarover heb ik niet kunnen vinden. Op de neus zit een nette stermotor en een nette 3-bladige propeller. Het onderstel is fijntjes uitgevoerd, het neuswiel is van het grote T-28A/Fennec type. De bewapening bestaat uit twee rocketpods en nu eindelijk ook uit twee mooie gunpods zodat die brede ophangpunten onder de vleugels kunnen worden gevuld.

De bouwbeschrijving heeft 10 duidelijke stappen en geeft in elke stap kleuraanwijzingen voor Heller verfnummers. Gelukkig worden tegenwoordig dezelfde nummers gebruikt als bij Humbrol – waar de Heller verf waarschijnlijk ook vandaan komt. Als de bovenin aangegeven basiskleuren de kleuren in de geschenkset moeten zijn, klopt het niet helemaal. In plaats van zilver en gun metal zit er wit en lichtgrijs in, naast mat zwart en aluminium. Dat is echter wel een beter bruikbaar basissetje.

In stap 6 wordt netjes aangegeven dat de remklep onder de vleugel voor een Fennec moet worden weggewerkt. In stap 8 wordt aangegeven dat voor een T-28B de luchthapper voor de cockpit moet worden weggehaald en moet worden dichtgeplamuurd. Dat gat is te groot voor plamuur, beter was geweest om aan te geven een plaatje plastic uit een van de gietramen te snijden en dat in de romp te plakken. Het weghalen van de ophangpunten onder de vleugel en van de pantserplaten naast de voorste cockpit, alsmede het andere neuswiel, worden maar niet genoemd. Daar kan ik me iets bij voorstellen, dan wordt het allemaal wel wat ingewikkelder.

Een belangrijke aanwijzing die in de bouwbeschrijving ontbreekt is het aanbrengen van gewicht in de neus. Een Fennec/Trojan model is een beruchte staartzitter, omdat het hoofdonderstel ver naar voren zit. Gelukkig is er voldoende plek in de romp.

Inmiddels is de bouw begonnen. De passing van de onderdelen is tot nu toe prima. Het verslag volgt in een toekomstige MIP.
Fijn dat dit model er weer is. Het is overduidelijk een Fennec. Voor een T-28B moet er het nodige gemodificeerd worden en is de Sword kit een betere optie. De nieuwe gunpods en het prachtige decalvel tillen het model naar een hoger plan, terwijl de prijs bescheiden blijft. Als Heller zo doorgaat en voor de geschenksets de puntjes op de "i" zet gaat het volgens mij helemaal goed komen.

Aanbevolen!

Met dank aan Glow2B voor het recensie exemplaar.

 
Reviewer:  Peter Booij

 

 

Kijk voor details bij onze uitgebreide T-28 Walk around op deze IPMS site

 

deze eerste indruk werd op de IPMS.NL website gepubliceerd 7 november 2019