454

  

 se 5 box

merk:      I Love Kit (heruitgave Merit kit)       
schaal:   1/24
doosnr.:  62402
prijs:  69 euro

 

Eerste indruk

Een van de beroemdste van alle Britse jagers van de Eerste Wereldoorlog, de SE-5A, kwam in 1917 in dienst en bleef in de frontlinie tot het einde van de oorlog, in november 1918. Het was een veel gemakkelijker vliegtuig om te vliegen dan de lastige Sopwith Camel, en aangezien veel piloten arriveerden met slechts 20 uur vliegtraining, was de SE-5A voor hen beter te hanteren. De SE-5A werd ontworpen door H.P. Folland die later meer toestellen voor de firma Gloster zou ontwerpen zoals de Gauntlet en Gladiator. Na de tweede wereldoorlog startte Folland zijn eigen fabriek. De verschillende versies van de SE-5A werden aangedreven door de 200 pk Hispano-Suiza 8b motor, later werd de 200 pk Wolsely Viper direct drive motor geïntroduceerd. In eenvoudige bewoordingen dreef de aandrijfas van de Hispano-Suiza een eenvoudige tandwielkast aan die op zijn beurt de propeller aandreef. Visueel bracht dit de prop hoger in de neus, en vaak hadden deze machines 4-bladige propellers.

De Wolsely Viper was een in licentie gebouwde versie van de Hispano-Suiza, waarbij geen tandwielkast werd toegepast. De prop werd rechtstreeks op de aandrijfas vastgeschroefd, zodat hij visueel in het midden van de neus zat. Dit is een snelle manier om het verschil te zien tussen een Hispano-Suiza met tandwielkast en een motor met directe aandrijving, waarschijnlijk een Wolsely Viper, hoewel om de zaken nog ingewikkelder te maken, Hispano Suiza ook motoren met directe aandrijving begon te produceren.

Het model
Het I Love Kit model is een heruitgave van de Merit bouwdoos. Verpakt in een stevige kartonnen doos met een mooie afbeelding van de SE-5A erop, zitten er 5 grote gietramen in de doos, elk apart verpakt, een klein gietraampje met het windscherm, een foto-ets metalen plaatje met de spandraden en een decalvel waarmee je twee verschillende toestellen kunt maken. De versie die je uit deze doos kunt maken is die met de Hispano-Suiza 8b motor met de vierbladige propeller.

De boekbeschrijving bestaat uit 16 pagina’s en 24 stappen. Jammer genoeg is er bij dit grote model voor gekozen om geen motor in het model te zetten, dus alle motorkappen zijn met de rompdelen meegegoten.
Voor de cockpit zit bij het echte toestel een klein raam. Dit zul je moeten open maken en voorzien van een stukje doorzichtig plastic. Zo ook op de vleugels zijn de driehoekige inspectieluiken aanwezig. Op de echte toestellen waren deze luikjes voorzien van doorzichtig celluloid. Ook hier kun je ze uitboren en voorzien van doorzichtig plastic. De onderstelpoten zijn het vroege van staalbuis gemaakte type dat bij de latere toestellen werd vervangen door veel steviger houten poten.

De detaillering is op sommige punten wat grof maar door de delen heel licht te schuren worden de details snel wat subtieler. Alle spandraden zijn in de doos aanwezig in de vorm van foto-ets. Sommige van ons zullen dit niet gebruiken en alle spandraden maken van vislijn of Easy Line.

De decals staan op een enkel A5-formaat vel, mooi scherp gedrukt en in mooie heldere kleuren. De decals van de instrumenten zijn zeer fijn en kunnen met een vergrootglas worden gelezen. Er zijn twee opties mogelijk:

A. F-943 92 Squadron. Deze uitvoering is waarschijnlijk een toestel van na WO-I.
B. A2-13 (D8476 in RAF dienst). Dit is een van de 35 toestellen die na WO-I aan de Australische Luchtmacht werden geleverd.

Als het model af is staat er een mooi groot vliegtuig op tafel. Zeker voor de beginnende bouwer is dit een mooie bouwdoos. Voor de gevorderde bouwer is er ruimte genoeg om het model verder te detailleren. Zijn er dan geen problemen, uit de doos bouw je een mooie vroege uitvoering van de SE-5A met Hispano motor vierbladige prop en stalen onderstel. Echter beide decal-versies die worden geleverd waren machines met de Wolseley motor met tweebladige prop en het latere houten onderstel. Kleine fout in de research van de fabrikant. Maar zullen vast wel aftermarket decals uitgebracht worden.

Met dank aan IPMS Nederland en Glow2B voor het beschikbaar stellen van dit model.

Reviewer:   Henk Hirs

 

 

dit artikel werd op de IPMS.NL website gepubliceerd 9 juli 2021