airfix vulcan doos

Model:    Avro Vulcan B.2
Merk:      Airfix
Schaal:  1/72
Kitnr:     A12011
Aantal onderdelen:   277
Prijs: circa  70 Euro

Eerste indruk

Ik zag op facebook, en op het IPMS forum, dat de nieuwe bouwdoos van Airfix van de Vulcan B.2 beschikbaar was om te recenseren. Na een paar dagen zag ik deze nog steeds staan dus dacht laat ik vragen of ik deze mag recenseren. Ik kreeg bericht dat deze aan mij toegewezen werd. Na een paar dagen wachten werd een grote doos afgeleverd. Op de voorkant een mooi afbeelding (kunstwerk) van de Vulcan. Mijn vrouw vond het op een vogel lijken. Voor mij ontbreekt er net iets wat de oude afbeeldingen wel hadden, zal de leeftijd wel zijn denk ik. Op één zijkant in diverse taal waarschuwingen en op de andere zijkant de 2 opties en een korte beschrijving over de Vulcan.

De Vulcan is (net als de Valiant en Victor) ontworpen en gebouwd voor specificatie B35/46. De toestellen moesten een actieradius hebben van 3.350 nm (6.204 km). Een last van 10.000 lb (4.535 kg) met een snelheid van 500 kts (926 kmh) met een plafond van 50.000 ft (15.240 m). Op 30 Augustus 1952 maakte Roy Falke (in pak) de eerste vlucht met het prototype. Bij testvluchten bleek dat er bij hoge snelheden heftige trillingen in de vleugels optraden. Hierop werd de vleugel opnieuw ontworpen met als resultaat (in 2 stappen) de nu bekende vleugelvorm. De Vulcan is verder bekend van de luchtaanvallen tijdens de Falkland oorlog op Stanley airfield, de zogenaamde Black Buck vluchten. En van het feit dat één exemplaar, XH 558, van 2008 tot 2016 weer vliegklaar was gemaakt en aan diverse luchtshows heeft meegedaan.

De doos vol verwachting opengemaakt. Alle gietramen keurig verpakt in plastic zakken (nu weer nieuwe uitdaging aan de bouwdozen fabrikanten om deze plastic zakken te vervangen door een andere oplossing). De doorzichtige delen zijn apart verpakt bij de grote delen van de vleugel.

De gietramen aan een kritische blik onderworpen. De delen zien er goed uit. Ik kon geen krimpdeuken vinden. De uitworppennen zitten in meestal aan de kant waar ze niet meer zichtbaar zijn. Aan de onderdelen te zien komen er later ook latere versies van de Vulcan op de markt. Er zijn onderdelen voor 4 types neuzen (zie foto) en er is ook de latere bovenkant van het richtingsroer. En er is een niet vermelde optie voor een andere staart. Sommige onderdelen van het onderstel zijn erg fijn uitgevoerd (op schaal) en zullen heel voorzichtig van het gietraam verwijderd moeten worden. Ik heb maar 1 ding gemist bij de onderdelen en dat zijn veren/uithouders voor als het ingangsluik opengezet wordt.

De bouwhandleiding is opgebouwd in het huidige formaat van Airfix. Airfix heeft gekozen om 2 versies vanuit de doos te kunnen bouwen. Eén voor een geheel witte van het 12de squadron, Coningsby, 1963 en de tweede een gecamoufleerde met witte onderkant van de Scampton Wing, 1966. Deze laatste mogelijkheid moet (volgens handleiding) met de Blue Steel ASM gebouwd worden.

Deze versie staat in Newark (UK) in een museum. Airfix heeft deze versie Airfix digitaal opgemeten voor dit model.

Er zijn totaal 143 stappen getekend op 28 bladzijden. Sommige van deze stappen zijn voor de 2 mogelijke versies. Mijn indruk is dat de onderdelen en manier van opbouw gemaakt is om het voor de modelbouwer makkelijker te maken. Bij de uitlaten van de motoren is er een mal om de uitlaten goed uit te richten. Maar de bouw zal dit gaan bewijzen.

 

Reviewer:  Gerlof Dijkstra

NASCHRIFT:  dit is een heel nieuw 1/72 Vulcan model van Airfix en nieuwe mal (dus niet een heruitgave van de hun eerste kit uit 1983 )

  • Handleiding_1
  • Handleiding_10
  • Handleiding_11
  • Handleiding_12
  • Handleiding_13
  • Handleiding_14
  • Handleiding_15
  • Handleiding_16
  • Handleiding_2
  • Handleiding_3
  • Handleiding_4
  • Handleiding_5
  • Handleiding_6
  • Handleiding_7
  • Handleiding_8
  • Handleiding_9
  • Sprue_B
  • Sprue_E_G_H
  • airfix-vulcan-doos
  • alles_verpakt
  • decals
  • detail_sprue_C_opties_neuzen
  • detail_sprue_D_wielbakken
  • detail_sprue_G
  • detail_uitsnijding_voor_optie_A
  • optie_1
  • optie_2
  • sprue_A
  • sprue_C
  • sprue_D
  • sprue_F
  • sprue_J
  • sprue_K
  • stencilling
  • vortex_sprue_B

 

TIP:  kijk ook eens bij de IPMS NL Walkaround Avro Vulcan  

 

 

 

deze eerste indruk werd op de IPMS.NL website gepubliceerd  5 november 2021