1779

has-polikarpov-17 

MODEL:   Polikarpov I 16 Type 17 'Red Army' 
MERK:     Hasegawa (cat.nr. AP126) 
SCHAAL: 1/72 

 

PRIJS: fl. 29,50
NIEUW MODEL: Nee, 1996;
GESCHIKT VOOR: beginners en gevorderden.
AANTAL DELEN: 40 in grijs, 1 in transparant polystyreen en een dun metalen staafje;
AANTAL VERSIES: 1. De lopen voor de vleugel mitrailleurs blijven ongebruikt (delen B4), dus een Type 10 of 18 is zo gemaakt;
SCHAALNAUWKEURIGHEID: zeer goed, alle afmetingen binnen 0,5mm;
GELIJKENIS: Goed, de enige zwakke puntjes zijn de vorm van de motorbeplating en de wat overdreven weergave van de met linnen bespannen delen;

DETAILLERING: Goed, zeer fijne inliggende lijntjes. Simpel cockpitinterieur, aardig motorblokje. Langs de wielpoten lopen  opvallende mal naden, de overige onderdelen zijn van betere kwaliteit. Opvallend afwezig is trouwens het vizier, het vizier is wel duidelijk zichtbaar op de tekening op de deksel.
PASSING: Goed, mits hier en daar wat paspuntjes en hulprandjes bijgewerkt of weggesneden worden. Bij zorgvuldig werken  blijft het gebruik van plamuur beperkt tot het vullen van wat krimpdeuken in de romp.
De staartvlakken passen nogal ruim, dit is te verhelpen door met een mesje in de breedterichting wat krassen op de tabjes te maken. De propellor moet los in de neus gestoken worden en hangt er dan wat slapjes bij.
BOUWBESCHRIJVING: Goed, 8 duidelijke en probleemloze stappen;
SCHILDERINSTRUCTIES: De kleurcodes voor de romp verwijzen naar de duitse kleuren RLM70 en RLM83 groen. Ik heb dus maar zelf wat uitgezocht en kwam op Humbrol 158 en 114, met 65 voor de onderkant.

DECALS: Mooie, goed gedrukte set met keuze uit de kist van Snr. Lt Mikhail J.Vasiliev of een kist van een onbekende eenheid waarvan je het nummer zelf mag kiezen: er is een tweetal sets zilverkleurige cijfers bijgeleverd. Verder een mooi instrumentenpaneel, waarvan je ondanks de open cockpit vrijwel niets meer ziet zodra het model af is. Het instrumenten decaltje krulde enorm en was slechts met behulp van acrylvernis en veel moeite vlak op het paneel te krijgen. De overige decals heb ik in minder warm water afgeweekt en daarbij ondervond ik geen problemen met opkrullen. De decals schijnen niet door, dus de rode sterren steken mooi af tegen de donkergroene verf;

AANBEVOLEN AANPASSINGEN: Een aantal lijmnaden vallen samen met detaillijnen (oa de vleugelverbindingen) en kunnen dus beter van binnenuit gelijmd worden. Schuif het interieur pas op z'n plaats na het aan elkaar lijmen van de romphelften, zodat de rompnaden van binnenuit kunnen worden gelijmd en de naden kunnen worden weggewerkt zonder het interieur te beschadigen. Voeg zelfgemaakte stoelriemen toe. Lijm de bovenhelften van de vleugels tegen de romp voordat de onderhelft van de vleugels aangebracht wordt. Vijl de wieldeuren zo dun mogelijk. Maak de uitlaat van de oliekoeler open (midden voor de wielbakken). Zelf heb ik verder de koelopeningen voor de motor aangepast zodat ze in half open stand staan, de stukjes metalen staaf voor de wielpoten vervangen door dunner metaaldraad, de uitlaatpijpjes, mitrailleur en kanonslopen, de Hucks starternaaf en de venturibuis uitgeboord en tenslotte een klem ringetje voor de propellor as gesneden uit de
polypropyleen kern van een dun stukje TV coax kabel.

OPMERKINGEN: Dit is er een uit een serie van vier I 16 ('Rata') kits van Hasegawa: de typen 10 en 17 zijn beperkte oplages en de typen 18 en 24 zitten in het vaste assortiment (deze zijn iets minder duur: f23,50). Ik zag dit kitje goedkoop liggen en het leek me wel een leuke aanvulling op mijn collectie, gewoon om recht uit de doos te bouwen, zonder moeilijk te doen. De doos is niet groot, maar bij het openmaken stond ik toch nog even te kijken van de enorme leegte daarbinnen: er passen wel drie kits in. Het model bouwt lekker, het enige tegenvallertje was dat de romphelften net niet goed aansloten, zodat er wat detail langs de naden weggeschuurd moest worden. Verder hoefde ik geen details op te offeren aan de passing. De bespannen delen van vleugels en staart hebben wat overdreven welvingen, maar dat heb ik maar zo gelaten. Ik heb ook niks gedaan aan de vorm van de motorbeplating, die toont anders dan de echte I 16's op de diverse foto's: bij de echte lijkt de diameter in zijaanzicht naar achteren toe af te nemen, bij de kit is deze constant. Bedenk bij het aanbrengen van verwering dat de romp van hout is, dus maak geen blank metalen slijtplekken rond de cockpit;
CONCLUSIE: Een leuk klein kitje wat ik waarschijnlijk nooit voor de volle prijs gekocht zou hebben,

Reviewer: Eric Verschuur

1999-4