5274

Model : Lancaster BI/III
Merk : Airfix, Revell, Hasegawa 
Schaal : 1/72

Bijlage bij de vergelijking van 3 Lancaster kits op schaal 1/72:  Revell, Hasegawa en Airfix

 

 

lancaster-airfix-box lancaster-hasegawa-boxlancaster-revell-box

Bijlage bij de Revell bouwdoos review in IPMS Modelbouw In Plastic, nummer MIP 1-2009, en zie verder de eerdere review van de Airfix en Hasegawa kit in MIP 2-2006.

Ter vergelijking heb ik de grootste onderdelen van de nieuwe Revell 1/72 Lancaster vergeleken met de Hasegawa en de oude vertrouwde Airfix kit.

NASCHRIFT: in 2012 is AIRFIX begonnen met een hele serie splinternieuwe Lancaster modellen uit te brengen.

Het gaat hier alleen om een vergelijking van de vormen en niet over de bespreking van de details.

lancaster-foto1

Foto 1: van boven naar beneden: Revell, Hasegawa, Airfix.
Op foto 1 zijn de rechter romphelften onder elkaar gezet.  Goed te zien is dat de modellen behoorlijk overeenkomen.
De volgende zaken zijn gelijk:
- Romplengte en -vorm
- Posities van vleugels en staartvlakken
- Posities van zijramen indien aanwezig. Airfix heeft ze op de juiste plek ingegraveerd.

- Posities van geschutskoepels en cockpitkap
- Posities van bommenruim
- Posities en afmetingen van de versterkingsstrip boven bommenruim.

De volgende zaken zijn niet gelijk:
- Lengte van bommenruim (slechts 3mm, maar toch..)
- Positie en afmetingen dakluiken en ramen (niet zichtbaar op de foto). Wie er gelijk heeft, weet ik niet.

lancaster-foto2

Foto 2: van boven naar beneden: Revell, Hasegawa, Airfix. Op foto 2 staat de bovenkant van de vleugels. Goed te zien is dat ook hier de modellen behoorlijk overeen komen (rekening houdend met de verschillende constructiemethoden aan de romp)

De volgende zaken zijn gelijk:
- Spanwijdte, vleugel koorden tapsheid
- Posities en spanwijdte van de ailerons
- Posities van de motoren

De volgende zaken zijn niet gelijk:
- Koorde van de aileron bij Revell 2mm groter dan die van Hasegawa en Airfix
- Airfix heeft als enige een correcte afronding tussen motorgondel en vleugelneus

lancaster-foto3

Foto 3: van boven naar beneden: Revell, Hasegawa, Airfix.
Op foto 3 staat de onderkant van de vleugels. Goed te zien is dat ook hier de modellen behoorlijk overeen komen (rekening houdend met de verschillende constructiemethoden aan de romp)
De volgende zaken zijn gelijk:
- Spanwijdte, vleugel koorden tapsheid
- Posities, spanwijdte en koorde van de ailerons en flaps
- Posities van de motoren
- Posities van de wielbakken

De volgende zaken zijn niet gelijk:
- De vorm van de stroomlijnkappen over de brandstofpompen.

lancaster-foto4

Foto 4: van boven naar beneden: Airfix, Hasegawa, Revell (andersom dan vorige foto's)
Op foto 4 staat een vergelijking van de V-stelling van de vleugels.
Die van Revell is duidelijk minder dan van Hasegawa en Airfix (daarom is de volgorde van merken ook op deze foto omgedraaid).
De hoek van de knik in de vleugel bedraagt bij Revell de helft (3.5 graden) van die van Hasegawa en Airfix (7 graden t.o.v. horizontaal, cf. het origineel). Het lijkt er toch op dat Revell zich hier heeft vergist. De hoek van de V-stelling kan je definieren t.o.v. de horizontaal (wat engelsen vaak doen) of tussen beide vleugelhelften onderling, wat Revell vermoedelijk heeft gedaan.

lancaster-foto5

Op foto 5 staan de motorgondels en de staartvlakken. (Revell het bovenste lichtste plastic, Hasegawa het donkere grijs, Airfix het gewone grijs )
Ook hier de nodige overeenkomsten en verschillen.
De buitenste motorgondels:
De volgende zaken zijn gelijk:
- De lengte
- De vorm van de motorkappen

De volgende zaken zijn niet gelijk:
- De vorm van de uitlaatopening (Revell en Hasegawa)
- De vorm van de achterkant, bij alle 3 de modellen verschillend én afwijkend van de
tekeningen die ik heb. Qua vorm blijkbaar een lastig te vatten onderdeel.

De binnenste motorgondels:
De volgende zaken zijn gelijk:
- De lengte
- De vorm van de motorkappen
- De plaats en afmetingen van de wielbakken

De volgende zaken zijn niet gelijk:
- De vorm van de uitlaatopening (Revell en Hasegawa)
- De vorm van de achterkant van Hasegawa wijkt af van Revell en Airfix

De horizontale staartvlakken:
De volgende zaken zijn gelijk:
- De spanwijdte, koorde en tapsheid
- De afmetingen van het hoogteroer
- De plaatsing van de hoogteroerscharnieren

De volgende zaken zijn niet gelijk:
- De metalen bekleding van het hoogteroer bij Revell en de linnen bekleding van het
hoogteroer bij Hasegawa en Airfix.

De verticale staartvlakken:
Hierbij zijn alle drie de fabrikanten het volledig eens over de vormen.

Conclusie:
Als je de onderdelen van de 1/72 Lancaster kits van Revell, Hasegawa en Airfix vergelijkt blijkt dat ze het in grote lijnen aardig met elkaar eens zijn. De meeste aangegeven verschillen zijn relatief klein en vallen pas echt op als je je in de Lancaster gaat verdiepen. Indien de V-stelling van de Revell kit is aangepast kun je alle drie modellen met goed fatsoen naast elkaar zetten, zonder dat de verschillen direct opvallen. Dat is wel eens anders met modellen van verschillende merken!

Reviewer: Peter Booij

Bijlage bij de recensie verschenen in IPMS / MIP 1-2009