2180

proresin-curt

Model: Curtiss XF-15C-1 Stingaree

Merk : Pro Resin

Schaal : 1/72

Merk: Proresin (Oekraïne)

Prijs: € 37,95

Nieuw: Ja

Geschikt: Voor geoefende bouwers.

Aantal versies: 2.

Gelijkenis: Afgaande op het beschikbare fotomateriaal op internet goed, De lengte en spanwijdte kloppen in elk geval. Het toestel is één van de naoorlogse pogingen om straalaandrijving en zuigermotor te combineren. Vergeleken met de Ryan Fireball is dit een knaap van een vliegtuig, dat het niet verder bracht dan twee prototypes. De fabrikant van het model heeft kennelijk bedacht dat met weinig moeite ook het eerste prototype met normaal geplaatste staartvlakken kan worden geproduceerd, want dat wordt op de doos ook afgebeeld.

Detaillering: Meer dan dertig resinonderdelen, panellijnen goed aangegeven, ook de kleinere, film voor de instrumentenpanelen en nog een setje foto-etsonderdelen, voor een resinkit bepaald goed.

Bouwbeschrijving: Kleine plaatjes in "exploded view" (de gebruikelijke manier om een bouwtekening te drukken. De onderdelen zijn getekend en met pijltjes wordt duidelijk gemaakt waar ze geplaatst moeten worden. Het lijkt wel of het een tekening van een exploderend model is, (vandaar de Engelse naam "exploded view"), met veel details op een afbeelding, in twee plaatjes wordt het hele bouwproces weergegeven. Met enig puzzelen is er uit te komen. Zo is het niet direct duidelijk waar de twee platen achter de motorkap en waar de uitlaatstukjes terecht moeten komen.

Decals: De decals zijn dun en kwetsbaar, maar goed van scherpte en afmetingen. Voor de twee versies wordt in het ene geval de rozet van de Verenigde Staten zonder rode middenbalk gebruikt, in het andere geval de rozet met rode middenbalk. Die rode balk wordt dus los geleverd, heel praktisch. Helaas laten de decals zich lastig zonder ingesloten luchtbelletjes ("silvering") aanbrengen. Ook hadden de sterren beter zonder blauwe delen kunnen worden geleverd, zoals bij diverse merken gedaan wordt als de kleur "midnight blue" aan de orde is. Uitknippen is de beste oplossing. De tekening van de NATC-versie toont een decal onder de vleugel, die niet wordt geleverd.

Opmerkingen: De passing is in het algemeen heel behoorlijk, ook de cockpit laat zich vlot in de romp plaatsen zonder kieren. Alleen het bovenste stuk van het dashboard past niet fraai en moet met plamuur bijgewerkt worden. Het zware model mag een flinke brok ballast in de neus hebben. De vleugels behoeven bij de romp wel wat plamuur, maar niet veel. Het stabilo en het kielvlak zijn wel tricky. Het richtingroer past niet lekker en het stabilo moet mooi haaks op een heel klein vlakje gelijmd worden. Voor de propeller zijn er twee opties, een dunne naaf of een echte spinner. In beide gevallen moeten de propellerbladen eraan worden gezet. Bij de spinner gaat dat het makkelijkst. Wie voor de spinner kiest, kiest daarmee ook voor één van de twee versies. De neuswielpoot wordt uit twee stukjes opgebouwd, die maar een klei contactvlak hebben. Gezien het forse gewicht dat erop komt te staan, is dat vragen om problemen, vandaar dat ik gelijk maar ben gaan boren om er een stukje ijzerdraad van bijna 1 cm in te lijmen. De hoofdwielpoten zitten niet stevig in de wielkast verankerd. Door wat uitboren wordt het contactvlak voor de lijm erg groot. De vacuform-cockpitkap levert gelukkig geen problemen op, want er is er maar één aanwezig.

Literatuur: De bouwbeschrijving noemt een aantal websites, waarop inderdaad het nodige is te vinden.

Reviewer: Dick Boogaard

Verschenen in IPMS MIP 2007 Nr.1

curtiss-xf15c