2300

airfix-lynx

MODEL  :  Westland Navy Lynx Mk 8
MERK :  Airfix (03063)
SCHAAL :  1/72

PRIJS :   ca. EUR 8,40

SOORT: Spuitgietmodel
NIEUW MODEL: Nee, bestaand model met nieuwe onderdelen.
GESCHIKT VOOR: beginners.
AANTAL DELEN: ca. 105, lichtgrijs polystyreen

AANTAL VERSIES: Vier, nl. een Lynx HMA 8 en een Lynx HAS 8 ICE van de Royal Navy, een Super Lynx Mk.88A van de Duitse marine, en een Super Lynx Mk.21A van de Braziliaanse marine. Deze versies onderscheiden zich van elkaar door de verschillende types infraroodscanners die in de neus zijn gemonteerd, en de verschillende ECM-sensoren.
Wat deze doos erg interessant maakt voor Nederlandse modelbouwers is dat er ook de nieuwere zogeheten BERP-rotorbladen in zitten, die ook inmiddels op de MLD-Lynxen worden gebruikt! BERP (en dus niet BURP- pardon!) staat overigens voor British Experimental Rotor Program, een onderzoek waarbij geëxperimenteerd werd met speciale vormen van rotortips, en die bij de Lynx zien er ook heel speciaal uit!

DECALSHEET: Vier versies: de beide Royal Navy versies geheel Dark Sea Grey, de HAS 8 bovendien met oranje-rode neus en deuren. De Marineflieger versie donker- en lichtgrijs, de Braziliaanse geheel lichtgrijs. De decals zijn netjes gedrukt, en tamelijk compleet: Airfix is op dit punt de laatste jaren duidelijk beter geworden!

SCHAALNAUWKEURIGHEID: Goed, voor zover ik kon nagaan.
GELIJKENIS: Goed. Van de verschillende kits die van de Lynx bestaan is de Airfix over het geheel genomen de beste.
DETAILLERING: Nette dunne, maar helaas wel opliggende paneellijnen.
Bij de details zitten helaas wel een paar foutjes, die in deze uitgave van de kit niet gecorrigeerd zijn. Het één is wat eenvoudiger te corrigeren dan het ander: de lage ruiten naast de voetsturen van de vliegers moeten een meer vierkante vorm hebben; de uitlaten komen te prominent uit de romp gekruld, de romp zou de uitlaten meer moeten omvatten; en de voorkant van het kielvlak is te frivool gekromd en moet een strakkere vorm moeten hebben. De tekeningen van de schilderinstructies tonen dit wel juist. Verder zijn de schuifdeuren beweegbaar gemaakt, en daaom zijn de deurrails nogal flink uitgevoerd; voor een mooie schaaluitvoering dus bijwerken.
PASSING: Bij mijn exemplaar was de linker romphelft flink getordeerd maar dat valt wel te corrigeren bij het bouwen. Verder geen moeilijkheden.
BOUWBESCHRIJVING: Duidelijk en uitgebreid.

OPMERKING:
De Airfix Lynx was natuurlijk al jaren bekend, maar door met name de nieuwe rotorbladen komen ook de huidige MLD-Lynxen weer voor modelbouw in de belangstelling. De beschildering is vrijwel niet gewijzigd sinds hun invoering in 1978, maar de opschriften wel: bijv i.p.v. KON. MARINE staat er nu KONINKLIJKE MARINE voluit op de staart. Ook zijn er heel wat aardige beschilderingen geweest van Lynxen die ingescheept waren, met mooie cartoons en zo. Het wordt dus ook tijd voor nieuwe decals, en reden dus om Luc Boerman van Dutch Decal weer eens vriendelijk aan te kijken! Wie daar echt niet op kan wachten, kan proberen de Heller-versie van de Lynx te pakken te krijgen: deze had al wel het nieuwere type opschriften, maar echt geweldig waren deze decals niet,

Reviewer:  Maarten Schönfeld

1999

Naschrift:
Bij modificatie van de MLD Lynx naar een rotor met BERP-bladen is o.m. ook het horizontaal staart-vlak ingekort en voorzien van een opstaande rand aan de achterlijst, een zgn "Gurney-flap". Verder moet bij aankoop van de Heller kit wel opgepast worden: de benodigde tekst "KONINKLIJKE MARINE" zit op de decals als "KON. MARINE" voor de MLD variant!

Kijk bij de IPMS Lynx walkaround:

http://www.ipms.nl/walkarounds/walkaround-helicopters-diverse/509-walkaround-westland-lynx.html

 


Op deze IPMS Nederland website staat maar een beperkt deel van onze recensies. In het clubblad MIP staan alle recensies! Wordt dus vooral IPMS lid om ons mooie blad te ontvangen!