1705

mach2-mariner-box

Model : PBM-3/5 Mariner

Merk : Mach 2

Schaal : 1/72

Prijs: fl. 99

SOORT: Spuitgietmodel

NIEUW MODEL: Ja.

GESCHIKT VOOR: tamelijk gevorderden.

mach2-mariner3

AANTAL DELEN: ca. 110, lichtgrijs polystyreen, helder polystyreen kappen van matige helderheid

AANTAL VERSIES: Twee: een PBM-3 en een PBM-5

DECALS: Drie versies: Martin PBM-3D US Navy Pacific 1944, driekleurige camouflage; PBM-3C Mariner GR.1 RAF Coastal Command 1943, wit met lichtgrijze bovenzijde; PBM-5 US Navy Japan 1953, geheel Sea Blue Gloss. Van de RAF versie ontbreken overigens alle zes roundels en de vier fin flashes, die moet je zelf ergens vandaan halen (Modeldecal bijvoorbeeld). Wel zijn het juiste typen roundel en de maten aangegeven op de handleiding.

mach2-mariner4

SCHAALNAUWKEURIGHEID: Het spannende van deze kit! Het goede nieuws is: het valt zeker niet tegen, ook met wat we gewend waren van Mach 2. De vleugelspanwijdte is slecht 4 mm te klein op de 50 cm, dat is voor dit type kit heel behoorlijk.

De romp daarentegen mankeert wat meer aan: de totale lengte is 9 mm te klein, en de fout zit voornamelijk in het staartgedeelte. Maar ook het achterste stuk van rompbodem is niet helemaal correct. Het stabilo daarentegen is iets te groot in spanwijdte, de kielvlakken zijn weer goed. Een vervelend puntje is dat

de zijkanten van de romp iets te vertikaal staan, dat komt doordat de bodem op z'n breedste punt 2 mm te smal is. Dit zou gecorrigeerd kunnen worden met wat plasticard tussenvoegen. Tenslotte is de vorm van cockpit, met het gedeelte erachter iets te hoog.

GELIJKENIS: Redelijk goed. Wat de romp betreft een paar minpunten, de kielvlakken zijn iets te driehoekig en

zouden aan de onderhoeken wat bijgevijld moeten worden. Bedenk: de vorm van kielvlakken van vliegtuigen zijn vaak de handtekening van de constructeur, dus heel karakteristiek!

DETAILLERING: Goed, paneellijnen ingegraveerd, belangrijkste details zijn aangebracht. Inwendig weinig detail, er is door de tamelijk matte cockpitkap ook niet zo veel van te zien. Deze cockpitkap kan wel verbeterd worden door afschuren en polijsten, de framelijnen zijn sowieso toch veel te dik weergegeven. Dit geldt ook voor de geschutskoepels. Jammer genoeg zijn de roeren geheel glad weergegeven, in werkelijkheid waren die met doek bespannen, wat altijd enigszins aan de ribben zichtbaar is.

PASSING: Redelijk goed, zeker voor dit type kit. De vleugel-rompbevestiging heeft Mach 2 goed opgelost, maar wel moet bij de bouw goed opgelet worden dat de bovenzijde van de vleugel een rechte lijn vormt, en de twee helften niet zakken!

mach2-mariner2

BOUWBESCHRIJVING: Zeer beknopt, met summiere schetsjes, maar net voldoende om te weten waar wat moet zitten.

OPMERKING: Dit is bij mijn weten de derde kit in 1/72 van dit vliegtuigtype, de andere waren twee vacuform kits: Execuform, bijna 20 jaar geleden en Rareplanes, wat recenter. De eerste was eigenlijk nauwelijks bruikbaar, maar bij gebrek aan beter heb ik die met heel veel uitzoekwerk tot een redelijk model weten te bouwen, waarbij ongeveer alleen de motorkappen zo uit de kit gebruikt konden worden.

De Rareplanes was een heel stuk beter, maar ook hieraan mankeerde wel het een en ander, vooral aan de romp.

Wacht eens, even beter kijken, hoe verhouden de Rareplanes en de Mach 2 kits zich? Ja dus, ongeveer dezelfde foutjes, zoals hierboven benoemd. Dus Mach 2 heeft óf Rareplanes als voorbeeld gebruikt, óf dezelfde (inaccurate) tekening als basis gebruikt. Helaas, zo gaat dat...

CONCLUSIE: om een Mariner te bouwen hebben we nu dus een nieuwe bruikbare kit, in grote lijn een goede weergave van het origineel. Het resultaat is globaal vergelijkbaar met dat van Rareplanes, maar over het algemeen is deze kit wat gemakkelijker te bouwen.

Wie echter naar perfectie streeft zal heel wat moeten verbeteren, en dan is het net een beetje de vraag of je gemakkelijker een vacuform of een injection kit kunt corrigeren. De meeste Nederlandse IPMS-leden zullen

trouwens belangstelling hebben om de kit te converteren naar een PBM-5A amfibie-vliegtuig van de MLD. Dat lijkt een heksentoer, maar ik kan je verzekeren dat dat reuze meevalt: bij alle correcties die ik op de Execuformkit moest uitvoeren was deze ombouw een peulenschil!

Ik ben van plan over de ombouw van de Rareplanes of Mach 2 kit naar een PBM-5A een artikel te schrijven voor de MIP, het tijdschrift van de IPMS. Alvast kun je nadenken of je liever dat met deze nieuwe kit wilt doen dan wel met de oude Rareplanes die je nog had liggen, misschien.

Reviewer: Maarten Schönfeld

1999