3155

rev04460

Model : Sikorsky H-19A "Chickasaw"

Merk : Revell (cat.nr. 04460)

Schaal : 1/72

Prijs: fl. 24,95

Soort: Spuitgiet

Nieuw model: Ja, augustus 2000

Geschikt voor: Beginners en gevorderden

Aantal delen: ca. 67, wit en doorzichtig plastic.

Aantal versies: Eén. Het betreft de oorspronkelijke militaire versie van de helikopter die algemeen bekend staat onder de fabrieksnaam "S-55". Bij de US Navy en bij onze MLD heette dit de HO4S-3, bij de USAF bekend als H-19A, H-19C of H-19F. Deze versies hadden allemaal de oorspronkelijke rechte staartboom, bij latere versies (H-19B, H-19D etc.) had deze staartboom een knik omlaag gekregen om de rotorbladen meer vertikale speling te geven. Onze MLD had alleen de vroegere versie met de rechte staart, die dus uit deze kit gebouwd kan worden (drie stuks).

Decals: Twee versies. US Coast Guard, San Diego, Californië. Deze versie is wit met grote vuurrode vlakken, afgebiesd in zwart. Nederlandse Marine Luchtvaartdienst, Valkenburg 1962, kleurschema Sky en Extra Dark Sea Grey. Dit is een aardige tegenhanger van Dutch Decal set 72034, waarin de zelfde heli (077, Cleopatra) in Glossy Sea Blue is afgebeeld. De 077 is in 1962 afgeschreven, maar de 076 Salome is bewaard gebleven in de Aviodome.

De decals zijn op het eerste gezicht van heel redelijke kwaliteit, een fijnproever vindt misschien de maten van de opschriften soms te klein, dan weer te groot. De enige 'fout' is dat de registratie en rozet onder op de romp ontbreken.

Schaalnauwkeurigheid: Zeer acceptabel. Lengte hoofd-staartrotor 2 mm te groot, diameter hoofdrotor 2 mm te klein, diameter staartrotor 3 mm te klein. Deze afwijkingen vallen niet erg op.

Gelijkenis: Zeer goed.

Detaillering: keurig netjes, zoals we van de tegenwoordige kits van Italeri en Revell gewend zijn. Het interieur kan goed getoond worden, schuifdeur in de romp kan open. Interieur bestaat uit zeven canvas bucket seats aan beide zijkanten. Het type rescue hoist dat in de kit zit is anders dan onze MLD gebruikte, beter is het om die van scratch te bouwen.

Een opmerking: het motorcompartiment van deze helikopters is aan de onderzijde open, dus je zou een mooi gedetailleerde motor verwachten. Helaas, hier zit een plaat met en paar onduidelijke stangen, die de werkelijkheid echt niet benaderen. Misschien dat een club als Eduard hier misschien eens brood in ziet, wie weet! Dat zou ook uitnodigen om de twee deuren voor de motor open te zetten...

Passing: Goed. Een opmerking: de twee neuswielstijlen die in het voorste motorcompartiment zijn opgehangen, zitten een stuk te ver naar voren. In werkelijkheid zijn deze stijlen op het schot gemonteerd waar ook de deurscharnieren van het motorcompartiment aan vast zitten.

Bouwbeschrijving: Duidelijk. Wel zitten er twee onderdelen nr. 40 die onder de romp moeten worden aangebracht, maar die heb ik op de echte S-55 nog niet aangetroffen, dus ik zou die liever weglaten. Onderdeel 53 wordt niet gebruikt. Dit hoort thuis op een Engelse Westland Whirlwind HAS.7, vermoedelijk voor een toekomstige versie van de kit. Onderdeel 54 hoort wèl gebruikt te worden, maar staat ten onrechte niet in de bouwbeschrijving: het moet vooraan onder het motorcompartiment worden gelijmd. Ook de onderdelen 31 en 42 worden niet gebruikt in deze versie.

Bij het bouwen van het interieur kan het instrumentpaneel onderdeel 10 beter wat verder naar voren worden geplaatst met wat hulpstukjes, omdat er anders een brede gleuf voor het dashboard ontstaat.

Wat de schilderinstructies betreft: voor het interieur wordt matgrijs aangegeven. Bij de MLD-heli's moet dat echter het zilvergrijs van de bekende wafelvormige isolatiebekleding zijn. De kleur van de bovenzijde is aangegeven als Sea Grey, dit moet officieel Extra Dark Sea Grey zijn. In de praktijk viel dit grijs wel wat lichter uit dan de officiële kleurstalen.

it s-55

Opmerkingen: In augustus is van Italeri de H-19B (no 1206) uitgekomen. Deze kit is grotendeels identiek aan de hier besproken kit van Revell, maar dan met de omlaag geknikte staartboom. Zoals u uit het bovenstaande heeft kunnen lezen is de Italeri-versie niet door Nederland gebruikt. Onze enige betrokkenheid bij deze versie zou het onderhoud zijn dat door Aviolanda in de 50-er jaren aan Amerikaanse kisten werd uitgevoerd. Hiervan staan enkele foto's in 'Van Aviolanda tot Fokker' door P. van Wijngaarden.

Al met al: deze kit is een prima opvolger van de oude Airfix HAS.22 kit uit het eind van de jaren 50.

Reviewer: Maarten Schönfeld

1998