1951

astra-sr53

Model : Saunders-Roe S.R.53

Merk : Astra Model

Schaal : 1/72

Prijs: fl. 9,95

Nieuw model: Nee, originele Airfix uit 1958. Deze kopie is ook enige jaren oud.

Geschikt voor: (iets) gevorderde bouwer

Aantal delen: 1 doorzichtige en 26 witte

Aantal versies: 1

Schaalnauwkeurigheid: Goed. De maten schelen hier en daar 1-2 mm.

Gelijkenis: Goed

Detaillering: erg simpel. Een paar ingegraveerde (dat wel!) lijntjes. De cockpit heeft slechts een schematische stoel en een schematisch poppetje. De remkleppen zijn dik, de wieldeuren vallen mee, de twee Firestreak raketten zijn erg grof.

Passing: redelijk

Bouwbeschrijving: eenvoudig, slechts 1 exploded view. Daar is wel uit te komen. Verder een stukje Poolse tekst, met een tabelletje met maten. Met logisch nadenken is wel te achterhalen wat die maten voorstellen.

Schilderinstructies: Twee zinnen in het Pools, waarin ik slechts het woord aluminium herken. De mooie tekening op de doos geeft echter het kleuren schema goed weer. Zie opmerkingen. De registratie onder de linkervleugel (denk eraan dat die bij een onderaanzicht rechts is getekend!) is verkeerd om aangegeven.

Decals: eenvoudig. Kentekens voor nog bestaand exemplaar XD145. Het rood van de roundels is bij mijn exemplaar niet geheel gecentreerd. Stencilling bestaat slechts uit 2 schematische ejection seat triangles. Transfers voorzien in anti-glare paneel voor de cockpit.

Aanbevolen aanpassingen: Veel is er niet te zien in de kleine cockpit, dus hooguit nog een instrumentenpaneel en een stuurknuppeltje (als het poppetje wordt weggelaten). Doorkijkje in romp voorkomen door aanbrengen van uitlaatpijpen en eventueel een schotje achter de motorinlaten. Remkleppen dunner maken, hoofdwielbakken detailleren, neuswielbak maken, randjes van wieldeuren afschuinen. Dit laatste geeft het effect van dunne plaatranden. Bedenk dat wieldeuren zelf altijd enige dikte hebben om een stevige constructie te waarborgen. Anders waaien ze zo van de kist af. Indien Firestreak raketten aan de vleugeltips worden gewenst is het verstandig ze geheel zelf te maken.

Opmerkingen: De Saunders Roe S.R.53 was een prototype voor een (grotere) onderscheppingsjager. Bijzonder aan het ontwerp was de motorinstallatie: 1 raketmotor en 1 turbojet motor boven elkaar. Er zijn twee exemplaren gebouwd. Een daarvan, de XD151, is tijdens de start verongelukt, waarna het vliegproevenprogramma werd stilgelegd. Uiteindelijk werden ook de werkzaamheden aan de productieversie stilgelegd.

In eerste instantie dacht ik dat dit kitje de oude Airfix was. Direkte vergelijking met het origineel toont echter aan dat het om een kopie gaat. Er zijn toch een paar kleine verschillen in de detaillering. Deze kopie is echter ook al weer een paar jaar in de omloop. Het is het enige model van de S.R.53 op de markt, want de Airfix is al jaren niet meer te krijgen. Het is erg eenvoudig, maar met wat extra werk is er best wat leuks van te maken. De kleine drie-aanzichtentekening op de handleiding is mooi. Het verdient aanbeveling hem op een kopieerapparaat te vergroten en te gebruiken als referentie voor extra detail.

De S.R.53 was geheel wit, met een zwart anti-glare panel voor de cockpit. Onderstel, binnenkant wieldeuren en wielbakken zijn aluminium. Op sommige foto's lijken de vlakjes voor de motorinlaten aluminiumkleurig. Zo is het ook op de mooie tekening op de doos weergegeven. De firestreak raketten waren soms rood, soms wit, met op elke grote fin aan beide zijden een kleine Engelse roundel!

Documentatie: Ray Sturtivant, British Prototype Aircraft, The Promotional Reprint Company Ltd, Leicester, UK, 1995

Conclusie: Een eenvoudig kitje voor een eenvoudig prijsje. Het is de enige van dit onderwerp.

Reviewer: "P. B. "

1997