3507

airfix-f86f-box

Merk: Airfix
Doosnummer: A03082
Schaal: 1/72
Prijs:   ca €  7,-
Soort: Spuitgiet.
Nieuw model:  Ja

De F-86 Sabre is bekend  geworden door de Korea oorlog. Waar het luchtgevechten moest uitvechten met zijn Russische tegenhanger, de MiG-15. Hierover is veel bekend en ik wil er hier niet over uitweiden. Toen ik de aankondiging las, dat Airfix met een Sabre in 1/72 uitkwam, sprong ik een gat in de lucht. Eindelijk, weer een F-86F en hopelijk betaalbaar. En betaalbaar is de doos.

 

Model: Ten eerste weer de mooie doos. In de doos vind men vijf rekjes met plastic en een geweldig decalvel met twee opties. De paneellijnen zijn allemaal ingegraveerd en kunnen er mee door, iets minder dan Fujimi of Hasegawa, maar goed genoeg. De bouwtekening bestaat uit 28 duidelijke stappen, met kleuraanduidingen in Humbrol kleurnummers. Verder bestaat hij uit twee kleurenschema ’s en een aparte pagina voor alle stencilling op de kist. Het eerste is een F-86F, genaamd The Huff en deze is heel bekend. De tweede is een  F-86E (M) van de Italiaanse luchtmacht.  Airfix claimt dat men hier twee versies kan bouwen, maar zit er een beetje naast. De F-86F werd gebouwd door NA en de F-86E (M) werd gebouwd door Canadair en heeft duidelijke externe  verschillen met de F-86F versie. De vleugel is de zgn. 6-3 hard wing  en klopt helemaal met de versies in de doos.

Schaalnauwkeurigheid: Goed. Ik ga niet zeuren over iets, als het een millimeter te groot of klein is.

Bouw: Ik ben begonnen met de cockpit. Ai, dat ziet er niet mooi uit. De zijconsoles zijn schuin en niet, zoals het hoort, recht en iets schuin oplopend richting het instrumenten paneel. Goed, dat word opnieuw opbouwen uit plastic plaat. Tweede teleurstelling, de schietstoel. Deze lijkt maar een beetje op de T-14E. De hoofdsteun zit bij de Airfix vast op de stoel en dit klopt absoluut niet, dus afsnijden en de rest maar zelf gemaakt, naar aanleiding van documentatie wat ik zelf heb. Voor degene die dit niet erg vindt, gewoon uit de doos maken.
Het instrumentenpaneel voorzien van de decal en alles grijs geschilderd, volgens bouwtekening. Oeps, weer een foutje. Volgens de serienummers is de FU-897 een F-86F-1, dus uit de eerste serie en moet de cockpit zwart zijn. Hindert niet, kan gebeuren, maar maak niet de zelfde fout als ik. Twee websites hebben het hier al over gehad.
Als de cockpit klaar is kan men deze in de romp lijmen samen met de uitlaat. De F-86F heeft vlak bij de staartvin een kleine opening en een afdekplaat. Deze zijn niet aanwezig op het model en moeten zelf gemaakt worden .Dus eerst kijken naar goede foto’s. De opening is ongeveer 1 x 2 mm, dus 0.5 mm aan beide romphelften en de afdekplaat is ongeveer 6 x 6 mm. Niet vergeten lood bij te voegen! De rompen passen zonder problemen.
In stap 11 staat dat men er bommen onder kan hangen,maar ….. niet doen, deze zijn alleen voor de Fighter Bomber Wings in Korea en niet voor de Huff!
De vleugel. Deze laat zich makkelijk verlijmen. Nu de vleugel onder de romp lijmen en dat gaat niet erg gemakkelijk. Ik heb aardig wat weg moeten snijden en schrapen van die rare constructie. Vervolgens flink drukken en hij past. Aan de onderkant moet je veel plamuren en de munitieluiken heb ik maar dicht gemaakt, net als de luchtduikremmen. Maar dit is persoonlijk en ik heb het gedaan, omdat het interieur hier van niet klopte met foto’s .
Het landingsgestel ziet er fraai uit, met afgeplatte wielen en twee soorten neuswielen. Fraai gedaan door Airfix. De cockpitkap er op gelijmd en het model gespoten met (spuitklare) zilververf van Revell, die helaas niet meer in de handel is. Wat panelen gedaan met Alclad donker aluminium, zoals het paneel van de machinegeweren en de vleugelvoorrand. Over de cockpitkap zal ik kort zijn, deze kun je het best vervangen door Pavla set V 72-82, omdat er van de Airfix kap niets klopt. Je mist de opening voor de airconditioning aan de achterkant en de rand van de kap is aan de onderkant te smal. Ik heb dat opgelost door de lijn weg te schuren en de kap te polijsten met een dompelbad van Parket Plus. Je kunt de kap nu afplakken en de rand moet ongeveer 2 mm hoog worden, doe je dat niet, dan past decal nummer 89 er niet op.

Toen het spuitwerk er op zat en alles droog was, heb ik het model in een glanslak laag gezet. Dit laten drogen en de decals er op gedaan.
Nu, daar ben je echt zoet mee. Dit decalvel is namelijk het beste dat ik ooit heb gezien bij een gewoon spuitgietmodel. Airfix geeft namelijk een hoop stencilling mee waarvan je alleen maar kunt dromen. Daar kunnen zelfs de grote decaljongens een puntje aan zuigen. Volgens mij zijn deze gedrukt bij Cartograf in Italie. Ze zien er scherp en dun uit, maar zijn wat stug. De gele banden heb ik ook gebruikt en met voorzichtig aandrukken, gaan ze wel iets liggen in de gegraveerde paneellijnen. Dus heb ik zorgvuldig en vaak gebruik gemaakt van Decalsetting Strong Setting van Daco. Ik ben hiermee een paar uurtjes zoet geweest. Als laatste de tanks er onder gedaan en de wieldeuren. Over de tanks, Airfix geeft voor de neus aan, dat je deze geel moet schilderen met de gele bliksemschicht. Ik heb dat achterwege gelaten, omdat deze tanks in gevecht werden afgeworpen en vermoedelijk is deze optie alleen gebruikt bij een ceremonie.
De rode streep over de romp is veel te kort  en ik heb dan ook een nieuwe gemaakt van een rode streep uit de doos met decalrestanten. Deze komt van een F-100 van Italeri en is op maat gesneden in twee stukken.

Conclusie: Een aardige doos met wat missers. Maar moet je hem dan laten staan? Nee, het is namelijk wel een betere F-86F met hard wing. Zeker om het decalvel is hij al de moeite. De Italiaanse optie heb ik niet gebruikt. Dit is namelijk een Canadair Sabre F.4 en er zijn duidelijke verschillen met een F-86F romp. De F-86F optie is namelijk vrij gemakkelijk te bouwen. Over een Canadair Sabre F.4 zal ik in een ander artikel wat meer schrijven.

Let op:  Airfix heeft de kit ook uitgebracht getiteld Canadair Sabre F.4 / North American F-86E(M) onder doosnummer A03083. Hierin dezelfde inhoud als de eerste, met de zelfde missers, maar dan met decalvel voor een RAF F.4 van het 112 Squadron en een Joegoslavische F-86E(M).

Reviewer: Han Krol

zomer 2011