3787

he177-04616
Revell Heinkel He-177 A5
Doos nr:  04616
SCHAAL: 1/72

SOORT: Spuitgiet
PRIJS: HFI 39,95
GESCHIKT VOOR: Gevorderden niveau 5)
NIEUW MODEL: Ja, 2000
Aantal onderdelen: 232, waarvan 17 doorzichtig en 31 voor de drie Fritz X geleide bommen. 12 onderdelen zijn niet nodig, wanneer de geleide bommen worden gebruikt.
AANTAL VERSIES: Een (He 177 A 5); twee uitmonsteringen d.m.v. de decalset. Meerdere versies zijn met deze doos mogelijk, o.a. met behulp van andere, modellen, waarover later.
DECALS: Voor twee schema's. Een toestel beorend bij 4./XG 100, Chateaudun, 1944 en ??n bij 2./KG 40 te Bordeaux M?rignac (1944). De decals zijn van hoge kwaliteit en reageren goed op Set en Sol of Solv a set. Op een gladde ondergrond aangebracht verdwijnen de doorzichtige stukken. Deze decalset is scherp gedrukt, goed in register en zelfs de kleinste opschriften zijn met een vergrootglas (in goed Duits) leesbaar. Zelfs de Umlaut op de ? van at? ontbreekt niet! Natuurlijk ontbreken de Swastika's.
SCHAALNAUWKEURIGHEID: Zeer goed; spanwijdte en lengte benevens de dimensies en vormgeving van de hoofdonderdelen schaalgetrouw uitgevoerd. Maar er zijn natuurlijk enkele puntjes van (milde) kritiek. Zo lijken mij de drie Fritz X bommen een fractie te slank. Echt opvallend is dat echter niet. Wat wel opvalt is dat het hoofdlandingsgestel in onbeladen toestand is weergegeven. Het midden van de wielnaaf staat precies in lijn met de hoofdwielpoot. In werkelijkheid zit het wiel aan een knikarm, die, wanneer het toestel in beladen toestand op zijn landingsgestel rust, een min of meer horizontale stand aanneemt. Er bestaan vele foto's die dat bewijzen. Het landingsgestel van dit model is weergegeven zoals die getekend staat in G?nther Sengfelder's boek "Deutsche Flugzeug fahrgestelle" (Motorbuch Verlag, Stuttgart). Die tekening is volkomen correct, echter voor een toestel in onbeladen toestand. De foto's in genoemd boek van het toestel met uitgevaren landingsgestel laten dat duidelijk zien. Het toestel staat op "jacks" om het gewicht van de wielpoten te halen. Op de foto van het half ingetrokken onderstel is de stand van de knikarm te zien zoals bij een (vol)beladen toestel op de grond.(Het onderstel wordt automatisch "korter" gemaakt bij het intrekken). Correctie is mogelijk, maar niet gemakkelijk.
GELIJKENIS MET HET ORIGINEEL: Uitstekend; vooral de vormgeving van de motoren en omgeving (vleugelmiddenstuk met motorgondels aan boven  en onder-zijde), de cockpit en de staartvinnen van de Fritz X bommen verdienen aparte vermelding. "Straight from the  box" krijgt U zonder meer een schitterend model.
DETAILLERING: Het gehele model is voorzien van fijne gegraveerde lijnen en verzonken detail van kleppen, luiken, deksels etc. De cockpit slaat echter alles: die bestaat uit niet minder dan 27 onderdelen! Zo'n cockpit overtuigend schilderen zal veel van Uw artistieke gaven vergen. Het zal mij benieuwen of er ooit een resin cockpit voor dit model op de markt zal worden gebracht. De banden van het landingsgestel zijn voorzien van opliggende, overlangse lijnen. Op geen enkele foto heb ik deze lijnen ooit waargenomen. Mogelijk zijn die lijnen wel aanwezig, maar in ieder geval niet zo prominent. Ik heb ze er dan ook af geschuurd. Heel mooi en overtuigend zijn ook de geschutskoepels weergegeven.
PASSING: Zeer goed. Wanneer U nauwkeurig werkt, hebt U geen plamuur nodig. Het verdient aanbeveling de gedetailleerde cockpit verscheidene malen "droog" in de romp te passen, daar de romp anders niet goed sluit. Heel licht langs de randen van de vloer en het schot (18) schuren zal het euvel snel verhelpen. Hoewel het toestel alleen (dus zonder offensieve wapens) uit zo'n 185 onderdelen bestaat, is de constructie niet lastig o.a. door de volledige afwezigheid van "flash" en de spaarzaam aanwezige fijne gietnaden. Het schonen van de onderdelen blijft dus beperkt tot het bijwerken van die plekken, die aan de gietramen hebben vastgezeten.
BOUWBESCHRIJVING: Een uitgebreid 23 pagina's tellend boekwerkje met een korte beschrijving van het type in het Engels en Duits, algemene veiligheids adviezen en bouwaanwijzingen in 18 talen, onderdelen-plattegrond, mengrecepten voor Revell kleuren, bouwhandleiding in 64 stappen en tenslotte twee kieurenschema's. ik ben tijdens het werken nog geen onregelmatigheid tegengekomen bij de constructie. Dat ging dan ook van een leien dakje. Met de kleurenschema's had ik wat meer moeite. Revell geeft hier naast de bekende kleurvlaggetjes (met eigen mengrecepten) ook RLM nummers. Het toestel uit Chateaudun, 6N + HM krijgt aan de boven  en zijkanten RLM 02 met daaroverheen een netwerk van banen van onregelmatige breedte in RLM 73 (dunkelgr?n). De onderzijde wordt dan RLM 65 hellblau. Dit schema kan authentiek zijn, maar ik dacht dat RLM 76 lichtblau (of hellgrau) voor de onderzijde waarschijnlijker is. Een ander toestel van 4./KG 100, 6N + JM, was geheel RLM 02, dus ook aan de onderzijden. Daarbij was het groen voor het camouflagepatroon RLM 71 dunkelgr?n (verschilt niet zo veel van RLM 73. Het tweede schema F8 + CK lijkt mij wel helemaal correct (RLM 76 met onregelmatige vlekken RLM 75 aan boven  en zijkanten). Welke uitmonstering U ook kiest, plaats een swastika op het kielvlak; die is daar heel nadrukkelijk aanwezig. Ook de kleuraanwijzingen voor de cockpit vergen aandacht : volgens L.Dv.521 (Luftwaffe Dienstvorschrift 521) uit 1941 moet die (als de cockpit van buitenaf waarneembaar is) in RLM 66 schwarzgrau worden geschilderd, met de instrumentenpanelen in mittelgrau. En o ja, de propellers met spinners moeten in RLM 70 schwarzgr?n.
OPMERKINGEN: Meer dan 30 jaar sinds het uitkomen van Airfix' He-177 A-3/A 5 (1968) hebben we eindelijk een tweede (!) "Greif" in schaal 1/72. Airfix' "Greif" was in zijn tijd iets unieks en er verschenen dan ook juichende commentaren op dit model. Hoewel ik tot nu toe nog steeds zeer goed gebouwde modellen tegenkom van deze klassieker, wordt hij nu echt wel pensioenrijp met de komst van Revell's (AG) prachtstuk.
Wat voor mogelijkheden hebben we nu met deze He 177? Vele! Maar voordat U met de gedachte speelt dit model om te bouwen tot een ander sub type, wacht daar even mee. De onderdelen voor de vier Fritz X geleide bommen zijn alle ondergebracht op een apart gietraam. Dit wil volgens mij zeggen, dat er waarschijnlijk in de nabije toekomst een "Greif" komt met de Hs 293, of misschien, zij het minder waarschijnlijk, een He 177 A6/Rl met een Rheinmetall/Borsig hekkoepel met 4 mitrailleurs. Hoe het ook zij, U zelf kunt met meer of minder moeite aan de bouw van de volgende sub typen denken: He 177 A3, met veranderingen aan de ailerons; A3/R5 met een BK 7,5 kanon in de "kin"gondel (Stalingradtyp, met het kanon van Airfix' Hs 129); He 277 VI, m.b.v. vier DB 603 A motoren van Revell's He 219 en tenslotte, met aanmerkelijk meer moeite, de He 277 B5/R2 (Vier motoren, staartkoepel en dubbele kielvlakken. Voor het laatste type was een ombouwset (resin) verkrijgbaar van Toad Resins, waarvan mijns inziens alleen de vleugels bruikbaar zijn plus de metalen onderdelen. Eventueel kunt U nog een overblijvende Hs 293 van Italeri's Do 217 K2 gebruiken. De mogelijkheden zijn legio.
CONCLUSIE: Een schitterend model, dat zonder meer zo uit de doos gebouwd kan worden. E?n exemplaar zal voor de Luftwaffe-liefhebber niet genoeg zijn. Deze Greif leent zich uitermate goed voor diorama's. Een diorama, waarbij b.v. een motor of prop vervangen wordt d.m.v. een op de ligger, achter de motor geplaatste, portaalkraan (zelf maken) of waarbij de offensieve wapens worden geladen m.b.v. een speciale, ingewikkelde takelage tussen staartwiel en hoofdlandingsgestel (Flugzeug Handbuch He 177 A3 Sonderwaffenanlage) En de prijs is wederom bescheiden.
LITERATUUR: Warplanes of the Third Reich / Green Heinkel; He 177 277 274 Griehl/Dressel; Profile No. 234 He 177 / Price; Airplane No. 162; He 177 A 3 Flugzeug Handbuch Teil 12C: Sonderwaf-fenanlage (facsimil?); Eagles of the Luftwaffe / Brown; Die deutsche Luftr?stung 1933 1945 / Nowarra (deel 2 en 4); Die deutsche Luftfahrt deel 10 Flugk?rper und Lenkraketen / Th. Benecke e.a. (Fritz X)
EXTRA'S: Toad Resins ombouwset voor He 277 B5 bestaande uit vleugels met vier motorgondels, radiators, staartstuk met hekkoepel, kinkoepel met dubbele wapenstand en metalen props etc. Waarschijlijk niet meer verkrijgbaar; Falcon Clearvax No. 30, bestemd voor Airfix, maar mogelijk bruikbaar voor deze He 177; Airwaves AC72126 cockpitdetails (mooie zijwandpanelen!); Airwaves S72064 Fritz X (HFI 30,75); Condor (1/72) C72009 German Missile Set II (Fritz X / Friedensengel torpedo's / Hs 293)

Reviewer:  E. Thomas
2002-1