Kosten: circa €27,70
Onderdelen: circa 75
Oftewel: hoe Academy de weg in slaat naar eenvoudigere schaalmodellen.....
Door Hugo Petiers
Valt het jullie ook op dat als je tegenwoordig een modelbouwblad openslaat, al die nieuwe uitgekomen vliegtuigen steeds complexer lijken te worden? Het ene model bevat nog meer opties, meer kleinere en gedetailleerde onderdelen dan het andere en in meer dan een enkel geval zie je zelfs uitvoeringen waarin foto-ets en resin delen er standaard bijzitten.
Ik vond het dan ook verrassend toen ik onlangs op het internet las dat Acadamy een hele reeks modellen uitbrengt die bijna zonder lijm in elkaar te drukken is en waarvan het aantal onderdelen bewust wordt teruggebracht, schijnbaar ook zonder verlies van detail. Vooral dat laatste maakte mij wel heel benieuwd.
Gat in de markt?
Richt Academy zich hier nu op een jongere, minder geduldige generatie modelbouwers? En bestaat dat eigenlijk wel, evenveel detail en minder onderdelen? Inmiddels zijn er in deze reeks al o.a. een F-16, F-4 Phantom (naar verluid de beste in zijn 1/72 schaal) en een F-15E Stike Eagle verschenen als vliegtuigen en verder nog de HMS Titanic en een paar tanks. Vroege modellen werden nog voorzien van plakstickers en in meerdere kleuren gegoten, zodanig dat schilderen niet nodig was voor het halen van een redelijk resultaat. Daar lijken ze trouwens inmiddels vanaf te zijn gestapt na een hoop kritiek geventileerd via het internet.
Nu lees je in ons IPMS blad niet zo vaak over modellen van deze Koreaanse modelbouwmaker dus dit leek me een mooie gelegenheid om bij Koen van Flash Aviation in Eindhoven langs te gaan en een model uit deze inklikreeks voor de vereniging aan te schaffen. Mijn oog viel meteen op de onlangs uitgekomen F/A-18E Super Hornet. Omdat ik de Revell kit ook in mijn bezit heb kan ik deze 2 met elkaar te vergelijken en de zin en onzin van Academy's ingeslagen weg toetsen.
Heel in het kort voor diegenen die de afgelopen 15 jaar de Amerikaanse marine luchtvaartontwikkelingen hebben gemist: Deze straaljager die wordt gezien als een uitgebouwde en gemoderniseerde versie van de ‘gewone’ Hornet en heeft in de afgelopen jaren de F-14 Tomcat en de EA-6B Prowler op vliegdekschepen vervangen.
Eerste indruk
Keurige stevige doos inclusief deksel met mooie opdruk, met keuze uit 2 kleurrijke schema's van marinesquadron VFA-143 "Pukin' Dogs". Duidelijke schilderinstructies in kleur op A3 formaat. Mooi, scherpgedrukt decalvel met dunne decals, voorzien van alle warning signs. De onderdelen zijn gegoten in lichtgrijs plastic, de oppervlaktedetails zijn prachtig fijn en scherp: De fijnste die ik in deze schaal tot nu toe gezien heb. Verder valt het me meteen op dat het plastic iets zachter is dan dat van de Revell kit. Bij testpassen van een paar onderdelen merk ik dat de handel zich daardoor wel beter laat inklikken dus dat zal dan wel een bewuste keus zijn geweest. Eerste indruk is dus zeer goed!
Academy vergeleken met Revell
Ik telde ongeveer 75 onderdelen voor een model dat op het eerste gezicht dus minstens zo gedetailleerd is als de Revell F/A-18E kit met 100 onderdelen.
De besparing wordt voor een groot deel behaald door zogenaamde slide molding techniek, waarbij onderdelen met niet alleen een boven- en ondermal maar ook nog extra ingestoken maldelen gegoten worden
- De romponderzijde is uit 1 deel waar Revell 3 delen nodig heeft. Mooie details op de zijkanten en onderzijde (in de afbeelding, bovenste van Academy, onderste Revell)
- Tot aan de cockpit is de neus uit 1 deel gegoten. En dit zonder verlies van details rondom.
- Vleugels en rompbovenzijde zijn gegoten als 1 deel. Op de vleugels zie je duidelijk het verschill tussen het klinknagelpartoorn van Academy links en Revell rechts.
- Brandstoftanks zijn aan hun ophangpunten meegegoten.
- Cockpitglas is slechts uit 1 deel en dus zonder heeeel voorzichtig zagen niet open te zetten. Dit vind ik zelf heel jammer.
- De step ladder ontbreekt en er is slechts 1 wapenuitrusting: 2x AIM-9X Sidewinder, 2x AIM-120C AMRAAM, 2x GBU-38 bommen, 3x brandstoftanks. Maar ja als je een Hasegawa kit koopt betaal je meer en zit er helemaal niets van dit alles bij denk ik dan.
Vreemd genoeg is er niet alleen maar besparing op onderdelen: Elke AMRAAM raket is in de Academy kit opgedeeld in 3 delen waar Revell deze in 1 deel giet. Het in elkaar klikken/lijmen ervan, zodanig dat het geheel precies recht is, is hier weer onnodig lastig voor een instappende modelbouwer.
De wieldoppen van het hoofdlandingsgestel zijn apart gegoten van de banden, dat levert een extra deel op maar maakt schilderen natuurlijk wel weer eenvoudiger.
Consequenties van het inklikconcept
Het inklikbare concept is bijna overal onzichtbaar weggewerkt en bij proefpassen merk je meteen dat alles prachtig past. Nu zie je de vindingrijkheid en kwaliteit van de ontwerpers van Academy: Met een uurtje of 2 slaag je erin om het slechts 17 delen tellende airframe grotendeels in elkaar te drukken (afbeelding 7). Ook zonder afbramen van de delen, zonder kieren, zonder een druppel lijm!
Maar er zijn op een paar plaatsen consessies gedaan die helaas ten koste gaan van de schaalnauwkeurigheid. De meest opzichtige is toch wel de bevestigingsgaten van de wieldeuren in de romp.
Bij de hoofdwielen zijn deze nog wel weg te vijlen maar bij het neuswiel zijn ze helemaal ingegoten en dus bijna onmogelijk te verwijderen.
Aan de wing tip rails zitten de Sidewinders vast aan de vleugel met 2 enorme lippen die met name vanaf de onderkant goed te zien zijn, hier moet je met vulmiddel aan de gang.
Vormverschillen
Qua afmetingen zijn beide kits heel vergelijkbaar maar er is een opvallend vormverschil. Waar ik altijd al dacht dat de Revell cockpit wat aan de smalle kant is, wordt dit nu goed zichtbaar: De 'ruggegraat' achter de cockpit is bij de Academy kit aanzienlijk breder en voor mijn gevoel een stuk beter lijkend op het orgineel.
Conclusie
Zonder twijfel kan elke modelbouwer in de helft van de gebruikelijke bouwtijd de Academy Super Hornet tot een prachtig model maken. Een goede vorm en prachtige oppervlaktestructuur winnen het wat mij betreft van de oplosbare nadelen van het inkliksysteem.
Maar het blijft een lastig compromis, dat Academy met zijn concept zoekt voor beginnende modelbouwers. Aan de ene kant betaal je toch een paar euro meer dan voor het 'conventioneel' model van Revell (kijkend naar de kwaliteit is dat overigens terecht vind ik). Maar toch moet je enkele onderdelen op een paar plaatsen gewoon in elkaar lijmen. En het zijn voor de gevorderde modelbouwers juist de klikverbindingen die je extra werk opleveren als je voor consequente schaalnauwkeurigheid gaat. Het ideale Super Hornet model bestaat ook in deze schaal nog dus niet, maar Academy komt er voor een breed publiek wel heel dichtbij!
De komende weken heb ik gepland om deze kit verder af te bouwen en te delen hoe het eindresultaat eruit komt te zien. Wordt vervolgd!
Met dank aan Flash Aviation in Eindhoven en de IPMS redactie voor het beschikbaar stellen van het model.
Reviewer: Hugo Petiers
Kijk ook eens bij de IPMS.NL F-18E Super Hornet walkaround...
Dit artikel werd op de site gepubliceerd 1 november 2017 door M. de Vreeze