ac-01662 

MODEL: North American T-6G Texan 
MERK: Academy 1662 
SCHAAL: 1/72 


PRIJS: ca. Fl. 12,-
SOORT:Spuitgegoten
NIEUW MODEL: Ja, volledig nieuw model. Het lijkt er wel op dat Academy de oudere kit van Heller, later uitgebracht door Revell, als voorbeeld heeft gebruikt, maar vastbesloten is geweest deze te overtreffen. Ik kan er daarom niet aan ontkomen om vergelijkingen te maken. 

AANTAL DELEN: 39 lichtgrijze en 5 transparante plasticdelen. Twee onderdelen worden niet gebruikt, een antennemast en een luchthappertje: deze zijn wellicht bedoeld voor een nog uit te brengen variant.
MEERDERE VERSIES: Nee. Voor bijvoorbeeld een Nederlandse militaire kist moet dezelfde ombouw worden gedaan. Er zijn een paar varianten voor de antennes bijgesloten.
DECALS: Drie versies: een blank aluminium kist van de Zuid-Koreaanse ROKAF, een eveneens blank aluminium Texan van de USAF, in 1953 gestationneerd in Zuid-Korea, en een drie kleuren gecamoufleerde Texan van de Israëlische luchtmacht, Heyl Ha'avir.
SCHAALNAUWKEURIGHEID: Zeer goed, evenaart op dit punt de kit van Heller/Revell.
GELIJKENIS: Zeer goed.

PASSING: Uitstekend. De kit heeft een vrijwel identieke opdeling als de kit van Heller/Revell, maar met een paar verbeteringen. Bijvoorbeeld zit bij deze oudere kit een vervelende, onnodige naad midden onder de buitenvleugels, en bij de Academy kit is deze terecht achterwege gebleven. De passing is verder wel zo analoog, dat indien gewenst cross-kitten zonder probleem mogelijk zou zijn!

DETAILLERING: Zeer goed. Ten eerste is de detaillering nog veel preciezer dan dan bij Heller, en de paneellijnen zijn als zeer fijne ingegraveerde lijnen weergegeven. Bij deze kit zijn bijvoorbeeld ook de verschillende navigatielichten en trim tab actuators weergegeven, bij Heller/Revell ontbreken deze (zeer kleine) details. Het interieur is voorzien van volledig gedetailleerde zijpanelen in de cockpit. De achterste cockpit heeft een volledig instrumentpaneel, in tegenstelling tot het 'halve' paneel in de Heller/Revell kit. Ook heeft deze kit mooie wieldeuren, die bij de oude kit ontbraken. De motor is ook iets beter dan die van Heller/Revell, maar de propeller is vrijwel identiek: in beide gevallen ontbreken de duidelijk zichtbare balansgewichten, maar als een Texan wordt gebouwd vallen deze toch binnen de flinke propellerdop (spinner).
Bij deze kit is de doekbekleding van de roeren zeer summier weergegeven, bij Heller/Revell is dat wat prominenter. Misschien een kwestie van smaak, maar persoonlijk prefereer ik de weergave van Heller.
Eén minpuntje: bij de Nederlandse Harvards zitten in de wielruimtes bakken die nauw om de wielen sluiten, ter wille van de stroomlijn. Deze ontbreken bij de kit, maar dat zou bij de Texan inderdaad het geval kunnen zijn: ik heb hier geen referentie van.

BOUWBESCHRIJVING: Overzichtelijk en duidelijk. Toch goed opletten: ik verwisselde de beide instrumentpanelen, en monteerde het achterschot van de cockpit eerst ondersteboven; gelukkig was ik er op tijd bij, en kon alles nog corrigeren! Voor een Harvard moet i.p.v. het Amerikaanse Interior Green het Aircraft Grey-Green gebruikt worden dat bij de RAF in gebruik was.

OPMERKINGEN: Voor een Texan blijft met deze kit weinig te wensen over. Wie echter een Harvard wil bouwen, bijvoorbeeld Brits, Duits of Nederlands, zal een paar zaken moeten aanpassen. Voor de cockpitkap is er een alternatief van Aeroclub (C052), deze heeft de beste vorm. Er bestaat ook een Tsjechische ombouwset, met cockpitkap (iets minder juist), een lange uitlaat en het kleine koepeltje dat later in de jaren '50 op de rug werd aangebracht, een ADF of een fluxvalve misschien. Bij de Harvard waren geen wieldeuren gemonteerd. Voor de Harvard zijn verschillende decalsets uitgebracht door Luc Boerman (Dutch Decal). Afijn, een prima model voor een prima prijs!

Reviewer: Maarten Schönfeld

1999-4