airfix b 24 box
 
MODEL:    Consolidated B-24H Liberator
MERK:      Airfix
Doosnummer:  A09010   
SCHAAL:  1/72
AANTAL ONDERDELEN:  278
PRIJS:       ca. 50 Euro
 

Korte geschiedenis

De USAAC gaf in maart 1939 opdracht voor de bouw van een prototype van de Consolidated Model 32, USAAC aanduiding XB-24. Het toestel met twee staartvinnen had een unieke constructie van het bommenruim, dat uit twee delen bestond, deze rolden open net als garagedeuren. Ook ging de bemanning via het bommenruim het toestel binnen. Uitgerust met vier Pratt & Whitney R-1830-33 Twin Wasp motoren van elk 1100 pk had het toestel een maximum snelheid van circa 440 km/u. Verder was het de eerste zware bommenwerper van de USAAF met een neuswiel-onderstel.

Nog voor de eerste vlucht werd al opdracht gegeven voor de bouw van zeven testtoestellen, aangeduid als YB-24.
De USAAF bestelde medio 1939 al 120 stuks van de B-24, waarvan er 20 stuks als Liberator I naar de RAF gingen, die ze voorzien van radar en vier 20 mm kanonnen in de neus voor de onderzeeboot-bestrijding gebruikte.
Omdat de prestaties tegenvielen, werd een XB-24 besteld met vier turbo-charged Pratt & Whitney R-1830-43 motoren van elk 1200 pk, die het toestel, nu aangeduid als XB-24B een topsnelheid van bijna 500 km/u wisten te geven. Ook werd het toestel voorzien van zelf dichtende brandstoftanks en een wat grotere spanwijdte.
De B-24C was de eerste versie waarin de oorlogservaringen van de Britten waren verwerkt, al werden er slechts negen stuks van besteld die niet in operationele dienst werden genomen.
De eerste operationeel inzetbare versie was de B-24D, waarvan er ruim 2700 werden gemaakt.
Om te voldoen aan de vraag naar meer vuurkracht verscheen de B-24H met een Emerson A-15 neuskoepel en verbeterde staart- en rugkoepel.
De B-24J verscheen en verschilde van de B-24H vooral in de toegepaste Convair A-6A neuskoepel, omdat de A-15 koepel onvoldoende beschikbaar was. Verder had het toestel een verbeterde C-1 automatische piloot, nieuwe M-series bomrichtsysteem, verbeterde brandstofvoorziening en een elektronisch bediensysteem van de turbo-superchargers.

Het Model.
Dit is een nieuw Airfix model in een imposant grote doos. Er zijn in totaal 6 gietramen en 2 transparante gietramen. In totaal zijn er 278 onderdelen.
De gietramen zien er echt heel goed uit, geen flash en mooie strakke paneellijnen. Het decalvel ziet er ook heel goed uit. De bouw beschrijving is op A4 formaat, met 15 bladzijden en 130(!) stappen, met duidelijke tekeningen. Als het model helemaal in elkaar zit is hij bijna 30 cm lang, en de spanwijdte is maar liefst bijna 47 cm. Dat is net iets groter dan een 1/72 Fokker F.27.

De decals geven je de mogelijk om een toestel te maken van 831st Bomb Squadron of van het 733rd Bomb Squadron. Beide toestellen hebben interessante nose art. Beide toestellen zijn olive drab en neutral grey.

Ik ben erg onder de indruk van de gietramen en wat ik op het internet lees is dat het model goed te bouwen is en dat je weinig problemen tegen zult komen.
Ik kijk er dan ook naar uit om het model te bouwen en hiervan een bouwverslag te schrijven. Met dank aan de IPMS Nederland voor het beschikbaar stellen van deze bouwdoos.

 

REVIEWER:  Arie Vos

  • airfix-b-24-box
  • b-24-airf-_0
  • b-24-airf-_1
  • b-24-airf-_10
  • b-24-airf-_11
  • b-24-airf-_12
  • b-24-airf-_2
  • b-24-airf-_3
  • b-24-airf-_4
  • b-24-airf-_6
  • b-24-airf-_7
  • b-24-airf-_8
  • b-24-airf-_9

 

Op onze IPMS.NL site staan ook B-24 Walk Arounds.. 

Het 321 squadron van de MLD heeft gevlogen met de B-24D en B-24J versies. Link: kijk op onze IPMS.NL site Nedmil pagina's hier....  

dit artikel werd gepubliceerd 6 november 2024 door de IPMS.NL webmaster