Doosnummer: Airfix 04047
Schaal: 1/72
Prijs: rond 12 euro
Soort: Spuitgiet.
Nieuw model: Nee, heruitgave van Heller
Historie van het origineel: De Dragon Rapide was het laatste toestel in de lijn van tweedekker passagiersvliegtuigen ontworpen en gebouwd door De Havilland. Deze lijn was begonnen met de DH 83 Fox Moth, gevolgd door de DH 84 Dragon, de DH 86 Dragon Express en als laatste de DH 89 Dragon Rapide. Maar het toestel werd meer bekend onder de militaire aanduiding Dominie (in Nederland al snel verbasterd tot Dominee). Zo hebben zowel de KLM als de KLu met de Dominie gevlogen.
Het model: De kit is geen nieuw model van Airfix maar een heruitgave van Heller. Dit is goed te zien want in de linkerromp helft staat nog steeds de naam van de Franse firma. Persoonlijk was ik wel blij met de heruitgave van de Dragon Rapide want voor de bouwer van Nederlandse onderwerpen is er nu weer een model dat zowel als militair of als burger toestel gebouwd kan worden.
Aantal versies: De decals geven de mogelijkheid voor drie verschillende machines namelijk:
- Een toestel van Scottish Airways in 1943, dus mooi gecamoufleerd met civiele registratie.
- Een toestel van de 826 squadron Royal Navy in aluminium met rode vlakken
- En een toestel van de Kings Flight in de periode 1935/1936 vanaf RAF station Hendon; een toestel met een rood en blauwe romp met aluminiumkleurige vleugels.
Voor de Nederlandse bouwers had Dutch Decal vroeger sets met een uitvoering van de KLM en een set voor de luchtmachtuitvoering.
..
De bouw: De beschrijving is volgens de normale methode van Airfix en is duidelijk. De kleuren zijn alleen aangegeven met de bekende nummers van Humbrol. Het is jammer dat in stap 1 niet de verschillende interieurkleuren worden gegeven voor de drie versies. Dus dat wordt voor de bouwer nog een gok.
Tijdens het passen bleek al snel dat de mallen toch wel slijten want want mijn rechter rompdeel was behoorlijk verwrongen. Goede raad was duur maar Peter Booij leende mij zijn model en ik kon verder met bouwen. Tijdens het samenbouwen van de romp blijkt dat er toch een behoorlijke strip plasticcard op de romp moet worden gelijmd om het een mooi passend geheel te laten worden.
..
Tijdens de bouw van de vleugels kun je volgens de tekening de spandraden al aanbrengen. Het lijkt me echter beter om de methode toe te passen die door Willem Bredewoud in MIP 4 van 2007 duidelijk wordt uitgelegd. Hiermee is een mooier resultaat te bereiken. De rest van de bouw gaat redelijk vlot maar hier en daar is toch de plamuur nodig om een strak geheel te krijgen.
Met dank aan de firma Hobbytime voor het beschikbaar stellen van het model.
Reviewer: Henk Hirs
..